לקראת יום העצמאות, זה הזמן להיזכר באתרים היסטוריים מרתקים לאורך הדרך לירושלים, שבהם התרחשו אירועים חשובים שעיצבו את מדינת ישראל. כדי להיכנס לאווירה, במיוחד בשנה מורכבת כמו זו, ריכזנו עבורכם את האתרים ליום טיול המשלב נופים מרהיבים, היסטוריה עשירה ואיך לא - סיפורי גבורה ישראלית. לאורך המסלול תבקרו באתרים מרכזיים, שם התרחשו קרבות גורליים בהיסטוריית העם היהודי עד למלחמת העצמאות.

עצמאות 2024: אירועים וטיולים לכל המשפחה
הטבע ניצחי: מעיינות ותצפיות בעמק המעיינות שמנציחים את חללי מערכות ישראל

"אתרי המורשת לאורך הדרך לירושלים מהווים פסיפס מרתק של גבורה ישראלית לדורותיה. כל אתר מספר סיפור ייחודי על אומץ ועוצמה של לוחמים שחירפו נפשם כדי להגן על הארץ ועל דרך הגישה לבירה", אומרת נעמה דרור, ממונת קהל וקהילה במחוז מרכז ברשות הטבע והגנים. "אנו מזמינים את הציבור להגיע, ללמוד ולהתרשם מההיסטוריה המופלאה הזאת, במיוחד לקראת יום העצמאות, שבו אנו מוקירים את המורשת ואת הקרבתם של אלה שבזכותם זכינו לעצמאות ולמדינה משלנו".

שמורת טבע המסרק

המסרק היא שמורת טבע קטנה השוכנת בהרי ירושלים, ויש בה כל מה שתצטרכו לטיול קצר. שביל קליל, מרבדי פריחות ותצפיות נוף מרהיבות.

אורכו של המסלול בשמורת הטבע הוא כ־800 מטר. נקודת המוצא שלו היא בשביל החניה, שממנו עולים בגרם מדרגות לכיוון מערב. לאחר הליכה קצרה השביל מתפצל - ממשיכים ללכת בשביל הימני אל עבר חורש טבעי של עצי אלון מצוי ואלה ארץ־ישראלית. לצד השביל ישנן מערות אחדות במחשופי חוואר - תצורה גיאולוגית המכונה "תצורת בית מאיר", על שם המושב הסמוך. בנוסף, תוכלו לראות לאורך השביל מספר תעלות קשר שבהן התבצרו המגינים הערבים של הכפר בית מחסיר, שחלש על הדרך לירושלים בתחילת מלחמת העצמאות.

עם השביל נצא מהחורש ונגיע לנקודת תצפית לכיוון השפלה. לרגלי השביל ניתן לצפות במושב בית מאיר - מושב שהוקם לאחר מלחמת העצמאות על חורבות בית מחסיר. הכפר שימש בזמן המלחמה כבסיס מרכזי לערבים שתקפו את השיירות שעלו בשער הגיא בדרכן לירושלים. מנקודת התצפית הזו ניתן להשקיף על כל אזור מודיעין, לוד ורמלה, ובימים שבהם הראות טובה אפשר להבחין גם בים התיכון ובגוש דן.

המסרק (צילום: אדר סטולרו מליחי, רשות הטבע והגנים)
המסרק (צילום: אדר סטולרו מליחי, רשות הטבע והגנים)


השביל ממשיך ומטפס לכיוון פסגת ההר דרך אזור יער שנשרף, שבו ניצבו אורנים מרשימים שעלו בלהבות בקיץ 2001 ומשמשים כיום כתזכורת אילמת לרשלנות מטיילים. הדרך אל פסגת ההר מובילה לקרחת יער שבחלקה הצפוני ממוקם מבנה קבר השייח' אחמד אל־עג'מי. על פי המסורת המוסלמית היה השייח' ממלוויו של הנביא מוחמד ושימש כספר שלו. המבנה עצמו נמצא בסכנת התמוטטות, והכניסה אליו אסורה.

משם השביל ממשיך מזרחה, חולף לצד שני בונקרים ממלחמת העצמאות ויורד לכיוון החניה ומשם מתחבר אל השביל שבו התחלנו את המסלול.

איך מגיעים: כתבו בווייז "שמורת טבע המסרק".


