תקופת ההריון והלידה היא תקופה מרגשת ומשמחת, אבל, לצד הארגון של הבית, הטיפול בתינוק והדאגה לרווחתו, חשוב לדאוג גם לעצמך! לעתים קרובות, נוצרים בהריון חסרים ברכיבי מזון כמו בוויטמינים ובמינרלים חשובים, וחשוב בשביל התינוק, ולא פחות בשבילך, לדאוג שלא חסר לך כלום.

אירוע מוווווזר: המפכ"ל שבתאי תועד במרדף רגלי אחר פרה | צפו
האח הגדול: לספיר עלה השתן לראש, אין לנו צורך במנהיגות שכזו | מיקי לוין

מה קורה בהריון? כל החוסרים שנוצרים במהלכו

במהלך ההריון, לעובר יש תלות מוחלטת באם, וכך גם בוויטמינים ובמינרלים שבדמה. לכן, הוא צורך כמות נכבדת של רכיבי מזון, ויטמנים ומינרלים, שעשויים לגרום למחסור אצל האם. למשל, מחקר שנעשה ב-2019 על כ-1000 נשים הריוניות בארצות הברית, מצא כי לאחוז ניכר מהן היה מחסור בוויטמינים D, C, A, K, B6 ו-E, כמו גם ברזל, חומצה פולית, סידן, אשלגן, מגנזיום וכולין. 

מחסור ברכיבי תזונה אלה ואחרים עשויים לגרום לשלל בעיות – הן אצל העובר והן אצל האם. בנוסף, הוא עלול להישאר גם לאחר הלידה בזמן משכב הלידה.

ויטמינים, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
ויטמינים, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

כל הבדיקות שצריך לעשות בזמן משכב הלידה

המכללה האמריקאית למיילדות וגינקולוגיה ממליצה על ביקור אצל הרופא המטפל בשלושת השבועות הראשונים לאחר הלידה, וכ-12 שבועות לאחר הלידה. במהלך פגישות אלה, הרופא יבדוק את מצב הרוח והרווחה הרגשית של האם, יסביר על החשיבות באמצעי מניעה ומרווחים בין הלידות ויסביר על אופן הטיפול וההאכלה של התינוק. 

בנוסף, בפגישות אלה הרופא עשוי להמליץ על בדיקת דם מקיפה, כולל בדיקות לחוסרים תזונתיים, כמו ברזל (כולל מחסני הברזל) וויטמינים ומינרלים שונים. בנוסף, הרופא ידון עם האם הטרייה גם על הרגלי השינה שלה, ויבצע בדיקה גופנית שעשויה לכלול בדיקה של הבטן, הנרתיק, צוואר הרחם והרחם כדי לוודא שהאישה נרפאה היטב לאחר הלידה.

אילו תוספים חשוב להחזיר אחרי לידה?

נשים רבות עלולות לחוות מחסור בברזל לאחר הלידה. לאחר בדיקות הדם שיבוצעו כחלק מתהליך המעקב לאחר הלידה, במידה וישנו מחסור בברזל, עם או ללא אנמיה, חשוב לטפל במחסור זה בהקדם. עייפות, תשישות, חוסר אנרגיה, ואף דיכאון אחרי לידה הם רק חלק מהתסמינים שעלולים להתפתח כתוצאה ממחסור בברזל בתקופת משכב הלידה.

לכן, זה הכרחי לטפל במחסור בברזל – ומהר ככל הניתן. טיפול בברזל יכול להתבצע על ידי צריכה מוגברת של ברזל בתזונה, אך כיוון שלעתים קרובות שינוי תזונתי לא מספיק, מומלץ לעבור לטיפול בתוספי תזונה. במידה ותוסף תזונה לא מספיק, ואינו מצליח לשפר את מאגרי הברזל של האישה, חשוב לשקול טיפול בעירוי ברזל. הטיפול בעירוי ברזל הוא טיפול בטוח ויעיל המסייע במילוי מאגרי הברזל של האישה, ובכך להקלה משמעותית בתסמיני המחסור בברזל.

מדוע חשוב להחזיר את התוספים האלו?

כאמור, מחסור בברזל עשוי להיות מצב רפואי לא נעים במקרה הטוב, ומצב רפואי משמעותי במקרה הרע. התסמינים הנפוצים של מחסור בברזל כוללים עייפות וחוסר אנרגיה, קוצר נשימה, דפיקות לב וחיוורון. במקרים נדירים יותר, מחוסר בברזל עלול לגרום לכאבי ראש, טינטון, הפרעות בחוש הטעם, אובדן שיער, כיבים בפה, הפרעות בבליעה, ואף דיכאון לאחר לידה. התינוק הרך שרק נולד זקוק לאמא שלו כמה שיותר מתפקדת ומטפלת, והעייפות, חוסר האנרגיה והתסמינים הנוספים עלולים לפגוע בשגרת הטיפול בתינוק. כשיש ילדים נוספים בתמונה, הקושי בתפקוד עלול להיות אף קשה יותר. לכן, חשוב לאבחן ולטפל כמה שיותר מהר במחסור בברזל.