האם מכת חום צפויה להשפיע על אנשים מסוימים יותר מעל אחרים? מסתבר שכן. מכת חום, הנפוצה ביותר בחודשי הקיץ הלוהטים, היא מצב בריאותי חמור המתרחש כאשר הגוף מתחמם יתר על המידה עקב חשיפה ממושכת לטמפרטורות גבוהות או מאמץ פיזי במזג אוויר חם. עודף משקל עלול להוות גורם סיכון לסיבוכים ממכת חום ותפקוד לקוי של כלי הדם.

בחסות השרב: לוחם ביחידה מובחרת התמוטט ומת במהלך אימון
רוצים להפוך למומחים או אמנים בתחום מסוים? זה מה שעליכם לעשות

מצב של עומס חום קיצוני עלול להתבטא בטמפרטורת גוף גבוהה, דופק מהיר, כאבי ראש, סחרחורת, בלבול ואובדן הכרה. במצבי קיצון הוא יכול להוביל לנזק מוחי, אי ספיקת איברים ואפילו מוות אם לא יטופל מיד. 

איך זה עלול להשפיע על אנשים עם בעיות רפואיות שונות? גיל, משקל, השמנת יתר וסוכרת מסוג 2 הם גורמי סיכון עיקריים לסיבוכי מכת חום. סבילות מופחתת לחום בהשמנת יתר עשויה לנבוע ממספר ליקויים בזרימת הדם ובייצור הזיעה. השמנת יתר קשורה לירידה ביכולת להזיע, שהיא אחת השיטות העיקריות של הגוף לקרר את עצמו.  

יכולת ההזעה המופחתת קשורה ככל הנראה לירידה ביחס שטח פני הגוף למסת הגוף אצל אדם עם השמנת יתר בהשוואה לאדם רזה יותר. אנשים עם השמנה וסוכרת מסוג 2 מפגינים גם זרימת דם מופחתת בעור בתגובה לחימום מקומי, ככל הנראה בשל תפקוד כלי דם לקוי.

יתרה מזו, במחקר שפורסם בכתב העת "Nature" בשנת 2018 נצפה קשר חיובי בין השמנת יתר לטמפרטורת הגוף אצל גברים ונשים לאחר גיל המעבר. החוקרים מצאו כי לא רק שמאגרי השומן התת עורי פועלים כשכבת בידוד, המעכבים את חילופי החום ולכן את תהליך הקירור, אלא שאנשים הסובלים מעודף משקל מייצרים יותר חום. כיוון שהם בעלי מסת גוף גבוהה יותר, הם מייצרים יותר חום מאשר אנשים עם מסת גוף נמוכה.

האם ניתן להילחם בכל המנגנונים הללו? ירידה במשקל באמצעים של שינוי אורח חיים יחד עם טיפול תרופתי מתאים יכול להביא לתוצאות מצוינות. אמנם היכולת לפזר עלייה על ידי פעילות גופנית מופחתת אצל אנשים עם השמנה וסוכרת מסוג 2, אך ניתן להתגבר על כך על ידי אימון גופני סדיר, הקשור לשיפור סובלנות החום.

אימון גופני סדיר גם מפחית תמותה קרדיווסקולרית ומשפר את בקרת הסוכר אצל אנשים עם סוכרת מסוג 2 וניטור מתמיד, עדיף באמצעות מד סוכר רציף. ברמה המולקולרית, אימון גופני מגביר את שפע החלבונים להלם חום, תהליך שיכול לתרום להשפעות המועילות של פעילות גופנית כדי לשפר את הרגישות לאינסולין במיוחד שידוע כי אנשים עם השמנת יתר או סוכרת מסוג 2 מפגינים רמות נמוכות יותר של חלבוני הלם חום בשרירי השלד. ירידה במשקל באמצעות תרופות היא יעילה ולתרופות הללו פרופיל בטיחותי טוב ואף רשום של הפחתה בתחלואה ותמותה לבבית.

חולה סוכרת, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
חולה סוכרת, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

כיום, רוב האוכלוסייה האנושית חיה בתנאים של ניטרליות תרמית, המתאפשרת הודות למערכות ביגוד וחימום מתאימות בבתים ובמקומות עבודה. הוצאה מופחתת על אנרגיה, בשל הנוחות של החברה המודרנית שלנו והירידה בחשיפה הממושכת שלנו למזגנים עשויה להביא גם לבעיה בתהליכי ההתאמה (אקלימטיזציה) האמורים להקל על ההתמודדות זו, אם כי קשה לבסס זאת היטב. קיים קשר ברור בין ויסות תרמי, מחלות מטבוליות וסיבוכים נלווים. רוב האירועים הלב-ריאתיים הקשורים לטמפרטורה ולהשמנה מתרחשים בחום בינוני.

לעלייה מתמדת בטמפרטורה העולמית הממוצעת יש פוטנציאל להשפיע על מספרם של אירועים אלה ברחבי העולם. השילוב של מגפת השמנת היתר והסוכרת מסוג 2, יחד עם הזדקנות האוכלוסייה ושינויי האקלים, עלול להוביל לעלייה דרמטית בתמותה ממחלות לב וכלי דם. הבנת הבסיס המולקולרי של אי סבילות לחום אצל אנשים עם השמנת יתר או סוכרת מסוג 2 יכולה לפתוח פרספקטיבות מניעתיות וטיפוליות חדשות. 

הכותב הוא מנהל מרפאת השמנה במרכז DMC לטיפול בסוכרת