דרמה התרחשה אתמול (שני) במצרים עם ההחלטה של בית המשפט של בטחון המדינה במצרים להטיל עונש מוות בתלייה על מחמד בדיע, המדריך הכללי של תנועת האחים המוסלמים במדינה. לפי אותה ההחלטה ייתלו גם בכירים נוספים בתנועה, בהם סגנו של בדיע מחמוד עזת ועוד שישה בכירים. 37 פעילים נוספים נדונו למאסר עולם. 

טורקיה שללה את אזרחותו של מנהיג "האחים המוסלמים": חמאס עלול להיות הבא בתור
תרחיש האימים: האם דאעש מתכנן קאמבק בסוריה?

רדיפת האחים במצרים

למעשה המשפט של האחים במצרים מתגלגל כבר יותר מעשור. רוב חברי התנועה ומנהיגיה נתפסו ונאסרו ע"י הצבא המצרי אחרי אירועי קיץ 2013. שר הביטחון עבד אל-פתאח א-סיסי חולל הפיכה צבאית נגד משטרו של הנשיא מחמד מורסי, שנבחר שנה קודם בראשותה של מפלגת "החופש והצדק". המשפט שהגיע רק היום לגזר הדין, מאשים את בכירי התנועה בשורה של פשעים נגד המדינה, בהם ניסיון השתלטות על השלטון, הסתייעות בגורמים חיצוניים והעברת מידע חשאי למדינות זרות (בעיקר נסיכות קטר) וארגון מחאה אלימה אחרי הפלת משטר מורסי בכיכר ראבעה אל-עדויה בקהיר. חשוב לציין, כי מחמד מורסי, הנשיא המודח מטעם האחים המוסלמים, גם הואשם בקשירת קשר עם ארגון הטרור חמאס. מורסי מת בכלא מהתקף לב ב-2019 (כנראה בעקבות סכרת ולחץ דם שהוזנחו). גזר דינם של פעילי האחים ששרדו את הכלא נדחה שוב ושוב, כנראה מסיבות פוליטיות. ככל הנראה חשש א-סיסי מתגובה קשה של תומכי האחים במדינה ומצעדיהן של שתי נותנות החסות של האחים המוסלמים – טורקיה וקטר. 

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

העיתוי הנוכחי של גזר הדין החמור אינו מקרי. מצרים חיכתה להתחממות היחסים עם שתי המדינות הללו, כדי להוציאו אל הפועל. רק לפני כמה שבועות ביקר נשיא טורקיה רג'פ ארדואן ביקור פיוס היסטורי בקהיר ונפגש עם א-סיסי. גם קטר התפייסה בשנתיים האחרונות עם מצרים וכעת שתי המדינות מנהלות תאום מדיני רצוף כמתווכות בין ישראל לחמאס בסוגיית החטופים. כעת, אחרי יותר מעשור, יכול הנשיא א-סיסי שמשטרו יציב דיו וכאשר טורקיה וקטר מכירות בשלטונו, בצע את הצעד הקטלני שתכנן מזמן נגד האחים.

רדיפת התנועה בכל האזור

אין ספק כי גזר הדין החמור מטיל מכה נוספת על תנועת האחים המוסלמים, הנמצאת כעת בשפל שיא בהיסטוריה שלה, מאז הקמתה ב-1928. מדובר בתנועה שניסתה באמצעות ה"דעוה" (חינוך ותעמולה) להחדיר ערכים מוסלמים לחברה הערבית שהתרחקה מן המסורת. אלא שעם הזמן, סניפי האחים במדינות ערב הקימו זרועות צבאיות חשאיות וחתרו תחת משטרים. רדיפת התנועה החלה במצריים עוד בשנות ה-60 תחת נשיאותו של גמאל עבד א-נאסר והמשיכה תחת שלטונו של הנשיא חאפז אל-אסד בסוריה בשנות ה-80. בשנים האחרונות ספגה התנועה מכות נוספות, בעיקר בעקבות אירועי "האביב הערבי" ב-2011. בחלק מארצות ערב השתלטו האחים המוסלמים על המחאה ברחוב הערבי ואף הצליחו לתפוס את השלטון בבחירות במצרים (החופש והצדק) ותוניסיה (מפלגת א-נהדה). החשש מהתנועה הביא להכרזה של סעודיה ובנות בריתה על האחים המוסלמים כתנועה בלתי חוקית עם עונשי מוות.

בלחצן של מצרים, האמירויות וסעודיה נקטה גם ממלכת ירדן צעדים משפטיים נגד התנועה ב-2020. שנה לאחר מכן ערך נשיא תוניסיה קיס סועייד הפיכה שקטה ופיזר את הפרלמנט שנשלט ע"י מפלגת א-נהדה האסלאמית. פעילי התנועה כולל המנהיג ראשד אל-גנושי נאסרו. לאחר כשנה, ב-2022 מת המדריך הרוחני של תנועת האחים המוסלמים בקטר השיח' יוסף אל-קרדאוי ומעט אחריו הלך לעולמו המדריך הכללי של התנועה בנסיכות. לפני כשבועיים, לאחר ביקורו של ארדואן בקהיר, נשללה אזרחותו של מחמוד חוסיין מדריך האחים בטורקיה.

חמאס הבאים בתור?

אין ספק כי מנהיגי חמאס עוקבים בדאגה אחרי טבעת החנק המתהדקת (תרתי משמע) סביב גרונם של מנהיגי תנועת האם. נזכיר כי חמאס נולד בזמן האינתיפאדה הראשונה ב-1987 מתוך שלוחת האחים המוסלמים בעזה. על דגל חמאס עדיין מתנוססות שתי החרבות המוצלבות, סמל האחים. 

כמו אצל האחים המוסלמים, נראה כי אפשרויות השהיה של פעילי חמאס במדינות האזור הולכות ומצטמצמות. חלק מפעילי חמאס, בהם סאלח אל-ערורי שחוסל לא מזמן, עזבו את טורקיה ועברו ללבנון. יחסי מצרים וחמאס הם אינטרסנטיים בלבד. צבא מצרים נזקק לקשרים עם הארגון כדי לשמור על היציבות בסיני. אך ביום שאחרי, כאשר לא ישלוט עוד חמאס על עזה, לא יהיה למצרים שום סיבה לשמור על הקשרים עם ארגון הטרור וחמאס ייחשב לפי החוק כשלוחה של האחים המוסלמים, כפי שהיה אחרי הפיכה א-סיסי ב-2013.

יש להניח כי גם קטר לא תהיה מעוניינת להמשיך את החסות לארגון, אם יאבד את האחיזה בעזה. התירוץ של קטר לחסות שהעניקה לחמאס היה תמיכתה של הנסיכות בסוגיה הפלסטינית ובמיוחד באוכלוסייה הפלסטינית בעזה. בקרוב יהיה חמאס ארגון טרור נמלט ללא אחיזה בשטח (מלבד כמה מחנות פליטים בלבנון), נטל בטחוני על כל מדינה שתארח את פעיליו.

שלא במקרה, המשבר החמור של האחים מגיע יחד עם הגסיסה המסתמנת של חמאס. מסתבר שישראל אינה לבד במלחמה נגד חמאס. מאחורי הקלעים, מנהלות רוב מדינות המזרח התיכון מלחמת חורמה נגד האסלאם הפוליטי. 

ד"ר ירון פרידמן הוא חוקר מרצה ומורה לערבית בחוג ללימודי המזרח התיכון והאיסלאם באוניברסיטת חיפה. ירון מנהל את הניוזלטר "השבוע במזרח התיכון", שאליו אפשר להצטרף כאן.