פינת המיתוס: האם אכילת מזון שמכיל שמרים יכולה לגרום לנו לנפיחות בבטן? הדיאטנית המומחית של 103fm, ד"ר מאיה רוזמן, נדרשה לשאלה והחליטה להפריך את אחד המיתוסים הגדולים ביותר לגבי עוגות שושנים וקוראסונים.

רוזמן התחילה בלהסביר את התהליך שעושים השמרים בזמן התפיחה: "אחרי שהם 'מתעוררים', אם יש להם סוכר, הם מתחילים 'לאכול' אותו, וגם 'לנשום' – כלומר להשתמש בחמצן ולפלוט CO2, שהוא בעצם הגז שגורם להתפחת המאפים. אם יש קמח שמכיל גלוטן במאפה, הגלוטן מדביק טוב את מרכיבי הבצק, כך שהגז הזה לא יכול לברוח החוצה, והבצק מתנפח. כך מתבצעת התפחה".

"למרות ששמרים הם לא בדיוק חיידקים, חשוב לזכור שהם חיים ופועלים בטמפרטורה של בערך 25 מעלות, אבל מעל 50 מעלות הם פשוט מתים", אמרה בהמשך. "אנחנו אופים את הלחם או הלחמניות/קרואסונים/עוגות השמרים בטמפרטורה של 170 מעלות ברוב המקרים, בטמפרטורה כזו אין שום סיכוי שהשמרים ישרדו ויישארו בחיים, אפילו שתי דקות".

קוראסון (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')
קוראסון (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')

אז מה המסקנה? זה מה שהדיאטנית חושבת: "כשאוכלים מאפים שהותפחו עם שמרים, חשוב לדעת שהם כבר לא חיים ולא יכולים לתסוס ולא יכולים ליצור גזים ולא יכולים לגרום לשום נפיחות בבטן או גזים אצלנו בגוף".

האם מחמצת עדיפה? רוזמן שאלה ומיהרה לענות: "ממש לא. מדובר באותו סוג של שמרי אפיה, שהם שמרי פרא שנופלים מן האוויר לתערובת המים עם הקמח והסוכר שהכנו עבורם, תוססים וחיים בטמ' של 25 מעלות, פועלים לאט מאוד בטמ' של 4 מעלות במקרר, אבל מתים בטמפרטורה של אפייה. מבחינה בריאותית בתוך הגוף בסופו של דבר אין שום הבדל".

"אז לכל מי שסובל מנפיחות וכאבי בטן לאחר צריכת לחם או מאפים – כנראה שמדובר בגורם אחר, למשל רגישות לגלוטן, או החומרים המשמרים שיש בלחם, לא השמרים", אמרה לסיכום.