בג"ץ קיים אתמול דיון בעתירות נגד החלטת הממשלה שלא לגייס חרדים, אף שתוקף החוק המאפשר את ההשתמטות פג כבר לפני כתשעה חודשים. הדיון הועבר בשידור חי, לאחר שהשופטים נעתרו לבקשת "מעריב" לשדר את הדיון.

מתי ייפתחו הקלפיות ואיך מצביעים? כל מה שחשוב לדעת לקראת הבחירות המקומיות
ואלה שמות: השדרה הפיקודית של חיזבאללה הולכת ונכחדת

הדיון התחלק לשניים. הראשון והעיקרי עסק בעצם החלטת הממשלה שלא לגייס חרדים, למרות תום תוקף החוק המאפשר זאת. החלק השני עסק בהמשך תקצוב הישיבות על בסיס תלמידים שצריכים להתגייס ולא מתגייסים.

החלק השני של הדיון התנהל באופן פחות מעמיק. זאת מכיוון שהמדינה לא הציגה עמדה מגובשת באשר להמשך תקצוב הישיבות החרדיות. עם זאת, השופט עוזי פוגלמן רמז כי בעת הזאת עמדת השופטים נוטה לכיוון העותרים, ואמר כי "זה שלא הקשינו על העותרים, כנראה אומר משהו".

נפילות ברמת הגולן (צילום: סעיף 27א')

הדיון העיקרי עסק בסוגיה של עצם ההחלטה לא לגייס את החרדים, אף שאין חוק המסמיך את המשכה של ההשתמטות. התשתית המשפטית נשענת על בג"ץ רובינשטיין, שם נקבע כי הסדרת סוגיית הגיוס צריכה להיעשות בחקיקה ראשית על ידי הכנסת. כעת, הממשלה קיבלה החלטה מנהלית, שאין לה מקור סמכות חוקי, שלפיה הצבא לא יגייס חרדים.

הן העותרים והן המשיבים בעתירה טענו מסביב לשאלת הסמכות טענות שונות. עם זאת, השופטים בחרו להתמקד שוב ושוב בשאלת סמכות הממשלה להחליט שלא לגייס את החרדים. את עמדת השופטים יהיה ניתן לסכם בהבהרה של השופט פוגלמן כי הטיעון שיש לגייס את החרדים בשל המלחמה, או כי אין לבטל את החלטת הממשלה בשל המלחמה, אינו טיעון מנצח: "אם אין סמכות, אין סמכות. גם במלחמה הממשלה צריכה סמכות כדי לקבל החלטות".

מרמזי השופטים במהלך הדיון ניתן להבין כי החלטת הממשלה אכן נעשתה שלא בסמכות ודינה להתבטל. עם זאת, קשה להאמין כי השופטים יורו לממשלה להתחיל בגיוס של 66 אלף חרדים, אשר לא מתגייסים כרגע בניגוד לחוק. אם צריך לצפות את תוצאות הדיון בעיניים משפטיות, ברור שצריך להוציא צווים נגד המדינה ולקיים הליך בזק, שסופו בביטול החלטת הממשלה וגיוס החרדים.

אם לשפוט את תוצאות הדיון לפי התנהלות בג"ץ בעתירות לגיוס חרדים ב־25 שנים האחרונות - השופטים ימרחו את הזמן, יאפשרו חקיקת חוק השתמטות חדש, יבטלו אותו פעם נוספת ומדינת ישראל תיכנס שוב לסחרור חוקתי וחברתי.

על השופטים מוטלת האחריות שלא לאפשר זאת ולדאוג לכך שהממשלה תפעל באופן חוקי. השאלה הגדולה היא האם לשופטים יש את האומץ הנדרש בכדי לנקוט אמצעים אשר יבעירו מחדש את השדה הפוליטי, ויביאו לגיוס חרדים או שיסתפקו שוב בחקיקת חוק שיאפשר השתמטות נרחבת בעיצומה של מלחמה.