גן לאומי הרי יהודה

המסלול בגן הלאומי הרי יהודה מתחיל בחניון קק"ל לצד כביש מס' 3955, כ־3 ק"מ אחרי מחלף שורש. מתחילים ללכת בדרך המסומנת באדום עד שמגיעים לסימון שבילים ירוק. ממשיכים ללכת בשביל הירוק, החוצה את ראשו של נחל דרך בורמה ועולה לכיוון הר אורנה. שם שילוט יוביל אתכם אל "תצפית רמה" - ספסל בצל עץ האלון מעל לאפיקיו של נחל נחשון.

בפסגת הר אורנה ניצב משלט 16 - אחד מסדרת משלטים ששלטו על דרך בורמה ושער הגיא במהלך מלחמת העצמאות. בתחילת המלחמה תפסו את המשלטים הכוחות הערביים מהכפר הסמוך בית מחסיר (כיום כאמור מושב בית מאיר). שליטתם על המשלטים אפשרה להם לחסום את התנועה היהודית האזרחית לירושלים וממנה לאורך הכביש. בליל 9־10 במאי 1948, במסגרת מבצע מכבי, כבשו לוחמי הפלמ"ח בחזרה את המשלטים. לאחר מכן עמדו הלוחמים בפני מתקפות נגד מצד הכוחות הערביים, שגבו מחיר כבד בנפגעים.

שיחזור המשוריינים בחצר שער הגיא (צילום: אפרת רוחין רשות הטבע והגנים)
שיחזור המשוריינים בחצר שער הגיא (צילום: אפרת רוחין רשות הטבע והגנים)


כיום, בפסגת ההר, נמצא אתר הנצחה צנוע לזכר הנופלים מהפלמ"ח במערכה זו, ובמיוחד ללוחמי המחלקה מקיבוץ נען, שתרמו רבות במערכה גורלית זו במלחמת הקוממיות.

משם ממשיכים בירידה מתונה לאורך השביל לנקודת תצפית נוספת עוצרת נשימה לעבר כביש מספר 1 ואי התנועה שבו - "גיא שיירות". לצד התצפית במקום ניטעו בוסתנים, בהם עצי זית ועצי רימון. בהמשך הירידה בשביל נוכל לראות עצי אורן נטועים ועצי חורש טבעי. ממשיכים ויורדים לאזור שבו נמצא כרם זיתים ומגיעים לדרך עפר היורדת שמאלה לעבר דרך בורמה ומאפשרת גישה ברכב פרטי לאזור משלט 21.

באזור משלט 21 גדלים עצי חרוב מצוי ושיחי אלת המסטיק. השביל חוצה את גבעת משלט 21 ממערב לפסגה. במקום תוכלו להבחין גם בשרידים של אחת מעמדות ההגנה במשלט. עם ההגעה לגבעה עוזבים את דרך הרכב ויורדים מערבה בדרך תלולה ומסולעת, שאינה מתאימה לרכבים רגילים. בסוף הירידה התלולה מסתעף שמאלה שביל רגלי קצר המסומן בכחול ומהווה שביל קישור לדרך בורמה.

למעוניינים במסלול הליכה מעגלי, ניתן לרדת בשביל זה ולעלות בדרך בורמה חזרה לנקודת ההתחלה. ואם תרצו להגיע אל סוף המסלול, המשיכו בדרך העפר המסומנת בירוק (9353).

איך מגיעים: כתבו בווייז "דרך בורמה בית מאיר".


הקסטל: הגבעה שהפכה לסמל

האתר הלאומי שוכן בראש הגבעה המתנשאת מעל כביש 1 לירושלים, והוא מנציח את המורשת שהתגבשה בקרב על הדרך לירושלים הנצורה במלחמת העצמאות.

הביקור במקום ימחיש לכם את המשמעות של מלחמת העצמאות שהתרחשה באתר. בהגיעכם אל הגן תוכלו לחנות ליד שער הכניסה וממנו לעלות רגלית בהליכה קצרה של כ־10 דקות אל פסגת ההר ובדרך תוכלו להיכנס אל תעלות ההגנה שמקיפות את ההר ותלכו לאורכן עד הכניסה למבצר. בכניסה למבצר אפשר להתרשם מהמבנה הצלבני, להיכנס לאולמות עם קשתות האבן ששרדו את כל המלחמות על ההר ולעלות לתצפית יפה אל הרחבה העליונה, שבה יש מפת תבליט עם הסבר על הדרך לירושלים. תעלות ההגנה המשוחזרות והשמורות יאפשרו לכם להציץ דרך המחסות אל הוואדי שלמטה ולדמיין איך שמרו על ההר לוחמי ההגנה והפלמ"ח אחרי כיבוש המקום.

