"למען ציון לא אחשה ולמען ירושלם לא אשקוט עד יצא כנגה צדקה וישועתה כלפיד יבער", אומר הנביא ישעיהו, כשהוא רואה את ישראל מתרחקת מהצדק.

מחאת הרופאים נגד הרפורמה: "במקרה של משבר חוקתי – לא נתייצב לעבודה"
"מלכודת משפטית לחיילים": ראשי שב"כ לשעבר עותרים נגד צמצום עילת הסבירות

אני יהודי. לא רק משום שאמי הייתה יהודייה, או משום שנרדפתי בתור כזה, אלא משום שבמסורת היהודית, הצדק איננו רק עוד מושג בין אחרים. הוא הבסיס של זהותה. "צדק צדק תרדוף", נאמר בתהלים. וזה מה שמשך אותי. זהו החלום שהשבט השמי יצא לחפש לפני 4,000 שנה עם אברהם בירושלים, עיר שלם, שם הוא התקבל על ידי מלך ששמו היה מלכיצדק.

אשר למדינת ישראל, היא מעולם לא הייתה עבורי, ילד מגטו ורשה, פיצוי עבור ששת המיליונים מאחיי שנהרגו בשואה, או תוצאה, כפי שיש הטוענים. ישראל היא התגלמות הצדק. דרישה שהיהודים מעולם לא נטשו. הסופר הצרפתי פרנסואה רנה דה שאטובריאן יכול היה להיווכח בכך, לפני יותר משני דורות, במהלך ביקורו בירושלים. זוהי עובדה. למרות הגלות הכפויה והכיבושים התכופים, הקהילה היהודית שנותרה בירושלים לא חדלה - באמצעות שימור המורשת שלה, עבודת האדמה והמאבק המזוין - לדרוש צדק.

היא זכתה בצדק זה בצורה של עצמאות בהצבעה ההיסטורית של האומות המאוחדות ב־29 בנובמבר 1947. בתור מי שקורא את התנ"ך ומעריץ את הנביאים, אני יודע עד כמה מדינה, המבוססת על הצדק, מעמידה את עצמה בסכנה ברגע שכיבוד העיקרון הזה נשחק. כמי שהייתה לו הזכות לפגוש כמה ממייסדי ישראל בת זמננו, שכל אחד מהם הכיר היטב את ההיסטוריה, אני יודע כמוהם כיצד אויבי הדמוקרטיה משתמשים בה כדי להגיע לשלטון ולחסל את הישגיה, באמצעות חוקים שהתקבלו בהצבעת רוב.

"אל תשכח", הזכיר לי דוד בן־גוריון, "שרוב הדיקטטורים בעת החדשה הגיעו לצמרת מדינותיהם באופן דמוקרטי". זו הייתה, לדבריו, סיבה לקיומו של בית הדין הגבוה לצדק; מוסד שאינו תלוי בשום ממשלה ושפעולתו היא למנוע כל פגיעה בחירות, בזכויות המיעוטים ובצדק, פיתוי טבעי לכל שלטון, יהיה אשר יהיה.

והנה, הקואליציה בראשות בנימין נתניהו מעמידה בספק את קיומו ועצמאותו של מוסד ייחודי זה, החיוני להישרדות הדמוקרטיה הישראלית, ומבצעת רפורמה שנועדה לאפשר לכמה אנשים תאבי שלטון לחוקק כרצונם חוקים המחרבים את הדמוקרטיה. כדי לא להפוך לאזרחיה של מדינה תיאוקרטית, כמו איראן, מפגינים מאות אלפי ישראלים זה חודשים ברחבי המדינה. הם רוצים לשמור כך על הדמוקרטיה, על זכויות הנשים ועל עצמאות מערכת המשפט. אני חייב להתייצב לצדם, משום שהצדק שעליו נשא ונתן אברהם עם הקדוש ברוך הוא אינו שייך לישראלים בלבד. זהו הקשר שמאחד את כל יהודי העולם. קיצוצו ועקיפתו על ידי ממשלת ישראל מחלישים את כל קהילות התפוצה.

אני קורא אפוא לכל יהודי העולם - כל אלה שמזדהים עם ישראל כאשר היא מותקפת על ידי אויביה, אך גם ובמיוחד כאשר קיים סיכון למלחמה בין יהודים - השמיעו את קולכם. ישראל חייבת להישאר מדינה לדוגמה, מדינה של צדק, הן לאזרחיה והן למיעוטים החיים בתוכה. "הדמוקרטיה איננה החוק של הרוב, אלא הגנה על המיעוט", כתב אלבר קאמי. לכל יהודי העולם: הישראלים מצפים לתגובתכם, ואומות העולם מביטות בכם. 

הכותב הוא סופר ופעיל פוליטי יהודי צרפתי. המאמר התפרסם במקביל בכמה כלי תקשורת בעולם