השורות הבאות אינן מיועדות לאנשים אופטימיים. פסק הזמן במרתון החקיקה של ממשלת הימין להשגת פשרה מקובלת על שני הצדדים, כדי להגיע לרפורמה משפטית יעילה, מוכיח כבר בתחילתו שהקרע שנוצר כאן בשלושת החודשים הראשונים של ממשלת הימין יהיה קשה לאיחוי.

זה נובע בראש ובראשונה מהחולשה הפוליטית והתלות של נתניהו בשותפיו הקואליציוניים שיודעים לנצל היטב את מצבו. זה ניכר היטב גם בהבטחתו של נתניהו לבן גביר שהוא יאפשר הקמת משמר לאומי בחסותו.

נדמה שתקומתה של ממשלת הימין הזו גרמה לשדים העדתיים לצאת מהבקבוקים בניסיון לחולל מהפכה שלטונית תחת הדגל של הרפורמה המשפטית. ההפיכה השלטונית הזו נושאת כמה דגלים: דגל הנקמה בשמאל לדורותיו ובשלטון מפא”י ההיסטורית, דגלה של הציונות הדתית
הקיצונית־משיחית שחולמת על ארץ ישראל השלמה, והדגל של משפט נתניהו שמהווה למעשה הקטליזטור של ההפיכה הזו.

הניסיונות של ממשלת הימין להציג את ההפיכה הזו כרפורמה משפטית נחלו כישלון חרוץ. הדהירה הכוחנית והדורסנית של הממשלה הזו מיומה הראשון לחוקק חוקים הזויים ומהירים – יצרה אווירה קשה שעוררה דאגה ופחד בקרב ציבור ישראלי גדול, בלי קשר לשמאל או ימין, ספרדים או אשכנזים, דתיים או חילונים. רבים ראו את ההתנהלות הדורסנית של שר המשפטים יריב לוין, של יו"ר ועדת חוקה שמחה רוטמן, של שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ ושל השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והבינו שמשהו לא טוב מתרחש כאן. כך נולדה המחאה העממית הגדולה ביותר שקמה כאן אי פעם, ושהיה לה חלק גדול וחשוב בעצירת החקיקה של ממשלת הימין.

צוותי הפשרה משני המחנות שהחלו בשבוע שעבר את עבודתם בחסות בית הנשיא שידרו כבר ממפגשם הראשון פסימיות. ממנה ניתן ללמוד שהסיכוי להשגת פשרה והסכמות שיהיו מקובלות על שני הצדדים קטן מאוד, ויש לזה כמה סיבות. הראשונה שבהן היא תחושת ההפסד הצורב שחשים רוב התומכים בהפיכה של הימין; תחושה קשה שהופכת אותם לדבריהם ל”אזרחים סוג ב’”, שהניצחון שלהם בקלפי נרמס על ידי “אליטה שמאלנית עשירה” שפועלת להחליף באמצעות הפיכה שלטון לגיטימי שזכה לרוב הקולות בעם.

מעבר לכך, בכל השנים של שלטון הימין בשיתוף עם מפלגות שמאל ומרכז, היו רבים בימין שטענו: “גם כשאנחנו אוחזים בהגה המדינה אנחנו לא שולטים, לא מובילים אלא מובלים”. כעת הם לא יכולים להשלים עם מציאות שבה הם לא מיישמים ומגשימים את רצונם. מנגד, במחנה המתנגד לרפורמה לא יקבלו חצי דמוקרטיה ולא יתפשרו על חוק שיאפשר בחירה פוליטית של שופטים. המצב הזה צפוי להביא לכישלון ההידברות, והוא כנראה יעלה את להבות המאבק בין הגושים, יחריף את הקרע ולא יביא בשורות טובות לעם ישראל.