בימים הקרובים, בצה”ל ובמערכת הביטחון ינתחו, יבדקו וידונו בכל אחד ממהלכי מבצע “מגן וחץ”. ככל הנראה נכונו לנו עוד לא מעט סבבים כאלה, משום שכל הממשלות ב־20 השנים האחרונות לא השכילו לייצר תוכנית שתפתור את בעיית עזה ותמגר אחת ולתמיד את הסבל של תושבי העוטף והדרום. במקום זה בחרו ממשלות ישראל בהתמגנות מסיבית שעלתה מיליארדי שקלים, כמו “כיפת ברזל”, חומה תת־קרקעית נגד חפירת מנהרות, מערכות תצפית ועוד.

מבצע "מגן וחץ" עבר בהצלחה? כספית מדגיש: "לא הייתי יוצא יותר מדי זחוח מהאירוע"
ראש אגף מבצעים: "יכול להיות שיהיה מבצע נוסף, לא קונים פה שקט לעולמי עד"

כך קורה שזה 20 שנה מכתיבים ארגוני הטרור למדינת ישראל את סדר היום שלה אף שזו מדינה שיש לה את הצבא הטוב ביותר במזרח התיכון ומהטובים בעולם, שמצויד במיטב אמצעי הלחימה המודרניים, וכבר יותר מ־20 שנה היא אינה מצליחה לתת מענה לארגוני טרור, ולמעשה הפקירה את תושבי העוטף. במקומות רבים בעוטף עדיין יש אנשים שחיים ללא מיגון ראוי.

יש מי שאומר כאן שכנראה לממשלת נתניהו נוח שחמאס ישלוט ברצועת עזה, כיוון שאם היה שם שלטון מתון יותר, הנושא של שתי מדינות לשני עמים היה מקבל משמעות מעשית. האם זו חלק מהסיבה שבגינה ישראל “אתרגה” את חמאס בשני המבצעים האחרונים בניגוד למתקפה על הג’יהאד האסלאמי? זאת למרות שחמאס הוא הריבון בעזה והוא אחראי לכל פעולת טרור שמתבצעת משם. אסור להתבלבל: מסיבות אסטרטגיות וטקטיות חמאס בחר בחודשים האחרונים לייצא את הטרור ליהודה, שומרון ולבנון, אך בינתיים הוא מתחזק בעזה ונערך ליום שאחרי אבו מאזן.

ממבצע “מגן וחץ” למדנו שרוב הציבור בישראל רוצה לראות מאבק נגד ארגוני הטרור. זאת אף שכבר למדנו לאורך השנים שחיסול גדולי המרצחים והמנהיגים של הטרור אינו באמת ממגר את הטרור, שהרי מיד לאחר החיסול צץ שם מפקד חדש, חדור אותם שנאה ולהט לנקום בישראל.

מה שחובה להסיק מהמבצע הזה הוא שעל מדינת ישראל ליזום מיד פתרון לבעיית עזה, אם זה בדרך של הסדר ארוך טווח עם בטוחות ותוכניות בינלאומיות לשיקומה של עזה, או בדרך של מלחמת חורמה, שסופה הוא מיגור מוחלט של טרור חמאס והג’יהאד האסלאמי. המציאות הנוכחית לא יכולה להימשך.