הפלואוריד הוא מינרל אשר נמצא בטבע באופן טבעי, והתגלה כחשוב לשמירה על בריאות השיניים וכמסייע להגנה מפני עששת - ולכן השימוש בו מומלץ על ידי הגורמים הרפואיים. לאחרונה חל בישראל שינוי בהנחיות משרד הבריאות לצחצוח בילדים ותינוקות וזו הזדמנות מצוינת לחדד את ההנחיות ועל הדרך ללמוד את כל הדגשים לביסוס הרגלים נכונים כבר מהשן הראשונה.

למוניקה גלר זה לא היה קורה: 5 דברים בבית שאתם שוכחים לנקות
שמן, חמאה או מרגרינה - מה אסור להכניס הביתה? | מאיה רוזמן

התפתחות שיני חלב בשנים הראשונות וההשפעה על השיניים הקבועות

אולי לא מפתיע לגלות, אך השיניים של הילד מתחילות להתפתח כבר כשהוא בבטן אימו. אמנם הן לרוב לא יופיעו כאשר ייוולד (אם כי ישנם מקרים שבהם ילדים נולדו עם שיניים או צימחו כאלו כבר בימים הראשונים לחייהם), אך הן נמצאות שם ומחכות לבקוע.

השיניים יבקעו לרוב מגיל חצי שנה, ולמשך תקופה ארוכה – לאורך שנתיים מאז, קרי עד לגיל שנתיים וחצי, פחות או יותר. לאחר צמיחתן יחלו להתבסס במעמקי החניכיים נבטי השיניים הקבועות, כך שלמעשה בסביבות גיל חמש יהיו בפיו של הילד שתי מערכות שיניים: האחת הגלויה, 'שיני החלב', והשנייה הנסתרת, שממתינה לבקוע – מערכת השיניים הקבועה. בתקופה זו מספר נבטי השיניים הוא 28.

העובדה הזו מחזקת את האמירה ולפיה הטיפול בשיני החלב חשוב מאוד, מבקיעתן, למרות שהן בסופו של דבר נושרות: עששת, לדוגמה, היא מחלה מידבקת, והיא יכולה לעבור בקלות אל נבטי השיניים הקבועות ולפגוע בהן. כך הילד יצטרך להתמודד עם שיני חלב חולות, וגם עם שיניים קבועות פגועות – שהחלו להיפגע עוד לפני שבקעו. זאת סיבה משמעותית לטיפול בשיני החלב לאורך כל ימי הימצאותן בפה, לצד מניעת כאבי השיניים, כמובן, אם גם בהן יתגלו 'חורים'.

אז מה הן ההנחיות העדכניות של משרד הבריאות?

מדובר בשינוי שפורסם לראשונה במאי 2021, ונוגע להמלצות צחצוח השיניים לפעוטות ולתינוקות. מה שהיה ידוע עד לאחרונה השתנה, וכהורים חשוב שתהיו מודעים לשינוי.

עד לרגע שינוי ההנחיות, ההמלצה הייתה לצחצח שיניים לתינוק מבקיעת השן הראשונה ועד גיל שנתיים ללא שימוש במשחה כלל או בשימוש עם משחה שאינה מכילה פלואוריד. ההנחיות השתנו כך שעתה ממליץ משרד הבריאות להתחיל בשימוש במשחת שיניים המכילה פלואוריד כבר עם בקיעתה של השן הראשונה. יש לצחצח שיניים לתינוק עם משחת שיניים המכילה פלואוריד בריכוז PPM1000 ובכמות הדומה לגודלו של גרגר אורז. ניתן להיעזר במברשת עם סיבים רכים או באצבעון עם סיבי סיליקון.

החל מגיל שנתיים ועד גיל שש, ההנחיות הן להמשיך לצחצח את שיני הילדים עם משחת שיניים המכילה פלואוריד בריכוז PPM1000 אך להגדיל את הכמות לגודל גרגר אפונה. מגיל שש יש להשתמש במשחת שיניים המכילה PPM1450 בכמות של גרגר אפונה.

מהי הסיבה לשינוי? היא נעוצה במהלך שהתרחש בשנת 2014 בישראל: הפסקת העשרת מי השתייה שלנו בפלואוריד, מה שנקרא גם הפלרה. מסיבות כאלו ואחרות הוחלט כי המים לא יועשרו בפלואוריד, והחלטה זו נשארה בעינה עד היום. לכן, ולמען הבטחת ההגנה על השיניים מהיום הראשון לבקיעתן, שינה משרד הבריאות את הנחיותיו.

ילד מצחצח שיניים (צילום: אינגאימג')
ילד מצחצח שיניים (צילום: אינגאימג')

טיפים לצחצוח נכון של שיני תינוקות

הטיפ החשוב ביותר: כאמור, לא לחכות – החלו לבסס הרגלים נכונים ולצחצח שיניים לתינוק או לתינוקת שלכם ברגע שהשן הראשונה בקעה פעמיים ביום – בוקר וערב, והתמידו מדי יום ללא ויתורים.

ניתן להשתמש באצבעון סיליקון המתלבש על אצבע ההורה ומאפשר שליטה טובה על הצחצוח, כדי להבטיח לפעוט חוויה נעימה. בשל מרקמו, אצבעון הסיליקון יכול גם לסייע להקל על גירוד וכאבים של בקיעת שיניים.

אפשר להשתמש במשחה במתיקות מתונה ובמרקם ג'ל עדין (כדוגמת פירסטי+ המכילה פלואוריד בריכוז מתאים) המותאמת לתינוקות שעשויים להתקשות להתמודד עם מרקם צמיגי ודביק של משחת שיניים רגילה. 

זכרו כי חוויית צחצוח נעימה תסייע לילד לאמץ את המנהג גם באופן עצמאי, כשיגדל. משחק ושיר עשויים לעזור להפוך את החוויה לכיפית ומגבשת להורה ולילד. ניתן למשל לאמץ שיר באורך שתי דקות שיהפוך לשיר הצחצוח הקבוע ולצחצח לפי הקצב של השיר. ניתן להמציא משחק צחצוח שממחיש לקטנטנים כיצד הצחצוח עוזר להם "לנצח" את החיידקים. עד גיל 8 (יש שיאמרו – אפילו עד גיל 9) מומלץ להיות אחראים על הצחצוח של ילדכם וללוות אותו.