בתוך הכאוס וחוסר הוודאות שרבים מאיתנו חווים מאז ה-7 באוקטובר, שמירה על שגרה עשויה להיראות כמשימה כמעט בלתי אפשרית. עם זאת, דווקא בזמנים כאלה, כאשר אנחנו עטופים באפלה ששוכנת בלב כולנו, תחושת יציבות היא לא רק חיונית, אלא גם יכולה להיות מקור של נחמה וכוח. עבור אנשים רבים, שמירה על שגרה יכולה להפוך לחבל הצלה, אשר משמר את השפיות, ונותן מראית עין של נורמליות בעולם שהתהפך.

בעיצומו של תהליך הגיור: נרצחה בטבח בדרום ונקברה מחוץ לבית העלמין
לאחר שקראה "למחוק את עזה": חברת הכנסת דיסטל תחת מתקפה

הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לייצר שגרה בזמן מלחמה:

1. הסתגלו למצב - הישארו גמישים ובעלי יכולת הסתגלות למצב החדש, ככל שהנסיבות משתנות. היו מוכנים להתאים את השגרה שלכם בהתאם לזמינות המשאבים, תנאי הבטיחות או גורמים אחרים שעלולים להתעורר.

2. התבססו במוכר - נסו למצוא נחמה בדברים המוכרים לכם. היצמדות לטקסים יומיומיים כמו התעוררות באותו זמן, יציאה לפעילות גופנית שאתם רגילים אליה או ארוחת ערב קבועה עם המשפחה, יכולים להפוך לעוגנים ביום שלכם. המעשים הקטנים הללו יספקו לכם תחושת יציבות, ויזכירו לכם שיש אלמנטים בחיים שלכם שהם עדיין בשליטתכם.

3. הגדירו מטרות - קבעו מה אתם רוצים להשיג במהלך תקופת המלחמה. זה יכול להיות צעד לא פשוט, אבל הוא שומר על השפיות. המטרה שלכם יכולה להיות שמירה על הרווחה הנפשית או הפיזית שלכם, שמירה על קשר עם אנשים קרובים, או המשך פרויקטים בעבודה. מה שחשוב הוא שתהיה לכם איזושהי מטרה לתקופת המלחמה.

4. תעדוף משימות - זהו את המשימות החשובות ביותר שאתם צריכים לעשות בכל יום. התמקדו בדברים שבאמת חשובים לכם, והקצו זמן למשימות אלו בהתאם.

5. קבעו לוח זמנים יומי - צרו לוח זמנים הכולל שעות קבועות למשימות ולדברים שאתם רוצים לקדם. הקפידו לשים לב שאתם כוללים גם זמן למנוחה, טיפול עצמי ואפילו פעילויות פנאי. עמידה בלוח זמנים יכולה לעזור לכם לשמור על תחושת נורמליות.

6. חפשו תמיכה - דברו עם חברים, קולגות או בני משפחה, שתפו איתם את החוויות שלכם, והעניקו תמיכה אחד לשני. זה משחרר ומקל על הלב.

7. נהלו מתח - שלבו טכניקות לניהול מתח בשגרה שלכם. זה יכול לכלול פעילויות כמו מדיטציה, תרגילי נשימה עמוקה, רישום יומן או עיסוק בתחביבים שעוזרים לכם להירגע.

8. הישארו מעודכנים, אך הגבילו את החשיפה - זה חיוני להישאר מעודכנים לגבי המצב המתמשך בארץ, אך חשיפה מוגזמת לחדשות עלולה להיות מעיקה וקשה להכלה. לכן הגדירו זמנים ספציפיים לבדיקת עדכונים, והתמקדו במקורות מידע אמינים.

9. שמרו על עצמכם - עשו פעילות גופנית, אכלו בריא, שתו מספיק מים והקפידו על שגרת שינה מספקת. בנוסף, השתדלו לעשות דברים שגורמים לכם הנאה, ועוזרים לך לשמור על חשיבה חיובית.

זכרו, יצירת שגרה בזמן מלחמה היא תהליך אישי, וייתכן שייקח לכם זמן למצוא את הדרך המתאימה ביותר עבורכם. היו סבלניים והקפידו לדאוג לעצמכם ולסובבים אתכם.

מירב דיין היא מאמנת אישית ועסקית, ומומחית להעלאת ביטחון עצמי ושינוי דפוסי חשיבה. לפרטים נוספים

מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)
מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)