אסיפת חירום נערכה היום (שלישי) במוזיאון תל אביב בהשתתפות "החלוקים הלבנים" ו"אין בריאות נפש בלי דמוקרטיה". ד"ר הדס שהרבני סיידון, פסיכולוגית קלינית ממובילות מחאת בריאות הנפש, שהשתתפה באירוע שוחחה עם מעריב וסיפרה על תחושותיה והחששות המקצועיים והאישיים שלה, ברקע אישור ביטול עילת הסבירות בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת.

ברקע מחאת המילואים, בצה"ל מודים: "החל תהליך פגיעה בכשירות"
הליכוד במסר תקיף לבג"ץ: "אם יקבל את עמדת היועמ"שית נגיע לכאוס מוחלט, התנגשות חזיתית"

"כבר עכשיו ישנה עתירה נגד אי סבירות תנאי האשפוז של מתמודדי הנפש - אוכלוסייה מודרת, שממילא מתקשה להשמיע את קולה, ואנחנו נלחמים עבורה. לא נקבל תשובות כשאין עילת סבירות", ציינה, "המדינה לא מתייחסת לאוכלוסיות מיוחדות, אלא רק למי שיש לו קשרים. כך בדיוק זה נראה באוטוקרטיה, זו התנהלות של מדינה עם כאוס ומנהל לא תקין, ולא דמוקרטיה".

"כשאין סבירות יש ניגוד עניינים - אם פעם דיברו על נפוטיזם, היום נוצר מצב בו אנשים ימנו לתפקיד אנשים לא מתאימים - רק כי הם יוכלו לקדם אותם בעתיד. זה הגיהנות שאנחנו נמצאים בו", הסבירה, "למדע יש כוח בדמוקרטיות ליברליות, אבל היום עשוי להתעורר מצב בו במקום הם יגידו למה שרופא ימנה רופא, ובהמשך יקבעו מינויים כמו פסיכיאטר מחוזי. דבר כזה יכול להוביל למצב בו נראה אשפוזים בכפייה - כמו שקורה במדינות טוטליטריות, וזה עוד לפני שחוק בן גביר על מעצרים מנהליים יעבור. זה נשמע הזוי אבל זה לא".

מפגינים ומדורות באיילון (צילום :אבשלום ששוני)

לדבריה, בעולם אוטופי, אנשים יכולים לקום ולומר שהכלכלה במדינות דיקטטוריות נמצאת במצב הכי טוב שלה. "במצב כזה יעלו דוגמאות כמו סינגפור - דיקטטורה שחוותה צמיחה כלכלית מטורפת. אבל העניין פה זה שהכל תלוי בטוב ליבו של השליט, שהולך לפי מה שהוא תופס כהכי נכון וטוב לאומה ולכלכלה", הסבירה ד"ר שהרבני סיידון, "אנחנו יודעים באופן חד משמעי שכל דיקטטורה שכוללת השתקת ריבוי הקולות - כמוה כדיקטטורה נפשית. מצב בו אדם לא יכול להשמיע את דעותיו ועמדותיו פוגע בבריאותו הנפשית".

איך זה בא לידי ביטוי?

"אנשים שיוצאים מאומות מושתקות לא יודעים שמותר להם לדבר. התודעה של אדם שהוא חלק מלאום שחי תחת דיקטטורה, היא תודעה מהונדסת כבולה וצרה מאוד. היא פגיעה כי בעצם החופש להיות, לחשוב ולדבר נלקח מהנפש הדמוקרטית. פשוט אסור להיות אדם וכל מהלך הוא תמיכה או התנגדות למשטר - וזה בדיוק מה שנראה עכשיו. הדבר החשוב היחיד ברודנות זה הכוח של השלטון, שמוביל לפגיעה במקצועות שונים, ובם בשכבות החלשות באוכלוסייה. לכן, הפגיעה בבריאות הנפש קשה כל כך".

"אנשים מותשים", סיכמה, "זו בפירוש מלחמת התשה, שתוביל מבחינת הממשלה להיחלשות ההתנגדות, כי כמה אנשים יכולים לעבוד ולמחות במקביל? זו מלחמה על הרוח והם בונים על שחיקה והתשה של המחאה. אבל זה תהליך ארוך שלא ייגמר בקרוב, ואנחנו צריכים להכין את עצמנו מנטלית לכך, רק כך נוכל לשרוד ולהיות בריאים בנפשנו".