שנת הלימודים נפתחה היום (חמישי) וכ-2.5 מיליון תלמידים שמו את התיק על גבם, ויצאו לבית הספר. זאת, לאחר שמשרד האוצר הגיע להסכמים עם הסתדרות המורים וארגון המורים. מנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר שוחחה על כך עם ניסים משעל וגיא פלג ב-103fm, סיפרה על המשבר במערכת החינוך, על ההסכם שגובש, ועל יתרונותיו: "אנו בטוחים שמורה לא טוב לא צריך להיות במערכת. ככל שיהיה יותר ביקוש למקצוע ההוראה, יהיה קל יותר למנהלים לפטר, מפני שיהיו מועמדים רבים יותר שמתוכם ניתן יהיה לבחור את הטוב ביותר". 

לאחר שהשביתה נמנעה: כ-2.5 מיליון תלמידים יפתחו הבוקר את שנת הלימודים
מביטים קדימה ורואים אופקים: שרת החינוך שאשא ביטון בטור מיוחד

בפתח דבריה, שטראובר הודיעה: "אני שמחה ונרגשת לבשר על פתיחה חגיגית נטולת תקלות של מערכת החינוך עם בשורות עצומות - גם הסכם שכר שנחתם עם הסתדרות המורים, גם הסכם עם ארגון המורים וגם הרבה מאוד התחדשות פדגוגית במערכת בכל שכבות הגיל".

היא הוסיפה: "שרת החינוך הביאה עמה הרבה מאוד התחדשות שעליה עובדים מרגע כניסתה, הסכם השכר הוא אבן דרך נוספת וחשובה מאוד שמתגמלת את המורים על מצוינות ויוזמות. יש עשייה שנותנת סיכוי טוב יותר למערכת להתגבר על משבר עמוק מאוד שהוא תוצאה של שנים קשות, כולל נזקי הקורונה".

בהמשך השיחה, שטראובר התייחסה לרפורמה במערכת החינוך, במסגרת ההסכם, ואמרה: "עשינו צעד מאוד גדול בקיצור תהליך הפיטורים של מורים, ובוודאי נלמד את המשמעויות שלו במהלך השנה הזאת".

היא הסבירה כי "פרידה ממנהל או מורה לא מוצלחים תתאפשר במהלך שנה אחת, תוך שלושה ביקורים בלבד. ממורה עם ותק של מעל 16, שנה, הפרידה תתאפשר במהלך שנתיים. ניתן להיפרד ממורים שאינם קבועים אם בטעות הגיעו למקום הלא נכון. אנו בטוחים שמורה לא טוב לא צריך להיות במערכת. ככל שיהיה יותר ביקוש למקצוע ההוראה, יהיה קל יותר למנהלים לפטר, מפני שיהיו מועמדים רבים יותר שמתוכם ניתן יהיה לבחור את הטוב ביותר". 

על תפקידה של מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד, בהסכם עם משרד האוצר, אמרה כי "הנחשיות שלה ראויה כמנהיגת המורים. הגענו לתוצאה רצויה מאוד לטובת המערכת, הרבה יותר מהסכם שכר. צריך לומר תודה לכל השותפים למהלך הזה. יש לנו שרת חינוך שההזדהות שלה עם המורה הייתה לאורך כל הדרך באופן משמעותי ובולט. היא עמדה בביקורת קשה מאוד, כאילו היא מזדהה עם הסתדרות המורים במקום להבין שתפקידו של משרד החינוך הוא לקדם מורים ולדאוג למקום עבודתם".