מספר אסטרטגיות לעבודה מהבית וטיפים כיצד לשלבה עם הטיפול בילדים בצורה מאוזנת בימי משבר הקורונה וההוראה להישאר בבתים:

מרחב – הקדישו מרחב ספציפי בבית לעבודה. זה יכול להיות חדר נוסף או אפילו שולחן האוכל.

זמן – הגדירו שעות עבודה מסודרות. קומו בשעה שבה הייתם קמים בדרך כלל לעבודה במשרד, ובכלל, בצעו את כל הפעולות שעשיתם לפני כל יום עבודה רגיל (מקלחת, ארוחת בוקר, יוגה, השקיית הקקטוס). זה אולי מפתה לעבוד בפיג’מה מתוך המיטה, אך עם הזמן תמצאו את עצמכם עם פחות מוטיבציה לעבוד ועם יותר מוטיבציה לנמנם.

רצף – צאו לטיול קצר בשכונה (כמובן בהישמע להנחיות), במקום הנסיעה לעבודה. נקו את הראש ממוד הבית והכניסו את עצמכם למוד עבודה.
אינטראקציות חברתיות – השתמשו באחת או כמה מאינספור הפלטפורמות לתקשורת עם קולגות. קבעו פגישות עבודה או התייעצות או אפילו הפסקות קפה משותפות.

גמישות – קחו לעצמכם הפסקה מנטלית מדי פעם. למרות שצריך גבולות בשביל לשמור על מסגרת עבודה – גם זה חשוב. נצלו את העובדה שאתם בבית. שימו כביסה בין פגישות, קראו ספר, או צפו בפרק (אחד, כן?) מסדרה אהובה.

מיקוד – שימו בלו”ז היומי 15 דקות של התעדכנות חדשותית פעמיים במהלך היום – פעם אחת בבוקר ופעם בערב – כדי להישאר בעניינים.

הפסקות – דאגו להפסקות במהלך העבודה, כחלק מהלו”ז שלכם: זמן ארוחת הצהריים, 10 דקות להליכות קצרות, מדיטציות, נשימות או פשוט להזיז את השרירים.

הירגעות – תנו לעצמכם אישור באמת לצאת מהמחשב כשיום העבודה נגמר, בלו זמן עם המשפחה ונסו להירגע לפני שתלכו לישון. חשוב ליצור גם בבית את ההפרדה הפסיכולוגית בין חלקי חייכם.

ועכשיו לחלק עם הילדים: כיצד לשלב את הצאצאים המשועממים בבית עם העבודה?

צרו אווירה של הבנה ואמפתיה – חשוב לפעול בשקיפות מול מקום העבודה לגבי העובדה שאתם מתנהלים במקביל עם הילדים במרחב הביתי שהפך משרד לעת משבר. למשל, אם אתם בשיחת ועידה, זה מקובל ורצוי בימים אלה במיוחד להגיד “יכול להיות שאחד הילדים שלי ייכנס לחדר, אז אטפל בזה ומיד אחזור לשיחה”.

קבעו גבולות ובנו יציבות עבור הילדים – שבו עם ילדיכם ובנו יחד לו”ז יומי שבו תוכלו להכניס מטלות לימודיות, זמן לקריאה, זמן בחוץ, זמן למשחקים, ארוחות וזמן משותף. זכרו להשאיר זמן להפסקות אחרי פעילויות חינוכיות.

מקסמו את זמן העבודה – נסו להקפיד על לוח זמנים נוקשה – זה ה־מפתח למיקסום היום שלכם. השתדלו לקום מוקדם יותר מהילדים ולעבוד עד שהם קמים או להעביר את שעות העבודה לאחרי שעת השינה שלהם, או שניהם.

אפשרו לילדיכם לבחור מתוך מספר פעילויות, אוכל או נשנושים – זה גם יעסיק אותם וגם הם יוכלו לפתח עצמאות בתוך הבית.

תכננו הפסקות עם הילדים – תשומת לב בזמן ההפסקה תגרום לילד להציק לכם פחות בין ההפסקות, כך הם יצפו לה ואולי יהיה לכם קל יותר לעבור את “בלוק העבודה” שקבעתם לעצמכם.

אפשרו לכל אחד מבני הזוג הפסקה רק לעצמו – חשוב למצוא את הרגעים שלכם כדי “להיטען”.

קבעו שיחות וידיאו עם בני משפחה משמעותיים – אומנם זה לא תחליף לעזרה מבחוץ (סבא, סבתא, בייביסיטר) שלה הורגלתם עד לפני כמה שבועות, אבל הקראת ספר, משחק מילולי, עזרה בנושא לימודים או סתם לדבר עם דמות מוכרת בהחלט יכולה להוות עזרה.

הכותבת היא פסיכולוגית, מתמחה בטיפול מרחוק.