פיגוע הטרור שאירע הבוקר (ראשון) בתחנה המרכזית של העיר באר שבע, בו צעיר בן 20 ואדם נוסף נפצעו קל, שבוצע על ידי תושב רהט שתקף, דקר ופצע אותם, הוא אחד מכמה פיגועים בשנים האחרונות אותם ביצעו בדואים תושבי הנגב ואותם סקרנו במעריב. אולם, לצד האירועים הקשים האלה, יש מי שפועל באופן חיובי כדי לשפר את היחסים בין יהודים לבדואים וכדי לחזק את השותפות במדינה.

איומים, כלא ושלילת תקציבים לא יעזרו? "החרדים לעולם לא יתגייסו"

אתמול, התקיים מפגש מיוחד בין בית ספר דרכא-אחווה שבדימונה, לבית ספר אלמותנבי הממוקם בכסייפה. תלמידי ביה״ס אלמותנבי אירחו בבית ספרם את התלמידים היהודים מדימונה שהוזמנו ע"י מארחיהם המוסלמים. ההזמנה הייתה במטרה לסעוד יחד את סעודת האיפטר החגיגית של תקופת הרמדאן. היוזמה לאירוע היא של משרד החינוך ושל אג'יק-מכון הנגב, ארגון ערבי-יהודי לשינוי חברתי, שהחל את פעילותו בנגב בשנת 2000. המפגש בכסייפה הוא אחד מסדרת מפגשים שנועדו לקרב לבבות בין החברות השונות.

מפגש תלמידי כסייפה ודימונה (צילום: אג'יק - מכון הנגב)
מפגש תלמידי כסייפה ודימונה (צילום: אג'יק - מכון הנגב)

המפגש נפתח בקטע מוזיקלי קצר בו הושר שיר שמסמל חיים משותפים ותקווה, במילים גם המשפט הבא: ״נעמוד ביחד, נמשיך ביחד יד ביד". לאחר מכן, המארח, מנהל בית הספר אלמותנבי, ג׳יהאד אלעמור, הסביר לנוכחים: "דווקא עכשיו, צריך לקיים את המפגשים האלה, בשבילינו, תקופת הרמדאן היא הזמן הכי שפוי והכי רציני בדת האסלאם ומלא באירוח חם ופגישות בין המשפחות". לאלעמור חשוב היה לתת לאורחיו תחושה טובה והוא הוסיף: "אתם האורחים שלנו ואנו רוצים שתרגישו כמו משפחה וכמו בבית. זו הזדמנות מאוד חשובה ומשמעותית למען קידום החיים המשותפים כאן בנגב״.

התלמידה הדיה, נציגת תלמידי אלמותנבי, אמרה: "אנו התלמידים של ביה״ס אלמותנבי מאמינים בחשיבות ובערך לחיים המשותפים, נכון שאנחנו לפעמים דומים ולפעמים שונים אבל זה מצב מיוחד וזמן מיוחד למען קבלת האחר. אנחנו רוצים להמשיך כך ומארחים בשמחה אהבה את תלמידי דימונה״.

לאחר דברי פתיחה אלה, ובמטרה להעמיק את ההכרות בין התלמידים ועם התרבויות השונות, תלמידי שני בתי הספר השתתפו בפעילות גיבוש. לאחר מכן, התקבצו התלמידים לסעודת איפטר מסורתית ביחד. בהמשך לכך, במאהל הבדואי שהוקם בתוך בית הספר נחשפו התלמידים היהודים לתרבותם של הבדואים וקיבלו סקירה על ההיסטוריה שלהם. לסיום, נסעו התלמידים לסיור בתוך הכפר עצמו, זכו לפגוש את תושבי כסייפה שהאירו להם פנים  ונהנו מאווירת הרמדאן האותנטית.

לאילן עמית, מנכ"ל שותף באג'יק - מכון הנגב "היה חשוב לומר: "ב-7 באוקטובר גם החברה הערבית הבדואית בנגב ספגה אבדות קשות וגם החברה היהודית. שותפות הגורל התחדדה לכולנו באותה תקופה. לכן, אנו רואים חשיבות רבה בפעילויות שמטרתן להפגיש בין החברות ולקרב ביניהן".