הקיץ והחופש הגדול כבר פה ואחת הדרכים הכיפיות להעביר את הימים הלוהטים היא רביצה ושכשוך בבריכה השכונתית/קהילתית/אזורית, בקאנטרי, בצימר או בבית-המלון. רובנו, ובעיקר ילדינו, מתהלכים על שפת הבריכה יחפים כי זה הכי כיף ונוח, אבל מומחים לבריאות כף הרגל מזהירים וממליצים להימנע מלהסתובב בבריכה יחפים, מכיוון שאתם עלולים לחטוף פטריה שיכולה להרוס את החופשה שלכם - ולהימשך חודשים לאחר מכן.

בלעדי: נחשפה הסיבה למה אוהד בוזגלו ומריה נפרדו
עדיף שתביאו מהבית: האמת ההזויה מאחורי הסבונים בבתי המלון | צפו

ידוע שבריכות שחייה ומקומות לחים מהווים קרקע פוריה לפטריות שעלולות לגרום לזיהום בכפות הרגליים ובציפורני הרגליים. מחקר חדש של מותג טיפוח כף הרגל "Excilor" גילה כי 25% מהבריטים סובלים מפטריה בציפורניים, אך רק 11% יודעים מה עומד מאחורי זה. עוד עולה מהנתונים, כי 89% אפילו לא יודעים מה זה זיהום פטרייתי בציפורניים.

פטריה על הציפורן לרוב תגרום להצהבתה של הציפורן ולהתעבותה. היא עלולה להיסדק, להישבר ואף להתרומם מעלה ולצאת מהמקום, או כפי שאמר הרוקח הבריטי נואל וויקס: "ברוב המקרים, זיהומים פטרייתיים בציפורניים נוטים להיראות לא היגייניים. הזיהום מתחיל בדרך כלל בשולי הציפורן, שמשנה את צבעה לצהוב-לבנבן, חום או ירוק".

ציפורניים בריאות וציפורניים עם פטריות (צילום: אינגאימג')
ציפורניים בריאות וציפורניים עם פטריות (צילום: אינגאימג')

על פי "Excilor", פטריות בציפורני הרגליים יכולות להשפיע על חיי היומיום שלכם, לגרום לכם לאי-נוחות, כאב ולכך שתתביישו ללכת עם כפכפים או סנדלים.

52% מהמשתתפים במחקר אמרו כי הכאב הוא הדבר הגרוע ביותר בפטריה בציפורניים, בעוד ש-32% אמרו שהם מתביישים בה.

יותר ממחצית - 57% אמרו שהם הפסיקו לנעול נעליים פתוחות בגלל הפטריה, ו-56% אמרו שהפטריה גרמה להם להפסיק לשחות או לעשות פעילות גופנית.

רופא המשפחה ומומחה כף הרגל העליונה ד"ר גיל ג'נקינס הסביר: "זיהומים פטרייתיים בציפורניים ידועים לשמצה. קשה להיפטר מהם ללא טיפול והם יכולים לגרום לכאב, נפיחות וגירוד. עבור רבים הסובלים מהן, תסמינים כואבים אלה משפיעים על חייהם ומקשים עליהם להיות פעילים על בסיס יומיומי. לא רק שכף רגל כואבת תמנע ממכם להתאמן, אלא שלעתים קרובות היא גם תקשה עליכם להירדם".

מבין הסובלים מזיהום פטרייתי בציפורניים שנסקרו על ידי "Excilor":

36% אמרו שיש להם התקשות ועיבוי של הציפורן

36% סבלו מכאבים באצבעות

ל-36% היה עור אדמדם סביב הציפורן

30% אמרו שיש להם מוגלה

23 דיווחו על היפרדות של הציפורניים

ד"ר ג'נקינס אמר כי אם אתם חושדים שנדבקתם בפטריה עליכם לטפל בה בהקדם האפשרי. "לעתים קרובות הן כל כך מדבקות, שאפילו נגיעה בכפות הרגליים ואחריה נגיעה בחלקים אחרים של הגוף, יכולה לגרום לפטריה להתפשט לאזורים אחרים בגוף וגם להדביק אנשים אחרים".

כיצד ניתן לעצור את התפשטות הזיהום הפטרייתי בציפורניים?

הרוקח וויקס אמר כי הפטריה "תגדל מתחת או לתוך הציפורן ככל שהיא מתפתחת, ותגרום לציפורן להתעבות ולהתפורר. היא יכולה לגרום לציפורן להתנתק חלקית, או לפעמים לנשור לחלוטין".

הוא הזהיר כי "אם לא מטפלים בהם, זיהומים אלה עלולים להוביל לסיבוכים נוספים כמו אובדן קבוע של הציפורן, התפרצות מחודשת של הזיהום ואפילו במקרים קיצוניים התפשטות של זיהום לאזורים אחרים בגוף, או אפילו לזרם הדם".

הוא הוסיף כי "אם לא מטפלים בזיהומים פטרייתיים בציפורניים הם יכולים למעשה להימשך שנים".

הרוקח ציין גם כי אנשים החיים עם סוכרת - מתוכם חמישה מיליון בבריטניה - צריכים להיזהר במיוחד מזיהומים בציפורניים, שכן הם יכולים להוביל לבעיות בריאותיות חמורות יותר, כגון כיבים בכף הרגל.

כדי לטפל בפטריה ממליץ ד"ר ג'נקינס לרכוש קרם אנטי-פטרייתי בבית המרקחת, אך אם לא תראו שיפור כדאי לכם, לדבריו, לראות רופא.

הוא ציין כי ריפוי מלא יכול לקחת בין שלושה חודשים לשנה.

איך נמנעים מזיהום פטרייתי בציפורניים לפי ד"ר ג'נקינס?

שמרו על ציפורניים נקיות וגזזו אותן באופן קבוע.

הימנעו מנעילת נעליים שגורמות לכפות הרגליים להזיע.

אין לחלוק מגבות, מצעים, גרביים או נעליים עם אנשים אחרים.

במקום ללכת יחפים, נעלו כפכפים באזורים משותפים כמו בריכת השחייה או הסאונה.