חופים יפים, ערים היסטוריות אלגנטיות מוקפות בשדות זית ומטבח ייחודי המכבד את פלא שמן הזית המקומי – איזור הים הטורק-אגאיאי, הידוע גם כחוף האושר של טורקיה, הוא גן עדן לנופשים, המציע מגוון שירותי תיירות ושייט, כמו גם מאכלים מענגים בהשראה מקומית, כולם ממוקמים בתוך סביבה עוצרת נשימה. הקיסרים החזקים ביותר של ההיסטוריה העתיקה בנו ערים לאורך נתיבי הסחר האגאי הישנים הללו, והשינויים ההיסטוריים המשמעותיים ביותר של הדורות התרחשו גם שם. כדי להבין במה מדובר, בואו נחקור את העבר המסתורי של האזור.

לא תגיעו לשם בחיים: המקומות המסתוריים ביותר על פני כדור הארץ
אחת ולתמיד: כך תכניסו הכל למזוודה בלי לשבור את הראש

תפאורה לסיפור אפי: מסע דרך טרויה

ממוקמת בכפר טבעפיקיה (Tevfikiye) ליד צ'אנקלה, העיר העתיקה של טרויה היא אחת הערים העתיקות החשובות בעולם והיא בין היעדים המסקרנים ביותר של טורקיה. העיר העתיקה של טרויה, הכוללת תשע שכבות ארכיאולוגיות והיסטוריה רציפה של 3,000 שנה, נכללה ברשימת המורשת התרבותית העולמית של אונסק"ו בשנת 1998. אתר עתיק זה הוא גם התחנה הראשונה בנתיב אניאס, התרבות התרבותית הראשונה והיחידה של מועצת אירופה מסלול שמתחיל בטורקיה. 

מוזיאון טרויה הייחודי, אשר  זכה להכרה עם פרסי המוזיאון היוקרתיים ביותר באירופה, מארח אוסף של חפצים וממצאים מהחפירות באזור. העיר העתיקה של אסוס שוכנת בכפר האגאי המקסים בהרמקל (Behramkale), על ראש גבעה עם ירידה מדורגת המשקיפה על הים.

אוצר נוסף של הצפון האגאי שמחכה להתגלות, עיר עתיקה זו היא ביתו של מקדש אתנה, שנבנה על הנקודה הגבוהה ביותר של אסוס. כמה חורבות אחרות באסוס כוללות את האגורה, אולם ההתעמלות והתיאטרון של העיר העתיקה. כמה מתושבי אסוס המפורסמים ביותר כללו את אריסטו, שייסד שם את בית הספר לפילוסופיה המפורסם שלו לפני שנסע לארמון המקדוני ללמד את אלכסנדר מוקדון.

מקדש אתנה בטרויה (צילום: TGA)
מקדש אתנה בטרויה (צילום: TGA)

אוצרות איזמיר

כל דיון בערים עתיקות בים הטורק-אגאי יכלול את העיר העתיקה אפסוס, המושכת אליה אלפי תיירים מקומיים וזרים מדי שנה. אפסוס, אתר מורשת עולמית של אונסק"ו מאז 2015 ואחת מערי הנמל הגדולות בתקופתה שגשגה בתקופות ההלניסטית והרומית. ספריית Celsus, הגדולה ביותר בטורקיה עם קיבולת של 30,000 מבקרים; התיאטרון העתיק; שער מאזאוס ומיתרידטס; מקדש אדריאנוס; ומקדש ארטמיס, אחד משבעת פלאי העולם העתיק הם בין השיאים של אפסוס, וכך גם "בתי המרפסת" שמראים כיצד חיו משפחות רומיות עשירות. ניתן לבקר בבית מרים הבתולה, קבר סנט ג'ון, ומערת שבעת הישנים בזמן השהייה באפסוס.

ברגמה, באיזמיר, היא עיר עתיקה נוספת ברשימת המורשת העולמית של אונסק"ו. מרכז חשוב בתקופות ההלניסטית, הרומית והביזנטית, ברגמה הייתה ביתה של עוד אחת משבע הכנסיות המשמעותיות המוזכרות בספר ההתגלות. מבנים בפרגמון ששרדו עד היום כוללים את מקדש אתנה, הטראג'נאום וספריית פרגמון. הליכה מהאקרופוליס העליון לעיר המודרנית ברגמה מציעה נוף פנורמי של כל העיר מצלע הגבעה. המכונה היום "הבזיליקה האדומה", מקדש סרפיס הוא גולת כותרת נוספת של ברגמה.

העיר העתיקה אפסוס באיזמיר  (צילום: TGA)
העיר העתיקה אפסוס באיזמיר (צילום: TGA)

לצד הערים העתיקות המפורסמות על החוף האגאי, ישובים עתיקים רבים נמצאים בחלק הפנימי של האזור. ערים אלו כוללות את העיר העתיקה Aizanoi בקוטהיה והעיר העתיקה של Sardis בדניזלי, שתיהן ברשימת המורשת העולמית של אונסק"ו. אנדרטה יוצאת דופן נוספת בדניזלי היא העיר העתיקה של היראפוליס, אשר יחד עם הטרוורטין של פמוקלה, נוספה לרשימת המורשת העולמית של אונסק"ו בשנת 1988 כמורשת תרבותית וטבעית. בבורדור, בדרך לאיידין, תוכלו לראות את אפרודיסיאס הרשומה על ידי אונסק"ו ואת העיר העתיקה המדהימה סגלאסוס.

מחוז מוגלה (Muğla) הוא המקום בו מסתיים הים האגאי ומתחיל הים התיכון. עם מאות חורבות בעיר היפה הזו, אתה יכול לנסוע 8 אלפים שנה אחורה בזמן, שכן מוגלה היא ביתן של כמה עיירות עתיקות, כולל קובנוס, קנידוס וטלוס. במסלול הידוע הזה, תוכלו לבקר בשתי הערים העתיקות קסנתוס ולטון, הצמודות זו לזו ושתיהן ברשימת המורשת העולמית של אונסק"ו.

העיירה העתיקה קובנוס באיזזמיר (צילום: TGA)
העיירה העתיקה קובנוס באיזזמיר (צילום: TGA)

בקסנתוס, בירת ליקיה לשעבר, ניתן לראות אנדרטאות קבר ליקיות מהעת העתיקה. בדרך לדאצ'ה (Datça), עיירה שקטה במוגלה, תוכלו לבקר בעיר העתיקה קנידוס, השוכנת במפגש הים האגאי והים התיכון. בקנידוס, עיר של תרבות ואמנות ומרכז סחר עתיק חיוני, תוכלו לצפות היכן הים האגאי והים התיכון נפגשים מהתיאטרון המפואר של העיר - ולאמץ את הקסם של הגיאוגרפיה הייחודית הזו שבה נכתבה ההיסטוריה.

הכתבה הוכנה בסיוע לשכת התיירות הטורקית בישראל