איני עורך דין ואיני שופט. איני יודע להתפלסף במילים חכמות. יחד עם זאת יש לי מספר מחשבות שנגזרות מניסיוני במגזר העסקי, שהגיונן נכון, לעניות דעתי, גם לגבי שיטת בחירת השופטים בישראל. במגזר העסקי, שהוא המחולל העיקרי של החיים בישראל, קיים חוק התחרות.

לאחר מפלת הקואלציה: נקבע התאריך לבחירת הנציג הנוסף לוועדה לבחירת שופטים
"תהליך פשוט וקצר": זה התנאי שהציב לפיד לחזרה לשיחות בית הנשיא

החוק מונע בין השאר מצבים של העדפות של לקוחות וספקים הנגזרים מניגודי עניינים עסקיים וממצבים בשוק שאינם תומכים בתחרות וכדומה. לא ייתכן כי חברה תעדיף לקוח אחד על פני השני מסיבות מבניות או מסיבות של התניות כאלה או אחרות וכו’. החוק לא רק שבוחן מצבים בדיעבד, אלא מונע מראש אפשרות מבנית להעדפה.

אם אעתיק את הלוגיקה הזו לדרך בחירת השופטים, הרי שלאחרונה נפל דבר בישראל. שיטת בחירת השופטים הפכה שלילית יותר. נניח לרגע לצורך ההשוואה הפשוטה כי השופטים היו משפיעים על התוצאות העסקיות של עורכי הדין, אילו רצו. כלומר יפסקו דין לטובת עורך דין זה או אחר על פי העדפתם מסיבות שאינן קשורות בדין. הרי שמדובר כאן לכאורה ביחסי ספק ולקוח.

מאז ומתמיד היה קיים כשל בתהליך בחירת השופטים מתוקף העובדה שעורכי הדין משפיעים על בחירת השופטים. כלומר הם משפיעים על בחירת אותם אנשים שמשפיעים על “תוצאות עסקיהם”. עורך דין שיצבור יותר הצלחות בבית הדין - יצבור יותר לקוחות. לאחרונה נכנס גורם נוסף למשוואה והוא תמיכת בעלי הון מקרב מתנגדי הרפורמה במועמד בבחירות לראשות לשכת עורכי הדין, בהם גם חברות ענק העוסקות בעריכת דין ושאף הן תלויות בשופטים ברווחי החברות שבשליטתן.

נניח שראש לשכת עורכי הדין, או אחד מאנשיו, יתייצב מחר בבית הדין בפני שופט שמטבע הדברים מתנגד לרפורמה המשפטית. מה יהיה מצבו? טוב יותר או רע יותר ממצבו של עורך דין הידוע כתומך ברפורמה המשפטית? אסייג ואומר שלא כל שופט יפלה לרעה את התומך ברפורמה, ואולי אפילו מרבית השופטים לא יפלו, אבל קיימת אפשרות שזה יקרה. בחוק התחרות החל על המגזר העסקי אין מאפשרים מבנה המאפשר העדפה מסוג זה מבעוד מועד. או דוגמה נוספת: נניח שהתאחדות התעשיינים הייתה שותפה לוועדה לבחירת הממונה על רשות התחרות. האם היינו מרגישים נוח עם כך?

לסיכום, לדעתי לא מתקבל על הדעת שלשכת עורכי הדין תשפיע מבנית על בחירת השופטים. כמו כן, לא ייתכן שבעלי הון ומשרדי עורכי דין גדולים ישפיעו בשרשור על בחירת השופטים בישראל. נבהלנו בצדק מתופעת “הון שלטון”, וכאן אנחנו נקלעים למכה נוספת לדמוקרטיה בדמות “הון משפט”. לכן אני ממליץ להוציא את לשכת עורכי הדין מהוועדה לבחירת שופטים לאלתר. לצורך ההגינות אני משוכנע כי מרבית השופטים בישראל הם אנשים מעולים וכן בעלי ההון. אבל כולנו בני אדם. והרי קיימת בקרב אנשי העסקים אמירה: “אל תתבע אותו על חוב אבוד, כי כאשר אתה הולך לבית המשפט אתה יודע רק כיצד אתה נכנס, אך אינך יודע איך תצא”. 

הכותב הוא תא"ל במיל', חבר ב"מבטחי" - פורום מפקדים לאומי