"כשגיליתי שפינלנד - המדינה המאושרת ביותר על פני כדור הארץ - מובילה בשיעור צריכת הקפה בעולם, לא יכולתי שלא לתהות: האם קפה הוא בעצם כדור קסם לאושר?", שאלה מאדי פסקוארילו, דיאטנית ניו יורקית. קפה מעניק בוסט של אנרגיה, במיוחד על הבוקר. הוא מעורר וממריץ, על כך אין עוררין, אך האם לקפה יש פוטנציאל ממשי – מבחינה מדעית – להניב תחושות של אושר?.

לקראת הופעתו הערב: זו המחאה שאייל גולן צפוי להיתקל בה
נוירולוג בן 101 חושף: ארבעה טיפים לחיים ארוכים ומאושרים | צפו

"כמה מחקרים מצאו קשר אפשרי בין צריכת קפה לבין סיכון נמוך יותר לדיכאון", אמרה פסקוארילו, "אבל לא בדקו היטב אם קפה יכול לתרום לתחושה כללית יותר של רווחה יומיומית, או באופן ספציפי לתחושות של אושר או אופטימיות". למעשה, מחקרים אחרונים מראים אסוציאציה "בטלה או חלשה במידה רבה" בין צריכת קפה לרווחה פסיכולוגית. עם זאת, תוצאות לכאן או לכאן יכולות להיות מוטות מכמה סיבות.

פסקוארילו מזכירה שמדדים של אושר הם במידה רבה סובייקטיביים – שלא לדבר על כך שקשה לייחס אותם למקור אחד. "כל כך הרבה גורמים פנימיים וחיצוניים שונים תורמים לתחושה הכללית של רווחה פסיכולוגית ואושר, מה שמקשה על ניתוח צריכת הקפאין לבדה כגורם מזרז", היא מסבירה.

"צריכת קפאין, כמו ממריצים אחרים, גורמת לשחרור דופמין בקליפת המוח הקדם-מצחית", מסבירה פסקוואריילו. המוליך העצבי המפורסם "מרגיש טוב" מעורר עוררות ותחושת תגמול, אך השמחה הנובעת מכך אינה מובטחת. "רק בגלל שמשהו נותן לנו מכה כל כך מהירה של דופמין לא בהכרח אומר שהוא יתרום לאושר הכללי", מבהירה הדיאטנית.

"התנהגויות מקדמות בריאות – ששתיית קפה נחשבת במידה רבה לאחת מהן – תורמות באופן כללי למצב הפסיכולוגי שלנו על ידי אינטראקציה עם מסלולים נוירולוגיים ומצב רוח", ממשיכה פסקוארילו. בעיקרון, אם אתה יודע שאתה מטפל נכון בגוף שלך, אתה עלול לחוות תחושה של שביעות רצון והערכה עצמית גבוהה יותר, ובכך לשפר את מצב הרוח ואת הבריאות הנפשית.

פולי קפה (צילום: אינגאימג')
פולי קפה (צילום: אינגאימג')

השורה התחתונה: קפה יכול להיות מרכיב בריא בתזונה היומית שלכם - כל עוד לא תגזימו או תחשבו שהוא תרופת קסם. "בעוד שקפאין קשור למספר יתרונות בריאותיים, זו לא תרופת פלא כשמדובר בבריאות או אושר", מסכמת פסקוארילו. "אנחנו לא צריכים להיות תלויים בו כדי לשנות את מצב הרוח שלנו, כי זה יכול אפילו לפעמים להזיק מבחינה התנהגותית".

אז אם קפה הוא מצרך קבוע בתפריט שלכם, ולא רק בבוקר, סביר להניח שהוא מועיל לבריאות שלכם בדרך זו או אחרת. עם זאת, לא מומלץ להסתמך עליו למטרה היחידה של הגברת האושר – או אפילו להתחיל לשתות אותו מתוך מחשבה על מטרה זו.