רשימת היעדים האהובים עליי בעולם די מצומצמת, אך איכשהו נכנס אליה אחד לא צפוי - מונטנגרו. המדינה הקטנה שנמצאת בדרום אירופה, בחלקו המערבי של הבלקן, הייתה יכולה לעבור מתחת לרדאר של חובבת איים טרופיים שכמותי, אך השילוב של הטבע הפראי והחופים הבתוליים הצליחו לכבוש אותי במבט ראשון.

מי צריך את דרקולה? אלו הטירות המטורפות בעולם
בקרוב גם אצלנו? חברת תעופה נוספת הודיעה כי תשקול את נוסעיה

במהרה הוא הפך למבט שני, כי ברגע ששמעתי שסאן דור החלו להוציא קו פעמיים בשבוע (בראשון וחמישי) לעיירה טיווט שבמונטנגרו, מיהרתי לעלות על טיסת הבכורה. הטיסות הסדירות נמכרות באמצעות אתר אל־על ודרך סוכני הנסיעות, וניתן לשלב בין יעדי סאן דור הסדירים ליעדי אל־על.

מונטנגרו, מדינה קטנה ששוכנת על הים האדריאטי, נמצאת במרחק של קצת פחות משלוש שעות טיסה מישראל. המדינה, שטובלת בירוק ונראית ממש כמו גלויה, היא יעד נהדר לטיילים שמחפשים לגלות יעד תיירותי שעדיין לא ממוסחר לגמרי ולהתהלך באתרים שמוגנים על ידי אונסק"ו ובפארקים לאומיים, אך גם מתאימה למשפחות וזוגות שמחפשים חופשות בטן־גב עם הרבה פחות עברית ברקע, בניגוד ליוון ולקפריסין.

תצפית על המפרץ משביל הנחש, מונטנגרו (צילום: מיטל שרעבי)
תצפית על המפרץ משביל הנחש, מונטנגרו (צילום: מיטל שרעבי)

העיירה טיווט

הטיסות כאמור מגיעות לטיווט, עיירת חוף קטנה ששוכנת במפרץ קוטור (בוקה ביי), והיא נקודת פתיחה מושלמת להבין את האופי הרגוע של מונטנגרו. אף שיחסית לערים אחרות במדינה אין לה היסטוריה מרתקת, טיווט הצליחה להפוך ליעד תיירותי עבור אירופים. על קו החוף שלה תמצאו את Porto Montenegro - מרינה שבה עוגנות יאכטות מרשימות למדי, ותמצאו בה גם שדרת חנויות עם בוטיקים מפונפנים, מסעדות ובתי מלון. המרינה חדשה יחסית, בנייתה החלה בשנת 2006 למטרות תיירותיות, וסביבה יש דירות קונדו שרובן בבעלות של תושבי חוץ.

לאורך השנה נערכים במתחם המרינה פסטיבלים וקונצרטים. מאחר שהיא יעד תיירותי, בחודשי הקיץ תשלמו כ־350 יורו ללילה במלון יוקרתי כמו ״REGENT״, שכולל בריכה חיצונית ופנימית, ספא, מכון כושר וארבע מסעדות. אם אתם מבקרים רק ליום ורוצים להרגיש קצת מהגלאם של המקום, תוכלו לבלות כמה שעות בבריכת PMYC של מועדון היאכטות, שבה תמצאו בריכת אינפיניטי עם מיטות, תאי הלבשה ואזור טרקלין שבו מגישים קוקטיילים ותפריט אוכל. חוץ מזה, ניתן לצאת מהמרינה לסיורים בסירות מרוץ. סיורים אלה מאפשרים לראות מה עוד יש למפרץ קוטור להציע: האיים שלאורכו והחופים החבויים. טיול שכזה בסירת מרוץ עולה בסביבות 70 יורו לשעה לעד שבעה־שמונה אנשים.

מלבד הנמל, במרחק כחצי שעה נסיעה ממרכז טיווט נמצא מפרץ לוסטיקה (Luštica Bay), אחד המקומות היפים באזור. בלוסטיקה תמצאו קומפלקס דירות גדול שניצב על הר ולמרגלותיו מחכה מרינה שבה עוגנות יאכטות של מקומיים ותיירים. הדירות, הבנויות על צלע ההר, מתאימות למי שרוצה לבלות כאן יותר מכמה ימים ואוהב אייר בי אנד בי. אם יש לכם כסף פנוי, זה מקום מושלם לקנות דירת נופש יוקרתית. 

