אם צה”ל יסיים את המלחמה בלי השגת שתי המשימות שהוטלו עליו ב־7 באוקטובר - מיגור שלטון חמאס ברצועת עזה והשבת החטופים, זה יהיה הכישלון הצבאי הגדול ביותר של צבא ההגנה לישראל. פה חשוב להדגיש, זה לא יהיה בגלל ההתנהלות של צה”ל שהוכיח במלחמה הזו יכולות מרשימות של לחימה בזירת מלחמה בעייתית, מהצפופות בעולם, עם עשרות קילומטר של מנהרות, מחילות ומלכודות, והוכיח לנו שבכל דור ודור נולדים וגדלים לנו לוחמים נועזים, פטריוטים נחושים שמוכנים למסור נפשם על הגנת המולדת ותמיד אפשר לסמוך עליהם. ואומנם, אם חלילה המלחמה הזו תסתיים בכישלון האמור, זה יהיה אך ורק בגלל הדרג המדיני.

מיישמים את הסנקציות מצד ארה"ב: הבנקים בישראל החלו לעקל חשבונות
לפיד וגנץ נעמדים לצד בן גביר? חיים רמון בביקורת מפתיעה

ברור לכל בר דעת שגם לצבא הטוב ביותר נדרשת לפני הכל ממשלה טובה ביותר שתאפשר לו לנצח. ממשלה שאינה מציבה לצבא שלה את יעדי המלחמה באופן ברור ואינה משרטטת לו את קווי הסיום, ואת היום שלאחר סיום המלחמה, הופכת את הישגי צבאה לכישלון.

חיסול מחבלים ע"י כלי טיס של חיל האוויר (צילום :דובר צה"ל)

במציאות שצה”ל יצר ברצועת עזה עד לימים אלה, הממשלה הייתה חייבת להציב מיד בכל מקום שעבר לשליטת צה”ל אלטרנטיבה שלטונית לחמאס שתנהל את האוכלוסייה האזרחית, לא ביום שאחרי, אלא מיד. כך אני זוכר שהיה במהלך מלחמת ששת הימים, אחרי שצה”ל כבש אזור, עיר גדולה כמו רמאללה למשל, מיד הוצב במקום מושל צבאי, ועוד באותו יום המושל הצבאי, בעזרת צוות לניהול חיי האזרחים, הודיע לכל השוטרים הירדנים בגדה המערבית שמעוניינים להמשיך בתפקידם להתייצב מיד בתחנות המשטרה שבהן שירתו, וכבר למחרת נראו ברחוב שוטרים ששומרים על החוק והסדר תחת השלטון הישראלי. פעולה מוצלחת של ממשלה מוצלחת ששיקוליה היו נכונים ויעילים, כשהוכח אז לתושבי יהודה ושומרון הערבים שיש מי שדואג כאן לחוק ולסדר, כל זה בגיבוי של שלטון חדש, השלטון הישראלי.

אילו הממשלה הנוכחית הייתה יעילה ולא נגועה בפוליטיקה ובשיקולים זרים בהשפעת הגורמים הקיצוניים שבה, היא הייתה פועלת מיד למנות בכל אזור ברצועה שעבר לשליטת צה”ל מושל צבאי עם צוות קטן שיסייע לו בעבודתו, מגייסת מקרב הפלסטינים ביהודה ושומרון פקידי ממשל שפעלו, עבדו ביהודה ושומרון בשירות הציבורי, מזמנת את מי ששירת במשטרה של רצועת עזה ואינו מזוהה או מזדהה עם חמאס, ותחת פיקוח מלמעלה של מערכת הביטחון שלנו הייתה קמה כאן מיד אלטרנטיבה לחמאס שהייתה הופכת את סנוואר וחבר מרעיו ללא רלוונטיים, שזה למעשה הפחד והדאגה הגדולים ביותר של חמאס. מה שבטוח, זה היה מקל את המשא ומתן לשחרור החטופים שלנו.

כישלון נוסף של ממשלת חדלי האישים הזו הוא הטיפול בנושא ההומניטרי. אם הממשלה הזו כבר קיבלה על עצמה, בעיקר בגלל הלחץ האמריקאי, לספק לעזתים את הסיוע ההומניטרי למרות שחטופינו לא זכו לקבל תרופות וביקור של הצלב האדום, מדוע צה”ל אינו מפקח על חלוקת הקמח, הדלק, התרופות והמזון כשברור וידוע שחלק ניכר וגדול מאותו סיוע מגיע לידי חמאס שגוזל בכוח את הסיוע הזה?

המגוחך הוא שבממשלה הזו תוקפים את מפכ”ל המשטרה ואת השוטרים שמפעילים כוח נגד האזרחים ומשפחות החטופים שפועלים לעצור את כניסת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה, סיוע שניתן בהחלטתה ועל ידיה. ממשלה שכזו.