כ-548 אלף מהתושבים המבוגרים במדינת ישראל – חולים בסוכרת וקיימת מגמת עלייה. מתריעים בשירותי בריאות כללית לקראת יום הסוכרת הבינלאומי, אשר יצויין מחר (שלישי).

מחקר: זה הפרי שעשוי להפחית את הסיכון לחלות בדמנציה
לצאת מהסחרור: איך להתמודד עם התקפי ורטיגו בעקבות המלחמה?

ד"ר רלי אבל, דיאטנית בכירה בשירותי בריאות כללית במחוז מרכז, מפרטת שורת המלצות לצריכת תזונה נכונה ומתאימה לאנשים עם סוכרת החשובים במיוחד בימים אלו, המתוחים מהרגיל בשל המלחמה, דבר העלול להתבטא לעיתים באכילה לא מבוקרת.

לדבריה, כמות האוכל המומלצת לכל אדם צריכה להתאים לצרכיו האישיים והיא נקבעת לאחר שנלקחים בחשבון הגיל, המין, משקל הגוף הנוכחי ומשקל הגוף המומלץ, אורח החיים והפעילות הגופנית.

"כאשר מדובר בסוכרתי, לוקחים בחשבון גם את רמת סוכר הדם וכן טיפול תרופתי. הרכבת התפריט המתאים לסוכרתי תיעשה בהתייעצות עם הדיאטנית בצד התאמה אישית של התפריט", היא מסבירה  וממליצה על שורת המלצות כלליות הטובות לכל אחד ובמיוחד לסוכרתיים:

אכילת ירקות רבים: ירקות דלים בפחמימות (חוץ מתפוחי-אדמה ,אפונה ותירס) ועשירים בסיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים, לכן ניתן לאכלם ללא הגבלה. מומלץ לאכול אותם עם הקליפה, במידת האפשר.

אכילת פירות בכמות מוגבלת: כמות הפירות הכלולה בתפריט היומי, תלויה במידת איזון הסוכר בדם. הפירות מכילים פחמימות פשוטות ולכן, מומלץ לאוכל עד שתיים-שלוש פירות ליום - פרי אחד בכל פעם.

אכילת מוצרי חלב ניגרים בצורה מתוכננת: מוצרים כמו חלב,לבן,יוגורט,רוויון ומעדנים (גם אלה שאינם מכילים תוספות סוכר) מכילים באופן טבעי פחמימות שמקורן בסוכר החלב.

יחד עם זאת, הם מהווים מקור עיקרי לסידן וחשוב לכלול אותם בתפריט בצורה מתוכננת . יש להגביל את צריכת החלקים השמנים והאברים הפנימיים בכל סוגי הבשר , העופות והדגים.

אכילת שומנים בכמות מוגבלת: השומנים מספקים לגוף כמות גדולה של קלוריות וחשוב להגביל את כמות המזונות המכילים שומן שאוכלים. כדאי לכלול בכמות המומלצת בתפריט היומי מזונות המכילים - שומן חד-בלתי רווי, כמו דגי – הים הצפוני או שמן זית, טחינה ,שמן קנולה וכדומה .שומן זה מסייע להפחתת הכולסטרול.

שתייה מרובה: השתייה היומית המומלצת היא של 12-10 כוסות מים או משקה ללא סוכר. שתייה מרובה מפחיתה את סכנת ההתייבשות ומסייעת לשמירה על איזון רמות הסוכר בדם.

שתיית אלכוהול - אלכוהול עלול לגרום ירידה ברמת הסוכר בדם אצל סוכרתיים המטופלים באינסולין ו/או בתרופות אחרות לאיזון הסוכרת. משקאות אלכוהליים הם גם עתירי קלוריות ועלולים לגרום עלייה במשקל . הם אינם מומלצים גם לבעלי יתר לחץ-דם ורמות גבוהות של טריגליצרידים בדם.

חטיפים מתוכננים בין הארוחות: כמות הקלוריות המסופקות לגוף יכולה לגדול מעבר לרצוי על-ידי אכילה של חטיפים בין הארוחות ( במודע או מבלי משים). אכילת חטיפים לא מתוכננת אינה מומלצת כי היא פוגעת ביכולת לשמור על איזון הסוכר.

כיצד ומתי כדאי לאכול: חלוקת התפריט היומי לאורך היום, היא בעלת חשיבות רבה באיזון הסוכרת. על מנת למנוע תנודות חדות ברמות סוכר הדם , מומלץ  לחלק את התפריט היומי לחמש-שש ארוחות ביום (שלוש ארוחות עיקריות ושתיים-שלוש ארוחות ביניים).

רצוי שבכל ארוחה יכללו יותר ממרכיבי מזון אחד. כך למשל, פרוסת לחם (פחמימות)עם גבינה (חלבונים)וזיתים(שומנים),או פרי אחד(פחמימות) עם שקדים(שומנים) הם הרכב מתאים. הדבר חשוב במיוחד בארוחה המכילה פחמימות, כי שילוב רכיבי מזון נוספים ,מאט את קצב ספיגת הסוכר לדם.

גם פעילות גופנית מחייבת התאמה לזמני הארוחות. פעילות גופנית מסייעת להורדת סוכר הדם ויש צורך להבטיח שהגוף קיבל מספיק פחמימות, כך שהירידה לא תהיה חריפה מידי.