"בחרתי בבית הספר כי ההורים שלי המליצו עליו בגלל שהוא מחנך למצוינות. משרד החינוך מנסה להביא לשוויון אבל זה לא כל כך שוויוני כי הוא מחלק את התקציבים בצורה לא שוויונית ולא תומך בבית הספר שלנו שיש לו קבלות כבר 104 שנים. לריאלי יש סטיגמה של עשירים בלבד, זה לא נכון, הרוב ממעמד הביניים ומטה ויש הרבה ילדים שמקבלים מלגות", כך אמר היום (חמישי) ענבר אשכנזי, תלמיד כיתה י' מבית הספר הריאלי בחיפה, בהפגנה נגד סכנת סגירתו בשל החלטת משרד החינוך לחייב חוזר מנכ"ל בדבר תשלומי הורים, שמשמעותו, כך טוענים בריאלי - קיצוץ של 40% מתקציבו.



להפגנה שהתקיימה מול בניין משרד החינוך בתל אביב הגיעו כמאתיים תלמידים, זאת לאחר שבשבוע שעבר התקיימה צעדת מחאה בעיר. מנדי רבינוביץ', מנהל בית הספר בית בירם של הריאלי אמר: "משרד החינוך רוצה לסגור את בית הספר כי הוא לא רוצה שההורים ישלמו את מה שהוא אמור לשלם. היום משרד החינוך צריך להחליט אם הוא הולך עם הריאלי או להתנתק ממנו. אנחנו חושבים שמצוינות היא דבר חשוב ושחשוב לצמצם פערים. אנחנו רוצים לקלוט עוד תלמידים ולחנך אותם למצוינות".



"הפקידים רוצים לכופף אותנו". צילום: בית הספר הריאלי בחיפה
"הפקידים רוצים לכופף אותנו". צילום: בית הספר הריאלי בחיפה



"הפקידים רוצים לכופף אותנו"


עוד אמר רבינוביץ' כי "הפקידים רוצים לכופף אותנו, לגרום לנו לוותר על מה שאנחנו מאמינים בשם צמצום הפערים. אנחנו מקבלים את אותו התקציב כמו בתי ספר אחרים ואנחנו משקיעים אותו בצורה חכמה ומצליחים להגיע למצוינות. הכל נופל על אוזניים אטומות כי הפקידים החליטו. התקציב שלנו שווה בממוצע לתקציב של בתי ספר אחרים בישראל ואנחנו מצליחים להגיע להישגים גבוהים מאוד. אם למשרד החינוך חשובה המצוינות, נשמח לקבל מימון כמו כל בית ספר בישראל ולהפחית את תשלומי ההורים וכמובן לשמור על החופש המקצועי שלנו שמוכיח את עצמו כבר 104 שנים".



תמר פנחס, תלמידת כיתה י', סיפרה כי "גם אחותי למדה בבית הספר הריאלי ונרשמתי בעקבותיה. אני ממעמד הביניים, אנחנו ממש לא עשירים וההורים שלי עושים מאמצים גדולים כל חודש ומקצצים בדברים אחרים כדי שאוכל לקבל את החינוך הטוב ביותר שאפשר להשיג. אני חושבת שחבל שבית ספר שעובד כל כך טוב ומוכיח את עצמו כל פעם מחדש ייסגר".



לאחרונה התקיימה פגישה במשרד החינוך בין נציגי בית הספר, יוסי בן דב, מנכ"ל ביה"ס הריאלי ואיתן אדרס, יו"ר הוועד המנהל של הריאלי, לבין נציגי משרד החינוך ובראשם אריאל לוי, סמנכ"ל ויו"ר המנהל הפדגוגי, במהלכה דנו בנושא תשלומי ההורים, אך בבית הספר מסרו כי משרד החינוך התעקש להצמיד אותם לתשלומי ההורים של בתי הספר הרשמיים ולכן לא נרשמה התקדמות.



כזכור, בית הספר הריאלי הוא מוסד חינוכי עצמאי הפועל במעמד של בית ספר שאינו מוכר, הקיים למעלה מ-100 שנים ובו לומדים כ-4,000 תלמידים ומלמדים כ-500 אנשי סגל שעתידם לא ברור. בין הנהלת בית הספר למשרד החינוך מתקיים משא ומתן אך עוד לא נמצא הפתרון שיהיה לשביעות רצון שני הצדדים ובמידה ולא ימצא מתווה הוא צפוי להיסגר ולהביא לפיטורי מאות אנשי הסגל או שיעבור למתכונת של בית ספר פרטי, דבר שיעלה את תשלומי ההורים באופן משמעותי ויביא לכך שתלמידים רבים לא יוכלו להמשיך ללמוד בו.