ברגע שאנחנו חוצים לצד המצרי במעבר גבול טאבה באילת, משהו בתוכנו קצת נרגע. חצי האי סיני משרה במטיילים שקט נפשי שקשה להתכחש אליו. הניתוק מהעולם המתועש והמודרני, והכניסה לתוך מדינת עולם שלישי בה החיבור בין הטבע לאדם עדיין ניכר, עושים את שלהם. מראות הילדים היחפים שמתרוצצים בין החמורים והנסיעה בכביש שכוח אל בלב מדבר מעצימים את תחושת 'שטח ההפקר', ומשחררים אותנו קצת מכבלי התרבות המערבית.

סקי, פארקים מיוחדים וילדים בחינם: אטרקציות בדובאי לקיץ ששווה לכם להכיר
רוצים לטוס להונג קונג בחינם? ההצעה המפתה שלא תוכלו לסרב

להלן מספר טיפים והמלצות למקומות ששווים ביקור ביעד הנופש האהוב:

חופי חצי האי סיני (צילום: מקסים דינשטיין, פלאש 90)
חופי חצי האי סיני (צילום: מקסים דינשטיין, פלאש 90)

התנהלות במעבר הגבול טאבה והתניידות לקאמפים ולמלונות

אם אתם נוסעים לפחות מ-14 יום ואינכם מתכננים לבקר באזורים במצרים שאינם כלולים בחצי האי סיני, אין צורך בהנפקת ויזה. עם זאת, על הדרכון שלכם להיות בתוקף ל-3 חודשים לפחות.

בעת הגעתכם למעבר הגבול טאבה באילת, ביום רגיל שאיננו בזמן חגים או שיא העונה, תוכלו אפילו לדלג דרכו יחסית בקלילות. המעבר הוא רגלית, או אם החלטתם להתנייד ברכב הישראלי מהבית.

יש צורך בתשלום של אגרת מעבר בצד הישראלי במחיר של 115 ש"ח, אותו אפשר לעשות במעבר הגבול עצמו או בתשלום מראש באתר https://borderpay.metropolinet.co.il/. בבניין הטרמינל יש למלא טופס נוסף עם פרטיכם האישיים ויעד הביקור. בצד המצרי, תצטרכו לשלם גם כן מס גבול שעולה כ-450 לירות מצריות לאדם שהן שוות בערך 45 שקלים, תלוי בשער החליפין (כך שמומלץ להמיר סכום כסף מסוים בדוכני ה-Exchange במעבר).

את כל הטפסים שתקבלו תשמרו אתכם כיוון שתצטרכו להציג אותם מספר פעמים במחסומים הפרושים לאורך הדרך בחצי האי. אם החלטתם להגיע לסיני בטיסה ישירה לשארם א-שייח', כל מיסי הנמל כלולים בטיסה. בדרך חזור לא נגבה מהנוסעים תשלום נוסף.

  • שימו לב, אם החלטתם להגיע לשארם בטיסה, החזרה לארץ דרך מעבר טאבה היא אפשרית, אבל אי אפשר להגיע למצרים דרך המעבר ולחזור בטיסה.

  • למגיעים ברכב, יש מספר מגבלות, כמו מכסת רכבים יומית המותרת לצאת מהארץ, העובדה שהמכס המצרי מונע כניסה של רכבים בהם מותקנות מצלמות קדמיות (ורוורס), כמו גם אין כניסה לרכבים עם מנוע סולר/דיזל או רכב מסוג 4X4 והנחיות נוספות שמומלץ להתעדכן עליהן באתר של מסוף בגין https://www.iaa.gov.il/land-border-crossings/menachem-begin/i-travel/.

    מעבר הגבול טאבה (צילום: פלאש 90)
    מעבר הגבול טאבה (צילום: פלאש 90)
  • כעיקרון, דרך קלה ונוחה יחסית להתנייד בסיני היא באמצעות המוניות המקומיות, כאשר המלצות על נהגים ניתן למצוא בקבוצות הפייסבוק 'אוהבי סיני' / 'סיני - טיפים והמלצות' וקבוצות נוספות. יוצרים עם הנהגים קשר דרך הווטסאפ בעודכם בארץ, ותופתעו לגלות שחלק לא מבוטל מהם אף דובר עברית שוטפת. מנגד, אפשר להשתמש באופציה הקלאסית של הזמנת מונית דרך המלון אליו עשיתם בוקינג.

