ישראל גועשת והעולם כמרקחה, בעקבות דברי שר המורשת עמיחי אליהו בראיון לרדיו "קול ברמה" ביום ראשון בבוקר. תחילה אמר כי "לנאצים לא היינו מכניסים סיוע הומניטרי; אין דבר כזה בלתי מעורבים בעזה". ואז נשאל שאלה מפתיעה: האם פירוש הדבר שיש להטיל "איזושהי פצצת אטום על כל עזה"? ועליה השיב: "זו דרך אחת", כלומר, זו אופציה ממשית.

ממשיך להתקרב לנתניהו? הצעד המפתיע של גדעון סער
אחד מיועצי נתניהו לפני הכניסה הקרקעית: "אחרי המלחמה יהיה נכון ללכת לבחירות"

אפשר לפטור דברים אלה כדבריו של שר שולי שנאמרו בראיון הזוי. אך אם משתחררים מהזלזול בשר אליהו - ובכלל בשרי הציונות הדתית ועוצמה יהודית, כאילו הם טיפוסים משיחיים, שאינם יודעים מה שהם עושים ואין בינם לנתניהו הבנות ביטחוניות־מדיניות, עולה מאליה התהייה שמא הייתה השאלה מוזמנת, והתשובה אף היא הוכנה מראש.

דברים אלה של השר אליהו, תוצאתם עלולה להיות - לבד מערעור דמותה המוסרית של ישראל ואובדן תמיכה בינלאומית - ביטול העמימות הגרעינית, שהינה יסוד מוסד של מדיניותה הביטחונית של ישראל, ומתן לגיטימציה למאמץ הגרעיני האיראני.

נתניהו אומנם הסתייג מדבריו של אליהו: הם "מנותקים מהמציאות", ו"ישראל וצה"ל פועלים לפי הסטנדרטיים הגבוהים ביותר של הדין הבינלאומי". אולם, הוא לא פיטר אותו לאלתר, אלא רק הודיע על השעייתו מחברותו בממשלה, צעד חסר תוקף משפטי, שאף הוא לא מומש. בכך הוא כאילו אומר שדבריו של אליהו אינם חמורים או בלתי לגיטימיים. ובכל מקרה הוא לא הכריז, כפי שהיה עליו לעשות באופן מיידי, שמדינת ישראל לא תהיה הראשונה שתכניס נשק גרעיני לאזור.

וכך, יומיים אחרי דברי אליהו, ובהיעדר תגובה מתאימה של נתניהו, אמרה דוברת משרד החוץ הרוסי: "נראה שמדובר בהודאה של ישראל בכך שיש לה נשק גרעיני".

נתניהו: "ישראל תעשה כל מה שצריך לעשות כדי למנוע מאיראן נשק גרעיני" (צילום :לע"מ)

אין זאת הפעם הראשונה שנתניהו קשור בדרך כזאת או אחרת לניסיון לפגוע במדיניות העמימות הגרעינית של ישראל. בספטמבר 2001 דיווח העיתונאי שמעון שיפר כי בדיונים פנימיים "טוען נתניהו שיש לבטל את מעטה החשאיות סביב יכולתה הגרעינית של ישראל, אם יתברר שאיראן מתקרבת ליכולת גרעינית".

נתניהו הבהיר באופן שאינו משתמע לשתי פנים שישראל תצטרך אז לשנות את מדיניותה רבת השנים של שמירה על עמימות גרעינית. אריאל שרון, ראש הממשלה דאז, התנער מדברים אלה ואמר כי כל התבטאות של נתניהו בעניין זה יכולה להיות עילה לתביעה משפטית. "מי שעושה דבר כזה, דינו אינו שונה מדינו של מרדכי ואנונו", אמר.

אילו התקבלה הצעת נתניהו באותם דיונים, היה הדבר מעניק רוח גבית לחסידי ההתחמשות הגרעינית באיראן ומקרבם עוד יותר לנשק גרעיני ואף עלול היה לגרור מדינות אחרות באזור למרוץ חימוש גרעיני.

ב־2018, בדרבונו של נתניהו, יצאה ארה"ב מהסכם הגרעין עם איראן, שנחתם ב־2015 והטיל מגבלות על תוכנית הגרעין שלה, ומאז התקדמה איראן בהעשרת אורניום, עד שהפכה למדינת סף גרעינית. מהלך זה של נתניהו, שתוצאתו לא הייתה בלתי צפויה, גרם אף הוא לפגיעה בביטחון המדינה.

כפי שהראיתי במאמרי הקודם בעיתון זה, "אם חפצי חיים אנחנו, יש להדיח את נתניהו לאלתר מראשות הממשלה", נתניהו מילא תפקיד מכריע בהקמת "אימפריית חמאס" ברצועת עזה, כדי שנימצא בסכסוך מתמיד איתה, דבר שיסכל גם הסכם עם הפלסטינים ביו"ש. קיבלנו עתה הוכחה שמעשיו בסוגיה הגרעינית גורמים להחמרת האיום הגרעיני האיראני ועלולים להטיל את האזור למרוץ חימוש גרעיני. מה עוד צריך לקרות כדי שיפוטר לאלתר מתפקידו כראש הממשלה?

הכותב מלמד בתוכנית לביטחון לאומי בבית הספר למדעי המדינה באוניברסיטת חיפה