1. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ החליט לפרוש מהסכם פריז, הסכם האקלים הבינלאומי הגדול, כך לפי גורמים המעורים בפרטים שצוטטו בכלי תקשורת שונים בארה"ב. הדבר ישים את ארצות הברית יחד עם סוריה וניקרגואה כמדינות היחידות שלא חברות בהסכם, ועשוי לגרור השלכות קשות ליישום האמנה עצמה ולהמשך המאבק בהתחממות הגלובלית. הנשיא התייחס לדיווחים וצייץ בחשבון הטוויטר שלו: "אני אודיע על ההחלטה שלי בעניין הסכם פריז בימים הקרובים", כשהוא מוסיף: "הפכו את אמריקה לגדולה שוב".



ארצות הברית היא המזהמת השנייה בעולם אחרי סין, ויציאה שלה מההסכם עשויה לחבל במטרתו – הפחתת גזי חממה, שמדענים מאשימים כגורמים לעליית גובה פני הים, בצורות וסערות אלימות. היציאה עשויה להוות גם זרז למדינות נוספות לפרוש ממנו, והיא מהווה נסיגה משמעותית ממורשת אובמה בנושא סביבה ומאותת כי ארצות הברית לא מתכננת להוביל יותר את ההתמודדות עם הסוגיה. 



באירופה, שיחסיה עם הבית הלבן התערערו גם כך, קיבלו באכזבה את הדיווחים המצטברים בארה"ב על ההחלטה בנוגע להסכם האקלים. באיחוד מנסים להתנחם בתמיכה באמנה מאסיה, ואומרים: "נהפוך למנהיגים העולמיים החדשים". 



2. 90 הרוגים ברובע הדיפלומטי בקאבול: מטען נפץ רב עוצמה שהוסתר במיכלית ביוב התפוצץ בשעות העומס היום (רביעי) במרכז בירת אפגניסטן קאבול. לפי המשטרה המקומית, לפחות 90 בני אדם נהרגו ומאות נפצעו. הפיצוץ הקטלני, שאירע במהלך חודש הרמדאן, התרחש בסמוך לבנייני שגרירות בבירה, ברובע הדיפלומטי, וגרם להם נזק. מאבטח בשגרירות הגרמנית נהרג ומספר עובדים מהשגרירות נפצעו, כך מסר שר החוץ הגרמני סיגמאר גבריאל. "התקפות כאלה אינן משנות את נחישותנו להמשיך ולתמוך בממשלה האפגנית בייצוב המדינה", אמר.



פיגוע בקאבול. צילום: רויטרס
 
 
משלחת התמיכה של נאט"ו מסרה כי כוחות הביטחון של אפגניסטן מנעו מהרכב החשוד להיכנס לאזור המאובטח ברמה גבוהה, שבו שוכנות שגרירויות זרות רבות ומשרדיה הראשיים, דבר המצביע על כך שיתכן שלא הגיע ליעדו. עיקר הקורבנות הם אזרחים אפגנים.

3. פגע וברח קטלני בצפון: בן 65 מחיפה נעצר בחשד שפגע בליל שישי בנערה בת 16, שנהרגה כתוצאה מכך, וברח מהזירה ברחוב אבן גבירול בעיר לאחר המקרה. הנערה, נדא איבדאח תושבת העיר, פונתה לבית החולים רמב"ם במצב אנוש ושם מתה מפצעיה. 

נדא איבדאח. צילום: באדיבות המשפחה

 
בנוסף לנהג החשוד, בוחני המשטרה הצליחו לאתר ולמצוא גם את הרכב שעל פי החשד פגע בנערה. אתמול ביקשו הבוחנים להאריך את מעצרו של החשוד בבימ"ש חיפה כדי לאפשר למשטרה לעמת את הנהג החשוד עם הראיות ולהביא בתוך כמה ימים להגשת כתב אישום.
 
מחקירה ראשונית עולה כי הצעירה חצתה את הכביש כפי הנראה במעבר חצייה, והרכב הפוגע נסע מכיוון העיר התחתית בחיפה לכיוון הדר ואז פגע בה בעוצמה. 