  • בוקינג למקומות יותר 'פראיים' כמו החושות המפורסמות של סיני ניתן לעשות גם דרך הווטסאפ, כאשר את מספרי הטלפון של המקומות המומלצים ניתן למצוא בקבוצות הפייסבוק, דרך גוגל, ובאתרי תיירות. ישנם קאמפים כמובן שזמינים באתרי ההזמנות המיינסטרימים כמו, לדוגמא, קאמפ ניו מון איסלנד ביץ' בנואיבה. אופציה נוספת היא פשוט להגיע לקאמפ עצמו, ולשאול האם יש להם מקום פנוי. זה כרוך בסיכון, אבל מתמזג עם תחושת הזרימה וחוסר התכנון שסיני מציעה לבאים בשעריה. 

  • יעדים מומלצים בסיני שכדאי ללון בהם הם, בין היתר, העיירה דהאב (שקרובה גם לאתרי מפתח כמו אתר הצלילה 'בלו הול'), חושות ברצועת ראס א-שטן (למטיילים שמחפשים רצועות חוף בתוליות), והעיר שארם א-שייח' (למשפחות ואנשים שרוצים בכל זאת להישאר קרובים לציביליזציה).  

    קמפ בסיני (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
    קמפ בסיני (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

טיפוס לג'בל מוסא (הר משה) וביקור במנזר סנטה קתרינה Mount Sinai & Saint Catherine

זהו, עשיתם את זה! אחרי הבירוקרטיה בגבול, וההתמקחות עם נהג המונית על מחיר הנסיעה, נחתתם לבסוף בקאמפ או במלון, ואפילו לא שכחתם את האלתוש. מה עושים עכשיו? טיול זריחה לג'בל מוסא, ההר שלפי מסורת נוצרית ניתנה עליו התורה לעם ישראל במעמד הר סיני, יכול להוות אפשרות מוצלחת.

מתחילים את הטיפוס הלילי באזור השעה 00:00, בהליכה שאורכת בערך כארבע שעות, עם חלק מאתגר בסופה של טיפוס במעלה 750 מדרגות. ההליכה נעשית כאמור במהלך הלילה על מנת לצפות בזריחה המרהיבה בראש הפסגה, כאשר בירידה מההר ובאור יום ישנה אפשרות לבקר גם במנזר סנטה קתרינה, המוכר כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. למי מכם שלא מיטיב לכת, דעו כי החברים הבדואים בצידי הדרך נמצאים שם כדי להציע לכם לרכוב על גמל תמורת לירות בודדות ולחסוך את הטיפוס המייגע.

הזמנת מדריך לטיול ומונית שתביא אתכם לנקודת ההתחלה תיעשה מראש בתיאום עם המלון/קאמפ בו אתם שוהים, או שניתן לעשות הזמנה דרך אתר האינטרנט https://www.getyourguide.com/, או דרך מרכז תיירות מקומי (במידה ואתם מתאכסנים בעיירה/עיר). 

מטיילים לצד מקומיים בג'בל מוסא (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)
מטיילים לצד מקומיים בג'בל מוסא (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)

מנזר סנטה קתרינה (צילום: REUTERS/Aladin Abdel Naby/File Photo)
מנזר סנטה קתרינה (צילום: REUTERS/Aladin Abdel Naby/File Photo)

אתר הצלילה "בלו הול" Blue Hole

אתר הצלילה "בלו הול" (החור הכחול) הוא אחד מאתרי הצלילה המפורסמים ביותר בעולם, אליו מגיעים צוללנים מנוסים מכל רחבי הגלובוס, והוא ממוקם כ-5 ק"מ צפונית לעיר דהאב. מדובר ב"בור" בעומק של כ-130 מטרים ובו שונית אלמוגים מיוחדת המאופיינת במנעד מינים עצום. שירותי התיירות המקומיים מציעים בדרך כלל טיול יום הכולל צלילה עם שנורקל באזור האתר, ושיט לרצועת החוף ראס אבו גלום והלגונה הכחולה.

ראס אבו גלום והלגונה הכחולה Ras Abu Galum, Blue Lagoon

לפיסת גן העדן הזו, שהיא שמורת טבע שנשתמרה בצורה טבעית בסיני, תגיעו באמצעות שיט קצר בסירה מאתר הצלילה "בלו הול". לידיעתכם, בראס אבו גלום והלגונה הכחולה יש חושות עם תנאים בסיסיים בלבד, מתוך רצון לשמור על ערכי הטבע.

בחלקה הדרומי של רצועת החוף של ראס אבו גלום קיים ריף הידוע ביופיו, ובו מומלץ גם לשנרקל (אך היזהרו מקיפודי ים ותנעלו סנדלים או נעלי צלילה). משם בנסיעת טנדר מגיעים ללגונה הכחולה - "המלדיביים" של סיני, כפי שמכנים אותה המקומיים. מדובר בלשון ים עם מי טורקיז, פוטוגנית להפליא, ובה ותוכלו לצפות בגולשי קייט סרף ולאכול במספר מסעדות הפזורות לאורכה.

