בירושלים אומנם לא מתייחסים לתקיפה המיוחסת לישראל באספהאן, אבל גורמים אמריקאיים רשמיים המצוטטים ב"וול סטריט ג'ורנל" מייחסים לישראל את התקיפה, שבוצעה באמצעות רחפנים גדולים שנשאו כמות גדולה של חומרי נפץ. לישראל יש הרבה סיבות טובות לתקוף מטרות באספהאן, המרכז הפועם של התעשייה הצבאית האיראנית.

דיווח בארה"ב: ישראל עומדת מאחורי תקיפת מפעל הנשק באיראן
לאחר שנתנו לנהגים לצאת: שיירת משאיות הותקפה בגבול סוריה-עיראק  

למרות שזהו מרכז חשוב גם בהקשרים של פרויקט הגרעין, ייצור צנטריפוגות והעשרת אורניום, נראה שהפעם התקיפה כוונה לפגוע באמצעי לחימה מתקדמים ארוכי טווח ומדויקים. זאת, כאשר תעשיות הנשק המקומיות עוסקות בפיתוח של טילים מתקדמים מאוד באיכותם, בדיוק בטווח ובנזק הגדול שהם עלולים לייצר, ובפיתוח תעשיית המל"טים, שמעניינת מאוד גם את האמריקאים נוכח ציר האספקה הפתוח לרוסים.

גם בעבר טענו האיראנים למתקפות כושלות של ישראל, כאשר בהמשך התבררה תמונה אחרת לחלוטין. גם הפעם, כבר עכשיו מצטברים מספיק נתונים להעריך כי באיראן מסתרים את תמונת האמת. נוכח הפעולה המסתמנת כמוצלחת וככזו שגרמה נזקים גדולים לתעשייה הצבאית על אדמת איראן - מוראליים ומעשיים, בישראל צריכים להיערך לניסיונות נקמה מצד איראן.

העמדה שנשמעה לאחרונה במערכת הביטחון מהגופים השונים, כל אחד מתחום עיסוקו - מצה"ל ועד המוסד - ופורסמה לאחרונה ב"מעריב", היא שהתקופה הקרובה היא שעת כושר להגברת הלחץ הצבאי על האיראנים.

גם האמריקאים, במקביל, מראים סימנים אגרסיביים יותר נוכח השלכות שיתוף הפעולה בין איראן לרוסיה, כישלון החזרה לשולחן המשא בנוגע להסכם הגרעין והפגיעה בזכויות אדם באיראן. ראוי לציון כי לישראל ולמוסד יוחסו גם בשנה החולפת תקיפות דומות שבוצעו באמצעות רחפנים וגרמו לנזק גדול באיראן, כמו זו למשל שפגעה והשמידה עשרות רבות של מל"טים במפעל לייצור מל"טים במערב איראן במרץ 2022. נתון זה מסמן הפעם בסבירות גבוהה כי ישראל היא שביצעה את התקיפה הלילית, ולא ארה"ב, כפי שהתפרסם בתקשורת הסעודית.

בניגוד לדרך שבה נתפסים הדברים לעתים - שלפיה פרסום בתקשורת האמריקאית שבו מצוטטים בכירים בממשל, שמסיר לכאורה את העמימות מכך שישראל היא זו שתקפה, הוא בבחינת פגיעה באינטרסים ישראלים ובבחינת אצבע אמריקאית בעין הישראלית - נראה שלפחות הפעם לא כך הם פני הדברים. נאמר זאת כך: בישראל לא מאוד התרגשו או הופתעו מדבר הפרסום בארה"ב.

הידוק הקשר הצבאי בין איראן לרוסיה, וקו העברת המל"טים המתאבדים הפתוח שנפתח בין מוסקבה לטהרן, גורם לאמריקאים להתעניין עוד יותר בפעילות שמבצעת ישראל במזרח התיכון נגד איראן. האמריקאים גם יותר מרומזים כי יפעלו לפגוע בציר העברת הנשק מאיראן לרוסים.

מאחר שנשק זה מועבר בקו ישיר בין איראן לרוסיה, הדרך המרכזית לשבש אותו הוא לפגוע בו על אדמת איראן. מכאן, שבנושאים הללו שיתופי הפעולה הצבאיים בין ישראל לארה"ב התהדקו מאוד, כך שגם אם במקרה הזה מדובר בתקיפה ישראלית לא מן הנמנע כי היו בה גם שיתופי פעולה – וכי בעתיד גם נראה תקיפות אחרות שיובילו האמריקאים ולא ישראל.

מאחורי הקלעים, התרגיל הצבאי אחרון שהתרחש בישראל מבטא שינוי גדול בשיתופי הפעולה עם האמריקאים, כאשר באופן תקדימי חולקות שתי המדינות מטרות אופרטיביות משותפות לתקיפת מטרות אמת באיראן. הפרסום הפעם בארה"ב אינו מבשר על משבר ביחסים וקיימת סבירות שהוא אפילו מתואם כחלק מהעברת המסרים לאזור.

ובכלל, הידוק שיתופי הפעולה עם האמריקאים במערכה מול האיראנים עומדת במרכז התפיסה האסטרטגית שמבקשת מערכת הביטחון להוביל, כאשר גם שר הביטחון יואב גלנט וראש הממשלה בנימין נתניהו מבקשים להתמקד באיומים מול איראן ומבינים היטב שהסלמה בזירה הפלסטינית פוגעת באינטרס זה. בירושלים חוששים כי הסלמה כזו עלולה לצנן את ההתלהבות האמריקאית משיתופי הפעולה חסרי התקדים במישור הצבאי.