קטאר, שבה נפתחו אמש משחקי המונדיאל, היא המדינה הראשונה במזרח התיכון והאומה הקטנה ביותר שמארחת את המונדיאל. הרבה מזה התאפשר בזכות יכולותיה לייפות את המוניטין והתדמית הידועה לשמצה שלה בשל הפרות זכויות אדם שיטתיות.

באמצעות קידום אירועי ספורט בינלאומיים, קטאר עיצבה את בירתה כמרכז חדשני במזרח התיכון. בניגוד לכל אירוע ספורט אחר, משחקי גביע העולם הציבו את קטאר באור הזרקורים, אך במקביל בשנים האחרונות עמדה קטאר בפני אתגרים רבים, בהם טענות על שחיתות בתהליך הגשת הבקשה לאירוח המונדיאל ותביעות בגין הפרות זכויות אדם של מהגרי עבודה בתהליך ההקמה של האצטדיונים.

לאורך הדרך, הדיווחים התקשורתיים הציגו הפרות שיטתיות של זכויות המהגרים באזור המפרץ - מהחרמת דרכונים ועיכוב שכר ועד לעבודות כפייה. נוכח הלחץ הבינלאומי הגובר ומות אלפי פועלי בניין בעבודות התשתית, קטאר נאלצה לבצע רפורמות משמעותיות והפכה למדינה הראשונה במפרץ המאפשרת לכל המהגרים להחליף עבודה לפני תום החוזה, גם ללא הסכמת מעסיקיהם. היא גם הפכה למדינה השנייה אחרי כווית לקבוע שכר מינימום למהגרי עבודה, כולל עובדי משק בית. הרפורמות המשמעותיות ממחישות שאירועים בינלאומיים מסוגלים לשנות מנהגים ופרקטיקות עמוקות.

אך הדרך עוד ארוכה, ואתגר משמעותי נוסף שעומד בפני קטאר הוא לאפשר לאוהדים מקהילת הלהט"ב להתבטא באופן חופשי וגלוי. קטאר מתייחסת להומוסקסואליות כאל עבירה פלילית, והיא עלולה למנוע מאוהדים להט"בים להיכנס לאצטדיונים או למקומות ציבוריים אחרים, תוך הפרת הכללים של פיפ"א נגד אפליה. האם קטאר מוכנה לשלם את המחיר החברתי של פתיחת המדינה לאוהדים מכל הסוגים? המגוון התרבותי יכול לאתגר כמה מהערכים השורשיים הבולטים של החברה הקטארית.

בעוד שהמונדיאל הציב מורכבות לוגיסטית גדולה, שליטי קטאר דחו את הקריאות מפיפ"א לשתף פעולה עם מדינות שכנות והמשיכו לביים את האירוע לבד. ככל הנראה, הם עשו זאת מתוך התקווה שמשחקי גביע העולם יאפשרו לקטאר לבסס את השפעתה במפרץ ובעולם בכלל. שליטי קטאר מאמינים שההשקעות במודרניזציה הן הבסיס להשפעה הכלכלית של המדינה בעולם.

ניתן לחזות שאחרי המונדיאל קטאר תשתנה במידה ניכרת, והשינוי הזה לא יהיה רק קוסמטי. כפי שאמר מזכ"ל הוועדה העליונה של קטאר, הטורניר יציב מדדים חדשים לפיתוח חברתי, אנושי, כלכלי וסביבתי. נותר רק לראות אם ההנהגה תמשיך ברפורמות גם לאחר השריקה האחרונה. 

הכותבת היא מומחית לשיתוף פעולה אזורי במדינות המפרץ ועמיתת מחקר של מכון דיוויס ליחסים בינלאומיים