מיגרנה היא צורה נפוצה של כאב ראש, בדרך כלל אינטנסיבית מאוד ומגבילה את הפעילות, לפעמים אפילו עד השבתה מוחלטת. מחקר שנערך לאחרונה גילה כי גברים ונשים עם מיגרנות נוטים יותר ללקות בשבץ מוחי לפני גיל 60.

ארה"ב צריכה לחשוש? ראש הממשלה נתניהו יבקר בסין
בשבריר שנייה: כך התפוצצה צוללת טיטאן | צפו

המחקר נערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת "ארהוס" שבדנמרק, ותוצאותיו פורסמו בכתב העת "PLOS Medicine" וצוטטו באתר "EurekAlert".

מחקרים קודמים בנושא הראו כי שבץ מוחי איסכמי, המתרחש כאשר זרם הדם חסום על ידי פקקת החוסמת את גישתו, נפוץ בקרב נשים צעירות הסובלות ממיגרנות יותר מאחרים.

צוות המחקר, בראשות החוקרת ססיליה הויטפלד פוגלסאנג, בחן רישומים לאומיים דניים בין השנים 1996 ל-2018 של אנשים בני 18 עד 60.

החוקרים השוו בין הסיכוי של אנשים מתחת לגיל 60 שסובלים ממיגרנות לבין אנשים מתחת לגיל 60 שלא סובלים ממיגרנות - ללקות בהתקף לב ושבץ מוחי על פי מידע שהם שאבו מהרשומות הרפואיות.

תוצאות המחקר סתרו את תוצאות המחקרים הקודמים, שכן ניתוח הנתונים הראה כי גברים ונשים עם מיגרנות נמצאים בסיכון שווה לשבץ.

מיגרנה (צילום: istockphoto)
מיגרנה (צילום: istockphoto)

עם זאת נמצא, כי לנשים עם מיגרנות יש סיכון מעט יותר גבוה ללקות בהתקף לב מאשר לגברים הסובלים ממיגרנות ומאנשים שכלל לא סובלים מהן.

המיגרנה מתחילה, ברוב המקרים, בגיל ההתבגרות, ובמקרים רבים נעלמת בגיל 50–60, אך יכולה להופיע גם בילדים ובקשישים ולהמשיך לאורך כל החיים. המחלה נחשבת לשכיחה מאוד ומופיעה אצל 20%–22% מהנשים ו- 10%–12% מהגברים.

מיגרנה נחשבת היום למחלה תורשתית פילוגנטית (תלויה במספר גנים ולא בגן אחד) ומולטיפקטוריאלית (מספר מנגנונים גורמים להופעתה). בנוסף לגורם הגנטי יש גם גורמים סביבתיים למחלה. היא מאופיינת בהתקפי כאב חד, הפוגעים בדרך כלל בחצי אחד של הראש. המיגרנה מלווה לעתים קרובות בבחילה, הקאה, רגישות גבוהה לאור ולרעש, לעתים גם בתופעות ויזואליות עם דוגמאות של אורות וצללים ולעתים נדירות אף בחולשה או שיתוק בחצי הגוף.