מנהלים הם מנהיגים רבי השפעה על הנוער ועל עתיד המדינה שלנו. אני מרגיש אחריות גדולה לשכנע אתכם “לקפוץ למים”, לתת כתף ולבחור בדרך המנהיגות החינוכית. כמנהל בית ספר, כאשר אני יוצא בבוקר, אני מרגיש לפחות כמו שיצאתי לטייסת להגנת המדינה - השפעה מכיסא המנהל היא אדירה.

יממה לאחר המתקפה של בנו: נתניהו הצהיר על גיבוי למערכת הביטחון
ראש אמ"ן לשעבר מדגיש: "נסראללה מחפש תירוצים, הוא חייב את ישראל"

מאז שחרורי מהצבא, עסקתי שנים רבות בחינוך במגוון רחב של ארגונים לא פורמליים כמו "השומר החדש", "מתחברים", כפר גלים, ערי חינוך, הקבינט הציבורי לחינוך ועוד, אך משום מה, נמנעתי מתפקיד המנהל. לשמחתי מצאתי שתפקיד המנהל שאני ממלא אותו שנה, הוא שליחות מדהימה, בעל אחריות גדולה, בו אתה זוכה “לגעת בעתיד” עם הנוער שלנו, ודרכו בעתידה של המדינה. 

בחוויה האישית שלי, למרות ריבוי גורמים המתערבים בניהול בית הספר, אני מרגיש חופש פעולה גדול מאוד ליצור ולשנות. אני חש השפעה גדולה הן על הדרך שהצוות יבחר ויתקדם בה והן על הנפשות הצעירות והחיפוש שלהן אחר דרכן בחיים. 

האנרגיות הממלאות אותי כמנהל הן לעמוד כל בוקר בשער ולקבל את פניהם של 1300 תלמידים וכ־180 אנשי צוות, לראות את התשוקה ולעתים המצוקה בפניהם, ולהיות להם אוזן קשבת. לצאת איתם לטיולים, לישון באוהל ביחד איתם במחנה, להקשיב לשיחות שלהם ולדבר איתם במסלול בחום או בקור - זו השפעה וזה חינוך.

להצית אצל הצוות שוב את החלום שבעקבותיו הם בחרו בדרך החינוך זו הרגשה מחזקת מאוד. לפגוש הורים וילדיהם, לחוש את הקושי הגדול שלהם ולהיות להם מקום של יציבות, לעבודה משותפת לטובת הילד - זה מרגש ומעצים מאוד. לראותם בדרכם ללשכת גיוס, כמעט חיילים, ולהיות בשבילם ברגעי אי־הוודאות - זו אחריות גדולה. 

אני מרגיש אחריות לסחוף עוד אנשים לבחור בחינוך ולהתמודד עם אתגר המנהיגות החשוב ביותר בישראל בעת הזאת. מניסיוני, ארגונים טובים מגיעים להצלחה רבה בזכות מנהיגות, יכולת הובלה וניהול טובים מאוד. אנו חייבים עוד אנשים בעלי מחויבות אישית לחינוך, אשר מוכנים ללמד בכיתות, לרכוש ניסיון, והמתאימים מביניהם ייבחרו לנהל בתי ספר. 

לצערנו, מעטים מדי מוכנים לקפוץ למים צוננים אלה ולבחור בדרך החינוך ונשאלת השאלה מדוע. ידוע לי מה מונע מרבים לשקול זאת, אני מבין את הסיבות ויודע להציע חלק מהפתרונות, אך המפתח הוא בחיבור סמכות לאחריות. הכוונה היא שעם כל האחריות המוטלת כיום על המנהל, יש לתת לו יותר סמכויות הנמצאות במטה המשרד, מטה המחוז, אגף החינוך של העירייה, ועד הורים, ועדי מורים, ועדי עובדים, תלמידים ועוד. 

עצה למנהיגי מערכת החינוך בישראל: מנהלים צריכים להרגיש שיש להם את הגיבוי הנחוץ במצבים הקשים שהם מתמודדים איתם. במנהל החינוך ובמחוז חיפה אני זוכה לגב יציב וזה עוזר מאוד. סמכות, עצמאות וגיבוי הם המפתח שימשוך מנהיגים ומחנכים טובים לבחור במסלול ניהול בית ספר.

אני מזמין אתכם לצאת לדרך. הרגשת השליחות וההשפעה שווה כל מאמץ, או כמו שסבי נהג לומר לי: “כבד העול, מתוק העול”. מוכן לדבר עם כל אחת ואחד מכם אשר שוקלים ניהול בית ספר. חשבו טוב, עשו טוב, כדי שיהיה טוב.

הכותב הוא תא"ל במיל', מנהל בית הספר השש שנתי אליאנס חיפה