ברקע המשבר במערכת החינוך, הצהיר הבוקר (רביעי) יו"ר ארגון המורים, רן ארז, כי הוא מתכנן שביתה שתמנע את פתיחת שנת הלימודים. ״אני מתכנן שביתה, לא נפתח את שנת הלימודים ב-1.9, אלא אם יחתמו איתנו על הסכם קיבוצי. הפערים לא גדולים״, הסביר ארז בוועידת החינוך של "דה מרקר" הנערכת בקריית אונו.

לפניו דיברה בוועידה שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון, שמתחה ביקורת על התוכנית שהציע משרד האוצר למורים, ואמרה כי  "יש מסך עשן של 9,000 שקלים למורה מתחיל, אבל אין שום דבר מאחוריו". השרה אמרה את הדברים בוועידת החינוך של "דה מרקר" שנערכה בקריית אונו.

בכיר לשעבר במערכת החינוך: זהו הפער בין המורים ומשרד האוצר
דיווח: יפה בן דויד נעדרה מהשיחות בין האוצר למורים - ותועדה במימדיון
"אין מה לדבר על צווי מניעה": שרת החינוך שאשא ביטון במסר לאוצר

בפתח דבריה התייחסה שרת החינוך לנושא צווי המניעה לשביתה, ואמרה "אני לא אדם של הצהרות, אלא מעשים. כשמדברים כבר מ-15 באוגוסט על צווי מניעה, זה אומר שלא רוצים הסכם. להגיד מעכשיו שנגיש צווי מניעה זה לומר לאוצר קחו את הזמן, לא צריך למהר".

עוד הוסיפה, כי "במקום לדבר על צווי מניעה, שהאוצר ישקיעו את כל הכוחות והאנרגיה בקידום ההסכם ולא בתדרוכים ופתרונות משפטיים. בלי משא ומתן לא נפתור את המשבר. את כל הדברים האלה צריך לעשות עכשיו ולהפסיק לעשות הנחות לאוצר. תעשו הכל כדי להגיע להסכם ולפתוח את שנת הלימודים. זה אפשרי.

יפעת שאשא ביטון  (צילום: אבשלום ששוני)
יפעת שאשא ביטון (צילום: אבשלום ששוני)

"אם לא יהיה הסכם, הילדים ימשיכו להסתובב במגרש כי לא יהיה להם מורה בכיתה. בדצמבר יגידו להורים לא להביא את הילדים לגן כי אין גננת. אנחנו לא רוצים להגיע לזה. הסכם יעצור את הדימום שיש היום במערכת החינוך".

שאשא־ביטון התנגדה גם להצעת האוצר למורים: "השכר זה לא הכל, זה גם האופק בתוך המערכת. חוסר החשיבות שנותנים היום בתוכנית שהוצעה באוצר לנושא של הוותק הוא דרמטי, כי בסוף ניסיון בחינוך הוא לא יסולא בפז. יש לו ערך. מורה שנכנס בשנתו הראשונה ומתחיל תהליך - צריך לראות שיש לו לאן להתקדם גם מבחינת השכר".

"יש בתוכנית מסך עשן של 9,000 שקלים למורה מתחיל, אבל אין שום דבר מאחוריו", טענה. "בהצעת האוצר אין שום אופק למורים שנכנסים למערכת, לפיה, מורה שמלמד 12 שנה לא יחוש שום הבדל. זה גם המצב כיום. אם לי כמורה אין אופק אחרי חמש שנים, אני אומרת ביי ולהתראות. אנחנו נמצאים בנקודת זמן שבה אפשר לעשות שינוי היסטורי. אי אפשר להתייחס למערכת החינוך רק עם עוד פלסטר ועוד טלאי".

למרות זאת, אמרה השרה כי "אנחנו עושים הכל כדי ששנת הלימודים תיפתח עם הסכם טוב, כדי שנוכל להתחיל לייצב את המערכת ולבנות אותה שנים קדימה".

לדבריה, היא מתכוונת להישאר שרת חינוך גם אחרי הקמת הממשלה הבאה. "אני לא הולכת לשום מקום, אבל יצרנו נקודות אל חזור שיטיבו עם המערכת לעוד הרבה זמן". היא הוסיפה כי המשרד גם מבצע בחינה לארגון מחדש של מבנה מערכת החינוך, לאור הסרבול והריכוז של סמכויות בידי מטה המשרד.