בשבועות האחרונים התחלתי להבין מדוע מתעקשת הממשלה לצמצם את עילת הסבירות. בתחילה חשבתי לתומי שהכוונה היא לצמצם את השימוש בעילת הסבירות במערכת המשפט, אבל התנהלות הממשלה לאחרונה מלמדת אותי כי מה שנותר לה אל מול מחדליה הוא ביטול עילת הסבירות בקרב הציבור.

עד הדיון בבג"ץ: נתניהו לא צפוי להכריז על פשרה; המגעים מול בית הנשיא נמשכים | כל הפרטים
"ביהמ"ש נעדר סמכות לערוך ביקורת": ח"כ רוטמן משיב לעתירות על עילת הסבירות

חלילה שהציבור יחשוב שאין זה סביר שכמעט בכל יום יש אירוע טרור קטלני בלי שהממשלה שהתחייבה למגרו תצליח לחסלו. זאת ועוד, חלילה שהציבור יראה כלא סביר את גל הרציחות בקרב ערביי ישראל מול חוסר אונים של מקבלי ההחלטות במדינה.

על פי הגיונה של ממשלת ישראל, הגיוני ביותר שרחובות תל אביב יהפכו לזירת קרב בין קבוצות מבקשי מקלט מאריתריאה שמחציתם לא יצאו מהארץ לפני זמן רב על פי תוכנית מסודרת עקב כניעת ראש הממשלה לגורמים (שיש האומרים שייתכן ממשפחתו), כי במבחן הסבירות של הממשלה יש להפר תוך יממה את החלטותיה.

הפגנת מבקשי מקלט מאריתראה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת מבקשי מקלט מאריתראה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

על פי הממשלה סביר בהחלט שאזרחי המדינה יחיו בארץ עם יוקר המחיה הגבוה בין מדינות ה־OECD. גם סביר שזוג צעיר ישתעבד לעשרות שנים כדי שתהיה לו קורת גג לחיות בה.

הממשלה חושבת כנראה להטמיע בציבור שסביר שכמחצית מאזרחי ישראל יישאו על גבם חלק מציבור שלא תורם לביטחון באופן ישיר (רק בעקיפין באמצעות תפילה לקב"ה). אלו העומדים אחרונים בתור להשתתפות במימון הוצאות המדינה אבל ראשונים בתור כדי לקבל קצבאות ומענקים.

והנושא הסביר ביותר לממשלה הלא סבירה הוא שעיסוק אובססיבי בעילת הסבירות יעצור טרור, יפסיק את הרציחות בקרב ערביי ישראל ויצליח להוריד את יוקר המחיה ומחירי הדירות.

בימים האחרונים נתקלנו במהלך "סביר" אחרון של הממשלה. מסתבר (לא מלשון סביר) כי ראש הממשלה הציע הצעת פשרה להורדת המתח בחברה הישראלית. לא חלפו להן דקות ספורות ודוברי ראש הממשלה כינו את הצעתם כבסיס לדיון, כלומר: אומנם הצענו לבטל חקיקות אבל איננו מתכוונים לכך ונשמח לקיים דיון בו נקצץ בהצעתנו.

בהחלט מהלך סביר ביותר במשא ומתן, שפירושו: לא הצעתי דבר ברצינות ואין בכוונתי לקיימו. אם מישהו חושב שהתנהלות כזו אינה סבירה נחוקק חוק שיהפוך אותה לסבירה וכל רוכש רכב/דירה יוכל מעתה, באופן סביר, להציע מחיר ולטעון כי זו עמדת פתיחה ואין בכוונתו לשלם את סכום הצעתו אלא להתדיין על מנת להפחיתו. נשמע סביר? אם לא, ברוב של 64 נהפכו לסביר.

כי בממשלה הזו כל מה שאינו סביר - סביר וכל מה שסביר - אינו סביר.