4. חיסול כפול ביפו: המשטרה מנהלת מצוד בניסיון להתחקות אחר אלמוני שהתנקש בחייהם של גבר ואישה ששהו בשלישי האחרון, סמוך לחצות, בתוך רכבם בזמן נסיעה ברחוב אלברט קיוסו ביפו. מותה של האישה בת 37 מתל אביב נקבע בזירה ואילו בן הזוג נפצע באורח אנוש ופונה לבית החולים וולפסון בתל אביב שם נקבע מותו. הרקע ככל הנראה הוא סכסוך בין עבריינים.
השוטרים הגיעו למקום אחר דיווחים על ירי לעבר רכב, אך החשוד הספיק להימלט מהזירה. על פי הערכות ראשונות מדובר ככל הנראה במתנקש שעקב אחר השניים ובעת שהחלו בנסיעה בכביש , נצמד אליהם עד לטווח אפס ממש וביצע ירי ממוקד כשהוא פוצע את שניהם באורח אנוש וגורם למותם בסופו של דבר.

5. סוכל ניסיון פיגוע: לוחמי משמר הגבול בחברון עצרו היום (רביעי) בצהריים פלסטינית בת 17 שנשאה סכין מטבח גדול בתיקה. היא התנגדה למעצרה, אך לוחמים השתלטו עליה והביאו אותה לחקירה. לפי התנהלותה, מעריכים במג"ב כי היא התכוונה לבצע פיגוע דקירה. 

הסכין והתיק. צילום: דוברות המשטרה

 
לוחמי מג"ב המוצבים באחת מנקודות הביקורת הסמוכות למערת המכפלה הבחינו בנערה פלסטינית שעוררה את חשדם. בחיפוש שביצעו הלוחמים בתיק של החשודה נמצאה הסכין. החשודה, תושבת אחד הכפרים הסמוכים לחברון, נעצרה להמשך חקירה. חגים תמיד מהווים תקופה מועדת לפורענות ביטחונית. במג"ב מוסיפים כי גם בחג זה הושקעו מאמצים רבים במסגרת הפעילות המבצעית לשמירה על ביטחונם של תושבי המדינה בגזרות השונות. 

6. לצעד ההחלטה הדרמטית המסתמנת של טראמפ על הסכם האקלים, סוף השבוע הזה הכיל כמובן עוד ידיעות מעניינות על הנשיא. לפי ידיעה בגרדיאן שהתפרסמה הבוקר (רביעי), טראמפ מסר את מספרו האישי למנהיגים עולמיים שונים וביקש מהם ליצור איתם קשר במספרו האישי, בניגוד לפרוטוקול הדיפלומטי ותוך העלת חששות בנוגע לאבטחה של השיחות שעשויות להכיל תוכן רגיש. לפי הדיווח, טראמפ ביקש ממנהיגי קנדה, מקסיקו וצרפת, להתקשר לסלולארי שלו. לפי גורמים רשמיים בסביבת טראמפ, ג'סטין טרודו הוא היחיד שניצל עד כה את ההצעה ואכן ביצע שיחה כזו. 


 
עם זאת, הסערה המרכזית שטראמפ עורר בחג באה מציוץ שפרסם בשעת לילה מאוחרת. טראמפ נכנס לעוד רצף ציוצים בו הוא משתלח בתקשורת, כשבאחד הציוצים שהוא פרסם כתב: "למרות ה'קובפפה' (covfefe) השלילי והקבוע של התקשורת". ככל הנראה טראמפ התכוון להשתמש במילה coverage, אך הגיע לשגיאת הקלדה מוזרה במיוחד, שהטריפה את הרשת. טראמפ החליט להפגין לשם שינוי הומור עצמי והצטרף לחגיגה עם ציוץ המשך: "מי יכול להבין את המשמעות האמיתית של 'קובפפה'??? תיהנו!". 

7. חג שמח: כ-100,000 מבקרים פקדו היום את הגנים הלאומיים ושמורות הטבע ברחבי הארץ. עומסים כבדים נרשמו בעיקר באתרי המים- גן לאומי פלמחים, שמורת טבע חוף דור הבונים, גן לאומי אכזיב, גן לאומי מעין חרוד וגן לאומי חורשת טל. אלפי מטיילים ניצלו את החג ללינה בחניוני הלילה ברחבי הארץ. הגנים הלאומיים שנסגרו למבקרים מפאת העומס: גן לאומי אכזיב, גן לאומי פלמחים, שמורת טבע חוף דור הבונים וגן לאומי גן השלושה. 

מטיילים בחג בגן לאומי פלמחים, היום. צילום: אמיר חן
 
(השתתפו בהכנת הכתבה: יונתן הללי, יובל בגנו ואלון חכמון)