החצבת חוזרת: משרד הבריאות מעדכן על ילד לא מחוסן נגד חצבת ומבוגר מהצפון שחלו במחלה הנגיפית. בשני המקרים לא זוהה מקור להדבקה ואף אחד מהם לא שהה בחו"ל לאחרונה. הדיווח החריג מתפרסם עקב העובדה שמדובר במחלה מידבקת ביותר המתפשטת במהירות, ומאחר שאין לה טיפול – היא עלולה להסתיים בסיבוכים קשים ואף תמותה.

אחת ולתמיד: כמה סוכר יש בלחם ואיזה סוג מומלץ לסוכרת? | ד"ר מאיה רוזמן
אלפי פצועים ונפגעי טראומה: הנתונים על פציעות החיילים נחשפים

במשרד הבריאות קראו לציבור לפנות לרופא אם מופיעים חום, כאבי ראש ולאחר מספר ימים פריחה. במקרים כאלה יש להודיע מראש למרפאה או לבית החולים על הגעה כדי שהבדיקה תתבצע בחדר מבודד מרוחק.

נגיף החצבת, ובשמו הרפואי "נגיף רובאולה" שייך למשפחת הנגיפים "מורבילי וירוס", והוא מתפשט כמו נגיף הקורונה דרך רסיסי רוק או אף החודרים דרך מערכת הנשימה או העיניים אל הגוף.

לאחר תקופת דגירה של כשבוע מרגע ההדבקה במהלכה הנגיף מתפשט בגוף, מופיעים התסמינים הראשונים הכוללים עליית חום, דלקת עיניים, דלקת אוזניים, נזלת, שיעול ופחד מאור (פוטופוביה). אצל חלק מהחולים מופיעים גם נגעים אדומים כחולים על החלק הפנימי של הלחיים וחלל הפה שעלולים להתפשט אל השפתיים, החניכיים, החיך, העפעפיים והנרתיק.

בית חולים (צילום: אופיר ברמן)
בית חולים (צילום: אופיר ברמן)

הפריחה מופיעה תחילה סביב המצח בסמוך לקו השיער ומתפשטת מטה אל שאר הגוף עד לקרסוליים. הפריחה לרוב נסוגה בתוך כשבוע אך השיעול עלול להימשך גם עד שבועיים. במקרים חמורים מופיעות גם בלוטות לימפה מוגדלות.

מוות מנגיף החצבת מתרחש ב-1 על כל אלף נדבקים לא מחוסנים. המחלה עלולה להסתבך לכדי דלקת ריאות העלולה לגרום לתגובה, עקב תגובה חיסונית רבת עוצמה של הגוף. מאחר שמדובר במחלה ויראלית, אין לה כל מרפא והטיפול היחיד הוא באישפוז מיידי בטיפול נמרץ ולעתים גם חיבור למכונת לב ריאה עד להתאוששות הגוף.

במקרים נדירים הנגיף עלול לחדור אל המוח, לעיתים גם שנים אחרי ההדבקה, כשהחולה לכאורה החלים לחלוטין, שם הוא גורם לדלקת מוחית נרחבת בשם SSPE. היא מתחילה לרוב בכאבי ראש, עייפות, ותוך יומיים עד שישה ימים גורמת לשינויים במצב רוח, הפרעות חשיבה ותפיסה, עד לפרכוסים, דמנציה, ותרדמת. מוות מתרחש לרוב לאחר שישה עד תשעה חודשים מפרוץ המחלה. 

הדרך היחידה להתגונן מהמחלה הוא באמצעות החיסון MMR הנמצא בחיסוני השגרה בטיפת חלב. הוא ניתן בגיל שנה ובמנה שניה בגיל שש. על פי הידוע כאמור, הילד שנדבק לא היה מחוסן.