מפרץ לוסטיקה, מונטנגרו (צילום: מיטל שרעבי)
מפרץ לוסטיקה, מונטנגרו (צילום: מיטל שרעבי)

אם לקנות כאן דירה נשמע כמו חלום רחוק, תוכלו לחוות את הווייב של המקום במלון "The chedi" שנמצא על הטיילת המקסימה של לוסטיקה. המלון היוקרתי מציע חדרים מרווחים, ספא בסגנון אסייתי, סאונה, ג׳ים, בריכה, שני ברים ושתי מסעדות. בשביל לישון כאן תצטרכו לשלם 200־600 יורו ללילה, תלוי בעונה. חוץ מזה, בחצי האי לוסטיקה תמצאו את אחד החופים הכי יפים במדינה, Blue Horizons Beach, שברובו סלעי, אך יש בו רצועת חול יפהפייה.

הדרך הכי כיפית וקצרה לעבור מנקודה לנקודה במפרץ קוטור היא כמובן עם סירה. במרחק שיט קצר בסירת מרוץ אפשר להגיע במהירות לקמנארי (Kamenari) ולבקר שם בחופים, בבתי הקפה וגם לגלות מלונות בוטיק מקסימים כמו "קאסה דל מר" (casa del mare Mediterraneo). במלון, שהוא חלק מרשת מלונות משפחתית, תמצאו 17 חדרים סופר־מתוקים המשקיפים על קו החוף. חדר אצלם עם שני חדרי שינה שיתאים למשפחות יעלה 200־500 יורו, תלוי בעונה. למלון יש ספא תת־קרקעי עם בריכה אינטימית וחוף פרטי שתתקשו לעזוב. על החוף יש מסעדה מצוינת בסגנון ים־תיכוני, שבמרכזה טאבון שמוציא פוקאצ'ות ופיצות חלומיות.

מפרץ קוטור, מונטנגרו (צילום: מיטל שרעבי)
מפרץ קוטור, מונטנגרו (צילום: מיטל שרעבי)

אם אתם מעדיפים מקומות פחות אינטימיים, אתם יכולים לבחור במלון "לאזורה" (Lazure Hotel & Marina). המלון יושב במבנה יפהפה מהמאה ה־18 ומשקיף למפרץ קוטור. במלון יש סוויטות וחדרים בעיצוב מודרני. החדרים במלון היוקרתי, שגם הוא על מרינה משלו, מתחילים במחיר של 350 יורו בעונת הקיץ. במלון 128 חדרים, בריכה מקורה, ספא, שתי מסעדות ושני ברים. ארוחת הבוקר של המלון היא אחת הטובות שיש במונטנגרו.

המלון ממוקם בנקודה אסטרטגית, 18 ק"מ מטיווט ורק 2 ק"מ מהרצג נובי (Herceg Novi), העיר החמישית בגודלה במדינה, ולמרות זאת אל תצפו לעיר בסטנדרטי הגודל של אירופה. הערים במונטנגרו - גם הגדולות - קטנות יחסית. אבל בכל זאת שווה לבקר בה: העיר גובלת בים האדריאטי, יש בה חופים שפופולריים בקרב התיירים והמקומיים כאחד, טיילת מקסימה באורך 7 ק"מ ועיר עתיקה שבה תמצאו בתי קפה מגניבים שמסתתרים בסמטאות הרבות, שוק של חקלאים מקומיים, בוטיקים ודוכני אומנות. זוהי הזדמנות מצוינת לעצור באחד הדוכנים המקומיים ולטעום פסקביצ׳ה - ההמבורגר המקומי.

מאחר שזאת עיר עם היסטוריה רבה, יש בה המון אתרים מרתקים, כמו מבצר Kanli Kula. במבצר העתיק אמפי המשקיף אל החוף, ובו לאורך השנה עורכים פסטיבלי מוזיקה ותרבות. למבצר היסטוריה עשירה והוא למוד קרבות, בתקופה מסוימת הוא אפילו נכבש על ידי העות'מאנים ובחלקו הוא שימש כבית סוהר. מחיר כניסה: 4 יורו. מבצר נוסף שתוכלו לראות בעיר העתיקה שוקם בתקופת השלטון הוונציאני ואז גם זכה לשם "פורטה מארה" (מבצר הים). כיום הוא משמש כאכסניה ובית לאירועי תרבות.

מבצר Kanli Kula, מונטנגרו (צילום: מיטל שרעבי)
מבצר Kanli Kula, מונטנגרו (צילום: מיטל שרעבי)

מאמולה איילנד

ואם כבר הזכרנו מבצרים, במרחק שיט קצר מהרצג נובי נמצא מאמולה איילנד ריזורט (mamula island) - מבצר שנבנה בתקופה האוסטרו־הונגרית, והוא אחד משלושת המבצרים באזור כולו. המבצר נבנה כדי להגן על הכניסה למפרץ ובין היתר תפקד ככלא בתקופה הפאשיסטית של יוגוסלביה. כיום, באי הקטן שעליו הוא יושב, מוקף בחוף בתולי שהפך בית לשחפים מכל האזור, יש מלון אקסקלוסיבי. המלון נפתח לראשונה ב־1 באפריל, אחרי שמשקיע מצרי שפך 38 מיליון יורו על השחזור והשיפוץ.

