תגידו צ'יז: כולנו רוצים לשמור על חיוך לבן, אבל אוהבים לשתות קפה, לאכול דברים מתוקים וכמובן אוכל מלא בתבלינים צבעוניים. הדיאטנית המומחית של 103fm, ד"ר מאיה רוזמן, שיתפה את מאזיניה בתוכניתה השבועית ברדיו בכמה מאכלים המסכנים את הלובן היפה של השיניים שלנו - והנה רשימה חלקית.

1. כורכום

"תבלין נפוץ שנחשב לאחד הבריאים ביותר", אמרה רוזמן על האבקה הצהובה, "עקב הכורכומין שנחשב כנוגד דלקת חזק שעוזר לריפוי של הרבה מחלות. בשנת 1989 הכנסתי מוט בלנדר לבן לטחון מרק שהכיל הרבה כורכום, המוט יצא צהוב, ומאז הוא עדיין כך".

"הכורכום מכיל צבע צהוב חזק מאוד, הוא משמש גם כצבע מאכל טבעי בתעשיית המזון, אבל צריך לשים לב לכך שהוא גם צובע את השיניים שלנו", הוסיפה. "זו לא המלצה להימנע מכורכום כמובן, אבל רק לשים לב".

2. קפה ותה שחור

"שוב שאלה מתחום כלי המטבח - האם שמתם לב שאחרי שתיית קפה או תה שחור בכוס לבנה, נשארים בה סימנים כהים שלא יורדים אלא רק עם אקונומיקה?", תמהה הדיאטנית. "גם הקפה והתה השחור צובעים את השיניים שלנו, תה ירוק או חליטות אינם בעלי אותה השפעה".

קפה שחור (צילום: אינג אימג')
קפה שחור (צילום: אינג אימג')

3. מסטיקים אחרי הארוחה

"לעיסת מסטיקים אחרי הארוחה מגבירה את הפרשת הרוק, משנה את החומציות של הפה, ומגנה על השיניים. חשוב להדגיש שהשפעת המסטיקים היא רק אם לועסים אותו מייד לאחר הארוחה", הסבירה רוזמן. היא טענה על מסטיקים בטעם מנטה ועל משחות שיניים בטעם מנטה כי היא "נמצאת כמרכיב ברוב משחות השיניים, היא מרעננת את הפה, גורמת לתחושת טיהור וניקיון - אבל אין לה השפעה על השיניים, לא לטובה ולא לרעה. זו רק ההרגשה שלנו אחרי הצחצוח עם מנטה".

4. משקאות מוגזים

"כמו קולה", אמרה תחילה הדיאטנית, "במשקאות מוגזים רבים יש חומצה זרחתית, שמפרקת את העצמות שלנו וגם את השיניים. בעבר היה נפוץ הסיפור על מי שהשרה שיניים בתוך כוס קולה ולמחרת לא היו שם שיניים כי הן התמוססו. ובכן, אני לא יודעת אם הסיפור הזה קרה או לא, אבל במשקאות מוגזים יש חומרים שמזיקים לשיניים וגורמים לפירוק השכבה החיצונית המגנה", הוסיפה.

פחית שתייה קלה (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')
פחית שתייה קלה (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')

5. חטיפים מסוכרים

"נכון שחטיפים אפויים עדיפים על מטוגנים, אבל כשמדובר בבריאות השיניים גם האפויים לא מתחמקים מההגדרה של מזיקים מאוד. בייגלה למשל, או ביסקווטים, נדבקים לשיניים במיוחד בין הרווחים, נתקעים שם הרבה זמן ומאפשרים לחיידקים להתרבות ולגרום גם לעששת", הזהירה רוזמן.

"נכון שרוב המאכלים המסוכרים יכולים לגרום לעששת ולנזקים בשיניים, אבל עדיין ישנם כמה חטיפים שאפשר לאכול בלי לחשוש ללובן השן: "יש עדיפות לממתקים שלא נדבקים, כמו גלידה או שוקולד למשל", סיכמה הדיאטנית.