בהר הקסטל לא נערכו חפירות ארכיאולוגיות יסודיות, ולכן אין בידינו מידע ודאי לגבי ראשוני המתיישבים במקום. עם זאת, ידוע כי הצלבנים, שנהגו להעדיף אתרים גבוהים, הקימו על ההר מבצר שכונה "בלוואר", שפירושו "יפה נוף". שם זה הולם את המקום, שכן ביום בהיר ניתן לצפות ממנו למרחקים ולראות את ירושלים, שער הגיא ואף את מישור החוף.

הקסטל (צילום: דניאלה תורגמן, רשות הטבע והגנים)
הקסטל (צילום: דניאלה תורגמן, רשות הטבע והגנים)


מטרתו העיקרית של המבצר הייתה להגן על הדרך לירושלים ולדאוג למעבר בטוח לעולי הרגל הנוצרים שהגיעו בימי מסעות הצלב. עולי רגל אלו היו פעמים רבות קורבן לשודדים מוסלמים בדרכם מנמל יפו לעיר הקודש. עם קריסתה של ממלכת הצלבנים, המבצר ננטש, ורק בראשית המאה ה־19 התיישבו במקום תושבים ערבים והקימו את הכפר אל־קסטל. במהלך מלחמת העצמאות תושבי הכפר יזמו התקפות על שיירות אספקה ומזון שניסו להגיע לירושלים דרך הוואדי שלמרגלות ההר. לאחר תום הקרבות הפך הקסטל לעמדת תצפית חשובה לעבר הגבול עם ירדן בצפון.

סביב התל ניתן עדיין לראות את תעלות הקשר והבונקרים שנחפרו ובוצרו באותה תקופה, המהווים תזכורת לימים הסוערים של ראשית המדינה.
איך מגיעים: כתבו בווייז "אתר לאומי הקסטל". 

אתר מורשת לאומי חאן שער הגיא

חאן שער הגיא, הידוע גם בשם באב אל וואד, נבנה כמלון דרכים בתקופה העות'מאנית. הוא ממוקם בפתח הצר של נחל נחשון, על הדרך המרכזית המחברת בין השפלה לירושלים. דרך זו הייתה זירת קרבות קשים במהלך מלחמת העצמאות, ולזכר הגברים והנשים שלחמו בה, הוקם בחאן מרכז מורשת המוקדש למבקיעי הדרך אל ירושלים.

לוחמים ואזרחים, צעירים וותיקים, נשים וגברים, ילידי הארץ ועולים חדשים פעלו יחד כדי לפתוח את הדרך לירושלים ולהביא אספקה לתושבי העיר הנצורה. במרכז המורשת למבקיעי הדרך לירושלים, תוזמנו לחזור בזמן ולשמוע את סיפורם של אלו שעשו היסטוריה. באמצעות סרטונים תוכלו להכיר את האנשים האמיתיים, כמו נהג הרכב המשוריין שנסע תחת אש או החובשת שטיפלה בפצועים רבים על אף שמלאי התרופות והתחבושות בתרמילה אזל. תוכלו להתנסות בדילמות של המפקדים בבחירת נתיבי התנועה, לנסות להעביר הודעות מוצפנות ולהחליט כיצד להעמיס את רכבי האספקה.

במהלך הביקור במרכז המורשת, תבינו את החשיבות המכרעת של פריצת הדרך לירושלים וכיצד מעטים הצליחו במשימה המסוכנת. בחצר חאן שער הגיא ניתן להתרשם מרכבים משוריינים ולהצטלם איתם.

משך הביקור באתר כשעה, והוא מומלץ לילדים מגיל 10. הביקור דורש תיאום מראש באתר רשות הטבע והגנים.

איך להגיע: ניתן לחפש בוויז "חאן שער הגיא" או לרדת מכביש 38 לכיוון תחנת הדלק במסילת ציון ולעקוב אחר השילוט לחאן שער הגיא.