הדיאטה הים תיכונית כבר הוכחה כמסייעת בהגנה על המוח במהלך הזדקנותנו ועשויה להוריד משמעותית את הסיכון למחלות לב, אך זה לא הכל. מחקר חדש מצא כעת קשר חזק הרבה יותר ממה שהוכח בעבר בין התזונה הים תיכונית - המלאה בדגנים מלאים, דגים, פירות ושמן זית - לבין סיכון מופחת לסוכרת מסוג 2.

אז מה זה בעצם תזונה ים תיכונית? מאיה רוזמן עושה סדר

מחקרים קודמים שבדקו את ההשפעה של הדיאטה הים תיכונית על סוכרת הראו תוצאות מעורבות, אולי בגלל שהמחקרים התבססו על זיכרון המשתתפים, שדיווחו בעצמם את סוג המזון שאכלו.

עבור המחקר החדש, שפורסם ביום חמישי ב-PLOS Medicine, מדענים בריטיים השתמשו בדגימות דם כדי לפתח מערכת שתזהה סמנים ביולוגיים. תחילה, הם ערכו ניסוי קטן, שנקרא ניסוי מדלי, עם 128 מבוגרים בני 65 ומעלה אשר חולקו באקראיות לצרוך את התזונה הים תיכונית או להמשיך לאכול כפי שעשו בדרך כלל במשך תקופה של שישה חודשים.

השוואה של דגימות דם משתי הקבוצות העלתה שורה של סמנים ביולוגיים של חומצות שומן וקרוטנואידים, החומרים שנותנים צבע לירקות כמו דלעת, גזר ועגבניות.

עבור החלק השני של המחקר, מדענים מאוניברסיטת קיימברידג' בבריטניה ניתחו נתונים - כולל דגימות דם ומידע על דיאטה מדווחת עצמית - של יותר מ-340,000 משתתפים בגיל העמידה במחקר אירופאי ארוך טווח. במשך כעשר שנים, 9,453 פיתחו סוכרת מסוג 2. לאחר מכן השוו החוקרים ציוני סמנים ביולוגיים בין 9,453 ל-12,749 משתתפים שנבחרו באקראי ללא סוכרת במחקר הגדול.

הממצאים הראו ירידה של כמעט 30% בסיכון לסוכרת באמצעות נתוני הסמנים הביולוגיים, בהשוואה לירידה של 10% מהנתונים שדווחו על ידי הנחקרים. כלומר, מחקרים קודמים כנראה המעיטו בהשפעה של התזונה הים תיכונית.

"הממצאים מחזקים את הטענה להמלצה על דיאטה ים תיכונית למניעת סוכרת מסוג 2", אמרה הסופרת הבכירה ד"ר ניטה פורוני, פרופסור לבריאות אוכלוסיה ותזונה ומובילת תוכנית באפידמיולוגיה תזונתית באוניברסיטת קיימברידג'. "ל-20% מהמשתתפים עם הערכים הגבוהים ביותר של ציון הסמן הביולוגי היה סיכון נמוך ב-62% לסוכרת מסוג 2 חדשה בהשוואה ל-20% עם ערכי ציון הסמן הביולוגי הנמוכים ביותר", הוסיפה.

מהי התזונה הים תיכונית?

התזונה הים תיכונית מבוססת על המזונות המסורתיים שאנשים נהגו לאכול במדינות הגובלות לים התיכון, כולל צרפת, ספרד, יוון ואיטליה. חוקרים ציינו שאנשים אלה היו בריאים במיוחד והיו בסיכון נמוך למחלות כרוניות רבות. למרות שאין כללים או תקנות נוקשים לתזונה, היא בדרך כלל מעודדת צריכת פירות, ירקות, דגנים מלאים, קטניות, אגוזים, זרעים ושומנים בריאים ללב. יש להגביל מזון מעובד, תוספת סוכר ודגנים מזוקקים.

בהמשך למחקר המצוין לעיל, מחקרים רבים הראו כעת כי התזונה הים תיכונית יכולה לקדם ירידה במשקל ולסייע במניעת התקפי לב, שבץ מוחי, סוכרת מסוג 2 ומוות מוקדם. מסיבה זו, הדיאטה הים תיכונית מומלצת לרוב למי שמחפש לשפר את בריאותם ולהגן מפני מחלות כרוניות.