ההגעה למלון ולאי היא בסירה בלבד, מה שהופך אותו לאינטימי ולאידיאלי עבור זוגות. פלוס נוסף: האירוח במלון לא מתאים למשפחות עם ילדים, והוא מתאים לגילי 12 ומעלה בלבד. במלון 32 חדרים וסוויטות, שלוש מסעדות, בר ובריכה. כל החדרים והסוויטות שוחזרו עם תשומת לב לפרטים הכי קטנים. הם מאוד מפנקים ויש בהם כל מה שהייתם מצפים למצוא במלון יוקרה. מאחר שזהו יעד עונתי, שמושפע מהגשמים ומהרוחות, המלון יפעל רק בחודשים מאי־אוקטובר. כחלק מהלינה בו מוצעים שיעורי פילאטיס ויוגה, חוויות הוליסטיות ושיט אל המערות הכחולות שנמצאות בסמוך לאי והפכו ליעד מאסט עבור תיירים. מחיר ללילה לחדר: החל מ־500 יורו בתחילת עונה, החל מ־700 יורו בשיא העונה.

הרצג נובי, מונטנגרו (צילום: מיטל שרעבי)
הרצג נובי, מונטנגרו (צילום: מיטל שרעבי)

העיירה פראסט

על החוף הקסום של מפרץ קוטור נמצאת פראסט (Perast) - עיירה קטנה שהוכרזה על ידי אונסק"ו כאתר מוגן. העיירה נמצאת על חופי הים האדריאטי, ומאחר שמנסים לשמור ולהגן עליה - אין כניסת רכבים לתוכה. פראסט מלאה באוצרות ארכיטקטוניים, כנסיות יפהפיות ואפילו ארמונות. העיירה, שבמבט ראשון נראית די מנומנמת, נחשבה לאחת העיירות היפות ביותר במפרץ, אך היא נהרסה כמעט כליל ברעידת אדמה בסוף שנות ה־70. כיום, מה שנשמר ושוחזר עומד בגאון מול הים הפתוח.

אם אתם מגיעים לטיול בפראסט ומתכננים לבלות כאן יותר מכמה שעות (כדאי!), תוכלו ללון במלון "הריטג' גרנד פראסט" (Heritage grand), מלון 5 כוכבים היושב על קו החוף.

המלון יושב בתוך ארמון משוחזר מהמאה ה־18, ולפי הסיפורים הוא היה ביתם של הימאים העשירים ביותר באזור המפרץ. החדרים במלון מרווחים, מעוצבים בצורה מודרנית שמחמיאה למבנה המרשים. במלון יש מגוון מסעדות - כשאת ארוחות הבוקר תסעדו במרפסת הצופה אל הים, יש בר גדול, בריכה פנימית עם ספא ובריכה חיצונית על החוף. מאחר שהוא נחשב לאחד המלונות הטובים באזור, המחיר ללילה בו יהיה בהתאם: 750־1,100 יורו לחדר זוגי, 850־1,300 יורו לדופלקס המתאים לארבעה אנשים.

המערכה הכחולה, מונטנגרו (צילום: מיטל שרעבי)
המערכה הכחולה, מונטנגרו (צילום: מיטל שרעבי)

מול הרחוב המרכזי של פראסט ניתן לראות שני איים: גאורגיוס הקדוש, שסגור למבקרים, וגבירתנו של הסלעים (Our Lady of the Rocks), שאליו מגיעות עשרות סירות תיירים ביום כדי לשמוע את הסיפור המרתק על האי מעשה אדם ועל הכנסייה שנמצאת במרכזו. הכניסה אל האי והכנסייה, שבתוכה יש מיני־מוזיאון המספר את ההיסטוריה של המקום, עולה 2 יורו. כדי להגיע בסירה תצטרכו לשלם עוד 5־10 יורו לאדם. כמובן שאם אתם מטיילים בפראסט אתם יכולים לקחת סיור בסירה ליום שלם במפרץ קוטור, כך תוכלו להבין ולראות את כל האוצרות שמסתתרים לכם ממש מתחת לאף. סיור שכזה יעלה 10־30 יורו - תלוי במספר השעות ואם הוא כולל ארוחת צהריים.

עוד אופציה היא לנסוע כחצי שעה לעיר העתיקה של קוטור ולטייל בין הסמטאות העתיקות שלה, בתי הקפה והבוטיקים הקטנים. ממנה אפשר גם להמשיך כ־20 דקות ולטפס בכביש סרפנטין (serpentine) - כביש נחש שמוביל לתצפית מדהימה על כל המפרץ ובראשו יש בית קפה חמוד.

הכתבת הייתה אורחת של סאן דור ולשכת התיירות המונטנגרית