זה תסריט האימה שממנו חושש כל הורה – והוא מתחיל לתת את אותותיו: ל"מעריב" נודע על זינוק במספר מקרי המוות בעריסה בשבועות האחרונים. מדובר בתסמונת טרגית, שבה מוצא ההורה את התינוק בעריסתו ללא רוח חיים. יש מספר דרכים שבהן אפשר למנוע אותה.

חשש להתפרצות חצבת בצפון: שני חולים נוספים התגלו
ה-FDA מאשר: זריקות ההרזיה לא גורמות להתאבדויות

מנתוני מגן דוד אדום שהגיעו לידי "מעריב" עולה כי צוותי מד"א הוזנקו לטפל בשבעה מקרים חדשים של מוות בעריסה רק בשבועות האחרונים, ובסך הכל 11 מקרים מאז ספטמבר. צוותי מד"א פתחו בפעולות החייאה ופינו לבתי החולים את התינוקות, שם נקבע מותם. הזינוק הזה מסמן לרוב מגמת עלייה, שצפויה להימשך גם בתקופת החורף. באף אחד מהמקרים לא היו חום גבוה או מחלת רקע שעלולה להגביר סיכון תמותה.

בישראל מתרחשים מדי שנה כ־40 מקרי מוות בעריסה. הסיבות לתסמונת אומנם לא ידועות, אך נקיטה של מספר פעולות הפחיתה באופן דרמטי את מספר מקרי המוות בעריסה בכל העולם. ההמלצה העיקרית קובעת כי יש להשכיב את התינוק לישון על גבו, כשהוא על מזרן קשיח, ללא צעצועים או שמיכות שעלולים לגרום לו לחנק.

ההמלצות קובעות עוד כי על ההורים להימנע מעישון בקרבת התינוק, להימנע משינה משותפת עמו, ולהקפיד על חדר מאוורר. משרד הבריאות הישראלי גם ממליץ להורים לתת לתינוקות מוצץ במהלך השינה עד גיל שנה, כאמצעי שנמצא מפחית את מקרי המוות בעריסה.

על פי ההערכות, בזכות המציצה פני התינוק נשארים כלפי מעלה, וכך דרכי האוויר שלו פתוחות. ההנחיות קובעות גם כי חלב אם מסייע להפחתת הסיכון, וההמלצה היא להמשיך בהנקה לפחות למשך ששת חודשי החיים הראשונים.

"מוות בעריסה הוא טרגדיה נוראית עבור הורים, שמוצאים את הילד שלהם ללא רוח חיים", אומר ד"ר רפאל סטרוגו, סמנכ"ל רפואה במגן דוד אדום. "גם עבור הצוותים הרפואיים שלנו, למצוא את התינוק ללא דופק וללא נשימה, זה אירוע קשה ביותר.

לצערנו כל שנה, ובמיוחד בחורף, עולה גל המקרים האיומים הללו. הנחמה היא שהנתונים מראים שזה מוות שניתן למניעה. אנחנו שוב חוזרים וקוראים להורים להקפיד על כללי השינה הבטוחה של התינוקות".