מומלץ כאמור לשלב גיחה בראס אבו גלום והלגונה הכחולה עם שנירקול או צלילה בבלו הול. 

וואדי וואש וואש Wadi al-Weshwashy

גב מים ענק בלב מדבר הממוקם בין מצוקים ענקיים. הדרך לשם היא מעט קשוחה (כפי שרואים בסרטון), כיוון שיש צורך בטיפוס על חבלים וסולמות בנוסף לירידות ועליות במדרונות הר תלולים. לטיול יוצאים עם רכב שטח ונהג מקומי, וניתן לתאם אותם ואת המדריך שילווה אתכם לאורך המסלול בכל חוף או בית מלון שתתארחו בו. הבריכה היא גדולה ורחבת ידיים, ובהגיעכם למקור המים, ניתן לקפוץ ולהשתכשך בתוכה.  

@explorewithlora Location at end☺️ #egypt2022 #sinaiegypt #mountainviewegypt #egyptlove #visitegypt #egyptexplore ♬ Elghazala Ray2a (feat. Mohamed Osama) - Karim Mahmoud Abdelaziz

פארשה קפה בשארם א-שייח' Farsha Cafe

בית קפה על צוק משקיף לים הממוקם בשארם א-שייח'. המקום נשרף לפני כשנה אך חזר לפעילות, והוא מאופיין במראה ייחודי. כשמגיעים אליו, ההרגשה היא כאילו איגדו בין 20 פאבים על צלע של הר, עם אינספור מקומות ישיבה ופינות זולה במפלסים שונים, מוזיקה מגוונת ובעיקר אווירה צבעונית, צעירה ובינלאומית. ניתן למצוא במקום קוקטיילים ותפריט אלכוהול משובח, אך מנות האוכל מצומצמות וכוללות בעיקר נשנושים. מומלץ להגיע בשעות השקיעה.

@inesabroud Love this place #farsha #sharmelsheikh #egypt ♬ Calm Down Andre Soueid - andresoueid

קאסל זמאן Castle Zaman Reservation

40 ק"מ ממעבר טאבה, נמצא מקום שחובבי האינסטגרם בינינו יאהבו לאהוב. מדובר במסעדה ומתחם נופש (ללא אפשרות לינה) בה מבשלים אוכל בתוך סירי קדירה מיוחדים במשך מספר שעות, וניתן למצוא בה מנות כגון דגים, פירות ים, ובשר. 

במתחם ישנה בריכה טבעית ונוף עוצר נשימה. כדאי להזמין מקום מראש, ולהנמיך ציפיות בכל הנוגע לשירות מהשורה הראשונה. *על פי כללי המקום, גברים אינם רשאים להיכנס לקאסל אלא אם הם מלווים באישה אחת לפחות. 

קאסל זמאן (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
קאסל זמאן (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

חושות בראס א-שטן

לאורך כל הרצועה בראס א-שטן, שנמצאת במרחק נסיעה של חצי שעה לערך ממסוף הגבול, יש חושות וחופים הקרובים אחד לשני, אשר ניתן לדלג ביניהם ובין הקאמפים. בין המקומות הפופולריים ניתן למצוא את ניו מון איילנד, בדואין סטאר (בו יש גם בריכה פרטית שפתוחה בהתאם לעונה), אדם קאמפ ועוד. בקאמפים עצמם אפשר להזמין טיול רגלי, אם חשקה נפשיכם בקצת הייקינג, כאשר המדריך הוא בדרך כלל גם הנהג, והוא יביא אתכם לנקודת היעד בטנדר וילווה אתכם לאורך המסלול (ואולי אפילו יביא איתו ערכת קפה להכנה בשטח).  

בחושות משודרגות אפשר למצוא מזגנים, ובפשוטות יותר יהיו לפחות מאווררים (אבל עדיף לברר על כך מראש). טיפ נוסף הוא להצטייד בכסף מזומן, שכן עדיף לא להסתמך על כך שתהיה להם מכונת אשראי. חיבור לאינטרנט מתבצע באמצעות נקודה חמה ניידת, וגם היא - לעיתים - מוגבלת בזמן, ולכן תתרווחו על ערסל, פתחו ספר, והכי חשוב - קחו אתנחתא ממרוץ החיים האינטנסיבי. סיני הוא המקום המושלם לכך. 

חושות בחצי האי סיני (צילום:  Johanna Geron/FLASH90)
חושות בחצי האי סיני (צילום: Johanna Geron/FLASH90)

הדרך לראס א-שטן, חצי האי סיני (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
הדרך לראס א-שטן, חצי האי סיני (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)