לוולט דיסני יש משפט מאוד מפורסם: "אם אתה יכול לחלום את זה, אתה יכול להשיג את זה". אבל העניין הוא שגם ההפך הוא נכון. אתם יכולים להרוס את החלומות שלכם, על ידי השקפות נוקשות ומכשולים דמיוניים אשר קיימים אצלכם בראש. במקרים רבים, המחשבות הללו מוטעות ולא הגיוניות, כי המציאות מורכבת במידה רבה מהפרשנות שאנחנו נותנים לאירועים. אבל זה לא משנה, כי דפוס החשיבה הזה מגביל אתכם, ולא מאפשר לכם לפרש את האירועים בצורה הגיונית.

חוקרים מזהירים: חומרי ניקוי ביתיים פולטים גזים שגורמים לסרטן
תוצאה של גילוי עריות: אב ובתו נעצרו - 3 תינוקות מתים אותרו בביתם

אלה הם עיוותי חשיבה, כלומר, דפוסי חשיבה מופרזים או לא הגיוניים אשר נגרמים מהדרך בה המוח שלכם משכנע אתכם באמיתותה של אמת, שלא באמת קיימת. העניין הוא שהסיפורים שאתם מספרים לעצמכם נשמעים מאוד הגיוניים, אבל רק גורמים לכם להרגיש רע עם עצמכם, לרוב ללא כל הצדקה.

עיוותי חשיבה הינם הבסיס של טיפול קוגנטיבי התנהגותי, שפיתח אהרון בק, שהיה פסיכיאטר פורץ דרך אשר חולל מהפכה באבחון וטיפול בדיכאון. במהלך עבודתו הוא גילה שאנשים נמצאים במצב של תקיעות בחיים, לא בגלל העבר שלהם, אלא בגלל דפוסי החשיבה שלהם בהווה (אשר נוצרו בעקבות אירועים בעבר). החשיבה שלו מבוססת על הרעיון שאנשים סובלים בגלל הפירוש שהם נותנים לאירועים שקורים להם, ולא בגלל העובדות עצמן.

היכרות עם עיוותי החשיבה ומודעות אליהם עוזרת להפחית מחשבות שליליות ותחושות של תסכול, לחץ ודכדוך. לפניכם 10 עיוותי חשיבה ודרכים מעשיות לשחרר אותם, כדי שתוכלו להיפתח לפוטנציאל האדיר שלכם:

1. חשיבה מסוג "הכל או כלום" – חשיבה מהסוג הזה מציבה סטנדרטים בלתי אפשריים של שלמות. לדוגמה:
• אני חכם או טיפש.
• אני מצליח או חסר ערך.
• הביצוע שלי מדהים או גרוע.

הפתרון – הבנה שכל הישג, גם אם הוא פחות ממושלם, הוא עדיין הישג, וכל עוד אתם מתאמצים להשיג משהו אתם בהתקדמות, כי עברתם את הנקודה של לא לעשות כלום.

2. הכללת יתר – הגעה למסקנה כללית על בסיס אירוע בודד. חשיבה מהסוג הזה גורמת לכך שחוויות מסוימות, הן אלה שמגדירות את החיים שלכם.

הפתרון – שימוש בניסוחים מדויקים כמו ״עדיין לא השגתי את מה שאני רוצה".

3. תיוג – זוהי צורה קיצונית של הכללת יתר, המתבטאת ב"הדבקה" של תווית מסוימת, במקום הבנה של המקרה. כלומר, במקום לראות פגם בודד כקשור לאירוע ספציפי, יש נטייה להצמיד את אותה תווית לעצמנו, כמו סוג של אות קלון.

הפתרון – תיוג התנהגויות, ולא תיוג האישיות עצמה. "נהגתי בטיפשות" במקום "אני טיפש".

4. צריכיות - (מהמילה "צריך") – חשיבה על פי מערכת כללים נוקשה, המניעה לפעולה לפי מה שצריך או לא צריך, ומציבה דרישות בלתי אפשריות מעצמכם ומאחרים.

הפתרון – החלפה של המילה "צריך" ב"רוצה" או "יכול".

5. פילטר שכלי - התמקדות בשלילי והשמטת החיובי – התמקדות בפרטים שליליים תוך התעלמות מכל ההיבטים החיוביים של המצב.
הפתרון – בחינה מחדש של נקודת המבט שלכם.

6. חשיבה קטסטרופלית – חשיבה אשר לא תואמת את המציאות, הגורמת לכם להאמין שאתם חלשים מכדי להתמודד עם החיים.

הפתרון – לומר "זה לא מצב אידיאלי, אבל אני בהחלט מסוגל להתמודד עם זה".

7. פרסונליזציה – ראייה של עצמכם כמעורבים באירועים שליליים, למרות שאינכם קשורים אליהם כלל. לקיחת אחריות אצלכם בראש כמעט על כל דבר רע שקורה.

הפתרון – בחינת המצב בצורה מציאותית, וחיפוש השפעות אחרות (מלבד עצמכם).

8. האשמה – ההיפך מפרסונליזציה. הטלת אחריות על אחרים, והתכחשות לחלק שלכם. דפוס החשיבה זה הוא קורבנות, מאחר והוא משאיר אתכם תקועים במחשבה על מי התנהג אליכם לא בסדר, או מי עשה לכם עוול.

הפתרון – נטילת אחריות על החיים שלכם, תוך הכרה בהשפעות חיצוניות.

9. הנחות בלתי מבוססות – דפוס זה מאופיין בהסקת מסקנות באופן שרירותי מבלי לבדוק את ההוכחות לכך, ושימוש במילים מוחלטות כמו: תמיד, לעולם לא, אף פעם.

הפתרון – שימוש במילים עדינות יותר כמו: לפעמים, לרוב, לעתים קרובות.

10. השוואות בלתי מתאימות – השוואה עם אחרים תוך הגדלת המגרעות שלכם, או הגדלת היתרונות של האחרים. ובנוסף, הקטנת היתרונות שלכם, או הקטנת המגרעות של האחרים.

הפתרון – בחינת המצב בצורה מציאותית והבנה שרוב ההשוואות הן חסרות משמעות, מאחר ולכל אדם יש חוזקות וחולשות שונות.

הרבה פעמים צורת החשיבה מגבילה אתכם מלחיות את החיים שאתם באמת רוצים, מאחר והיאחזות בדפוסי חשיבה נוקשים, הופכים אתכם לאויבים הגרועים ביותר של עצמכם.

אם תשנו את הדפוסים הללו, תשנו את חייכם. שווה לנסות, לא?.

מירב דיין היא מאמנת אישית ועסקית, ומומחית להעלאת ביטחון עצמי ושינוי דפוסי חשיבה. לפרטים נוספים

מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)
מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)