דובר צה"ל, תא"ל רן כוכב, התאכזב מהפצת השמועות הכוזבות על התרסקות המסוק הצבאי ואמר בתגובתו כי "הוצאתי הודעת גינוי לא רק בשם צה"ל, אלא גם בשם אלפי המשפחות המודאגות ששומעות ברשתות החברתיות מידע שאינו נכון". כאשר נשאל בשידור על האפקטיביות של צעד כזה, השיב: "מה האלטרנטיבה?".

ובכן, יש אלטרנטיבה. לא אחת, רבות. ניתן להילחם וצריך להילחם בשמועות גם בפלטפורמות החדשות. הודעת גינוי היא אולי צעד סמלי מתבקש, אבל בהחלט לא הכלי היעיל ביותר בארגז הכלים של לוחמה בשמועות. מלחמה בשמועות הייתה תמיד אתגר קשה לרשויות, צבאות, חברות וארגונים. הישיבה בחוסר מעש או ההסתפקות בגינוי מאוחר הובילו למשברי אמון, התפשטות דיס־אינפורמציה והתגברות השמועות.

המלחמה בשמועות הפכה מאתגרת וקשה יותר בעידן הרשתות החברתיות. במהירות של שניות ספורות, מתפשטות ידיעות כזב ולעתים גם מופצים פרטים האסורים בפרסום. בפייסבוק, בטוויטר או בוואטסאפ ניתן להעביר מידע מסולף, מרושע או חסר אחריות. כך קרה כבר בעבר, כך קרה גם באסון המסוק וכך יקרה גם כנראה בעתיד.

למי שמבקש להילחם בשמועות בעידן הרשתות החברתיות, יש מבחר כלים להיעזר בהם - הגנתיים והתקפיים. דווקא הכלים ההגנתיים הוכיחו עצמם כיעילים מאוד. הצעד הראשון הוא ניטור השיח ברשת. במערך דובר צה"ל יש יחידה מיוחדת העוסקת ברשתות חברתיות. ניתן היה בתוך דקות ספורות לזהות את השמועות המתפשטות ברשת.

יתר על כן, גם כתבי הטלוויזיה והרדיו ששידרו מזירת האירוע התייחסו לכך שהם נתקלים בידיעות שווא ובשמועות כוזבות. אם כך, הצורך בתגובה היה ברור ומיידי. ניתן היה להפעיל מערך פעולות הגנתיות מיידיות במקום לחכות לשלב הגינוי שלאחר מכן. דובר צה"ל עצמו היה צריך להציף את הרשתות בהודעות משלו, להיכנס לתחרות ישירה עם השמועות ולספק מידע אמין, אחראי ומדויק.

יתר על כן, ניתן לזהות את מי שלעתים תכופות משרתים את הפצת השמועות ולמנוע את פעילותם. במקרה של אסון המסוק היו אלה חברי כנסת שציטטו ופרסמו שמועות ומידע אסור בפרסום ששאבו מרשתות חברתיות. ניתן היה להקדים תרופה למכה ולהזין באופן שוטף את חברי הכנסת והשרים בהודעות שוטפות ומעודכנות של דובר צה"ל.

באופן דומה, ניתן לזהות בלוגרים מרכזיים, מנהלי אתרי חדשות ברשת, מובילי שיח בפורומים חשובים ועוד, שיהיו מכותבים להודעות דובר צה"ל, וניתן לציידם במידע שוטף ואמין. בכל הנוגע לכלים התקפיים, לוחמה פעילה בשמועות צריכה לתקוף את המערכת המפיצה.

ניטור השיח עשוי לגלות את רשתות ההפצה, את המפיצים העיקריים של שמועות ואת הקהילות או הפלטפורמות המשרתות אותם. כך ניתן יהיה לפתוח בצעדי חקירה או לפחות לזהות ולהרתיע את מי שעוסק בפעילות זו, מתגייס להפצת המידע ולעתים שלא במודע עובר על חוק. צה"ל למד להפעיל "לוחמים וירטואליים" בזירות רבות, ויש להפעיל כישורים ויכולות כאלה בזמן אמיתי גם במערך ההסברה.

הכותב הוא מהחוג לתקשורת באוניברסיטת חיפה ואוניברסיטת רייכמן