הפיגוע בצומת ראם, שבוצע על ידי תושב מזרח ירושלים, מלמד את כולנו שוב ושוב שכל הארץ חזית, לא רק בתחום הטילים והרקטות, אלא גם בתחום פיגועי הטרור - ירי, דקירות, דריסה, הנחת מטענים, פיגועי התאבדות ועוד.

"צריך להיות קשוחים יותר": השיחה הטעונה בין נתניהו למשלחת לפריז
"חמאס מתחיל לרדת על הברכיים": המסר של צביקה יחזקאלי לקבינט המלחמה

פיגוע, כפי שאירע בצומת ראם על ידי תושב מזרח ירושלים הנושא תעודת זהות כחולה, נוהג ברכב בעל לוחיות זיהוי צהובות, מצוי ומכיר את הארץ, יישוביה וכבישיה ואת נוהלי החיים - זוכה למכפילי כוח כה רבים, שמאפשרים לו בנקל לבצע פיגוע רצחני ומתועב בכל מקום ברחבי הארץ. הדבר היחיד שיכול לסכל ולמנוע פיגוע מאין זה הוא מודיעין כוונות שנאסף על ידי שב"כ. עוד בטרם יציאתו של הרוצח לבצע את זממו – לעצור ולחקור אותו, כפי שמצליח השב"כ במרביתם של המקרים.

ראוי להדגיש שמתחילת שנת 2024 סיכלו לוחמי השב"כ כ־150 פיגועים ברמות חומרה הדומות לפיגוע שלצערנו לא סוכל בצומת ראם, ובכך ניצלו מאות ישראלים ממוות או מפציעה וזכו להמשיך ולחיות בבטחה בעורף האזרחי, שהופך לחזית רצחנית מעת לעת. בנוסף למאות סיכולים, נעצרו על ידי גורמי הביטחון, בהכוונת השב"כ, יותר מ־3,000 חשודים במעורבות בטרור, שחלקם תכנן לבצע פיגועים שסוכלו על ידי שב"כ. בהיעדר מודיעין, לא ניתן למנוע פיגוע הנשען על מכפילי הכוח כפי שהוזכרו.

תושבי ישראל יכולים להגיע באין מפריע לכל מקום בארץ. דין צומת ראם, כמוהו כדין מרכז תל אביב, חיפה, באר שבע ונתניה. על מנת שלוחמי שירות הבטחון הכללי יצליחו לסכל פיגועים ולהשלים מארג מודיעיני עדכני ומיידי, שיאפשר את מעצר זוממי הפיגוע בטרם ייצאו לדרכם ולחוקרם - חייבים להתקיים תנאים מקדימים שייתנו את כיווני החקירה וההערכה בטרם עת.

התנאים המקדימים הם שיוכו של החשוד לארגון או תא טרור, קשריו עם פעילי טרור מוכרים, השתייכותו למשפחה ששורשיה טרוריסטיים, קרבתו לקיצוניות דתית, התבטאויותיו כנגד המדינה, צה"ל או גורמי ביטחון וממשל, תמיכתו בגלוי או בסמוי בארגוני טרור וכדומה. חייב שיהיה לו רקע פח"עי על מנת שיהיה כלול ברישומי שב"כ, או שמקורות שב"כ יצביעו עליו כבדוקאי, או שאנשי הסיגינט והיומינט יסמנו אותו כמי שיש לעקוב אחר תנועותיו כחשוד פוטנציאלי למעורבות טרוריסטית עכשווית או עתידית. בהיעדר ידיעות אלה, קשה עד בלתי אפשרי למנוע פיגוע רצחני.

איני יודע נכון לרגע זה אם הרוצח היה בדוקאי של מערכת הביטחון. אם כן, יש לקיים תחקירים עמוקים ומקיפים על מנת להבין כיצד הצליח להסתנן מגורמי הפיקוח על מעשיו ותנועותיו. אם הרוצח לא היה בדוקאי, מוכר לשב"כ ומפוקח על ידו, כמעט לא קיימת דרך לדעת ולמנוע ממנו לבצע את זממו, שהרי אם קם אדם נורמטיבי בבוקרו של יום, מצטייד בנשק חם או קר ועושה דרכו לבצע פיגוע, רק נס יכול לסכל מעשה זה, או בעת ביצוע הפיגוע לנטרלו מהר ככל האפשר כפי שהתרחש בצומת ראם.

אותה עת אזרח אמיץ וחמוש חתר למגע, חירף את נפשו, הסתער על הרוצח והרגו. לצערנו, רק לאחר שהרוצח הנפשע הספיק לפגוע במספר חפים מפשע, תוצאה קטלנית וכואבת. אין כל ספק ששב"כ פועל באופן המעורר הערכה גדולה, ביכולתו לסכל פיגועים רבים ולהציל חייהם של רבים.