"תמיד אהבתי ללמד ולהסביר דברים, אבל מעולם לא חשבתי שאהפוך למורה", כך עמית שטיינברג בן ה-43 ניסה להסביר את ההחלטה שקיבל לעזוב את ההייטק - ולהפוך למורה מן המניין, החלטה כלל לא מובנת מאליה כיום, בהתחשב במחסור במורים במערכת החינוך. "גדלתי באילת ובגיל 18 התגייסתי למסלול עתודה אקדמית, במסגרתו למדתי תואר ראשון בהנדסת חשמל ומחשבים באוניברסיטת בן גוריון. הוא הגיע להוראה דרך מנהלת הייטק להוראה.

70 שנים לחוק חינוך ממלכתי: חזרה לפרוטוקולים והדיונים הסוערים
חולמים להיות מורי העתיד? כל מה שאתם חייבים לדעת על מסלולי הלימוד השונים

בהמשך התגייסתי לחיל המודיעין ושירתתי שם במשך שש וחצי שנים", סיפר בראיון למעריב, "בתחילת 2016 הקמתי יחד עם חברים מהצבא את חברת 'אינוויז טכנולוגיות', העוסקת בפיתוח ובייצור של חיישני לידאר למכוניות אוטונומיות".

"שימשתי כסמנכ"ל טכנולוגיות בחברה, ועזבתי את תפקידי טיפה לפני שהקורונה פרצה לחיינו לראשונה, פשוט כי הרגשתי מיצוי מסוים ולא רציתי להמשיך הלאה. בהמשך שימשתי לזמן קצר כיועץ עבור פרויקט בסטרטאפ אחר שעבדתי בו בעבר", הוסיף, "במקביל, בשנת 2019 התחלתי להתנדב במסגרת עמותת 'שיעור אחר', והעברתי שיעורים לתלמידי בית ספר.

בתחילת השנה שעברה קבעתי פגישה עם מנהלת בית הספר והסגנית שלה והצעתי להתנדב בבית הספר באופן עצמאי, שכן העמותה כבר לא פועלת בו. הן הסתכלו עלי ואמרו שאהיה מורה טוב. לא יודע על סמך מה, ואז אחרי שהציעה לי לעבוד כמורה - חשבתי למה לא? ובאמת תוך זמן קצר ביררתי איפה אפשר ללמוד - ובחרתי ללמוד פיזיקה ומדעי המחשב בתוכנית בבית ברל".

ומה קרה בינתיים?
"במהלך שנת הלימודים המשכתי להתנדב בבית הספר "בית חינוך ירקון", בו לומדים ילדיי, ובעוד עשרה ימים אני אתחיל לעבוד בו שם כמורה לפיזיקה ומדעי המחשב, אחרי שבאמצע השנה שעברה התחלתי לשמש כמורה לפיזיקה לתלמידי כיתה י לאחר שבית הספר נקלע למחסור במורים. קיבלתי כך טעימה קטנה וצנועה לאיך זה ייראה באמת".

איזה תגובות קיבלת מהסביבה? זה לא מובן מאליו כיום שאנשים עוזבים את ההייטק לטובת הוראה.
"אישתי תומכת בי ומעודדת אותי, ותמיד ידעה שיש בי רצון ללמד. התנדבתי בהוראה בשתי עמותות ולימדתי גם לילדים של חברים. התגובה הכי נפוצה בסביבה, לצד ההפתעה כמובן, זה 'כל הכבוד, זה מאוד חשוב'. בסטרטאפ האחרון שעבדתי בו התפלאו קצת, אבל אז הבוס הקודם שלי סיפר שגם אחד מהחברים שלו עשה מהלך דומה. אני מניח שזה קורה יותר ויותר בשנים האחרונות, אמנם לא במימדים שרצוי והמערכת צריכה, אבל זה קורה".

שטיינברג הוסיף: "תמיד אהבתי ללמד ולהסביר, אבל לא חשבתי מעולם לעשות את זה כי לימודי הנדסה ועבודה בהייטק זה הרבה יותר סקסי מהוראה, וגם התנאים והמוניטין של המקצוע הרבה יותר טובים. עזבתי את הסטרטאפ האחרון שעבדתי בו עוד לפני שחשבתי בכלל על להפוך למורה, והחלטתי ללכת על זה כשנתקלתי בהזדמנות". לדבריו, הוא חש מיצוי מההייטק בשלב מסוים. "זאת עבודה שדי חוזרת עצמה, ומאוד אינטנסיבית, ופשוט רציתי שינוי - אז נראה היה שזה מתאים. חשבתי שאתנדב בהוראה - אבל השיחה עם המנהלת והסגנית שתלה לי במובן מסוים את הרעיון בראש".

עמית בן ה-18 היה מאמין שיילך להיות מורה?
"זה תמיד משהו שיכל להיות, אבל לא חשבתי שיכול לקרות באמת, כי מורים מרוויחים מעט וזה מקצוע שוחק ולא מתגמל. עם זאת, התנאים היום קצת השתנו, ואחרי שעברתי בהייטק וחוויתי הצלחה מקצועית וכלכלית - אני יכול להרשות לעצמי כלכלית לממש את החלום הזה. אם זה באמת עובר למישהו בראש והוא רוצה לשמור על רמת החיים שהוא רגיל אליה מההייטק, אפשר לפרוס את הלימודים למשך יותר זמן, ולא חייבים לעבוד משרה מלאה בהוראה. לא חייבים להגיע למצב של הכל או כלום. אני מקווה שעוד אנשים יילכו על זה, כי הפידבקים מהתלמידים הם בעצם מה שמחמם את הלב ונותן את הכוח להמשיך".