המאבק בין האוצר להסתדרות המורים עסק בתוספת המיליארדים שיעלה הסכם השכר החדש לקופת המדינה. עם זה, בדומה לקודמיו, גם במשבר האחרון בהסתדרות המורים בחרו להתמקד במעטפת ולא בליבת המשבר, כשאף אחד מהגורמים לא נגע בשאלה כמה תעלה לחברה ולמשק הישראלי בערותם המדאיגה של רבבות מבוגרי מערכת החינוך בישראל.

מסובך לאמוד באופן מדויק את הנתון הזה, אך בהחלט ניתן להעריך שעלותו יקרה עשרות מונים מתקציב משרד החינוך, הגבוה ביותר בקרב משרדי הממשלה. מדוע הנתון הזה אינו עומד לנגד עיניהם של מקבלי ההחלטות? נתונים השוואתיים שפרסם לאחרונה הכלכלן פרופ' דן בן דוד, לשעבר מנכ"ל מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית, אינם מותירים מקום לספק: מערכת החינוך של מדינת ישראל מדשדשת בתחתית סולם ההישגים של מדינות ה־OECD.

למזלנו, קומץ קטן של תלמידים מופלאים מצליח לקצור פרסים בינלאומיים בתחרויות בינלאומיות. הללו רכשו את השכלתם באופן עצמאי, בשקדנות ובסקרנות, למרות המערכת המתיימרת להיות מערכת חינוך. נודה על האמת, המסה העיקרית של בוגרי מערכת החינוך יוצאת מהמערכת בורה וחסרת ידע כללי בסיסי בצורה מעוררת דאגה.

הממצאים מעידים כי ציוני הפסיכומטרי של הסטודנטים החדשים הבאים בשערי המכללות האקדמיות לחינוך הם מהנמוכים ביותר בקרב המדינות המפותחות, ואלו הם המחנכות והמחנכים שיהיו אמונים על חינוך ילדינו בשנים הקרובות. משרד החינוך מתקצב את המכללות לחינוך, כמו את יתר מוסדות החינוך של המדינה, המכשירות את מרבית המורים של מדינת ישראל בעיקר על פי מספר הסטודנטים הבאים בשערי המכללות. כתוצאה מכך, למרות שהמשרד קובע את רף הקבלה המינימלי הנדרש לקבלה למכללות לחינוך, רובן המכריע של המכללות מקילות קליטת תלמידים מתחת לסף הנמוך הנדרש ממילא.

אם רוצים מהפכה אמיתית שתשפר את רמת המורים, רמת הסטודנטים לחינוך ומעמד המורה, דרוש שידוד מערכות במשרד החינוך שיכלול תוכניות ארוכות טווח שאינן משתנות על פי זהות השרים, שבשני העשורים האחרונים התחלפו בקצב מסחרר של אחת לשנתיים בממוצע. בין היתר, דרוש תכנון של מומחים ל־20 שנה, ללא קשר לשר החינוך הממונה.

תוכנית רב־שנתית כזו צריכה לכלול 20 תוכניות משנה עם הישג נדרש בכל שנה, תקציב מותאם ונושאי אחריות שיהיו מחויבים בחוק להגיע להישגים הנדרשים. מספר שעות ההוראה של המורה, ימי ההוראה ושכרו - יוצמדו לממוצע של ה־OECD. המשרד יתקצב את המכללות על פי מצוינות ורמת הישגים של הסטודנטים במבחן כלל־ארצי של כלל הסטודנטים להוראה בשנה ג'.

נוסחת התקציב תיתן לכל מכללה אקדמית להכשרת מורים בונוס על פי אחוז המורים בוגרי המכללה שנשארו במערכת לאורך שנים. כל סטודנט שנקלט במכללה בסף קבלה של מעל 550 בפסיכומטרי יקבל מלגה שנתית מודרגת, שתגדל ביחס ישר לסף הקבלה שלו. סטודנטים למתמטיקה ולאנגלית בתואר הראשון ילמדו בחינם. 

הכותב הוא דקן הפקולטה למדעים מדויקים באקדמית חמדת - מכללה לחינוך בשדות נגב