צעד דרמטי בדרך לאבחון מוקדם של אלצהיימר: מדענים מדווחים על בדיקת דם חדשנית, שהצליחה לזהות בדיוק גבוה חלבון האופייני למחלת הדמנציה - הרבה לפני שהתסמינים מתחילים להופיע. בדיקת הדם החדשה עשויה לסייע בטיפול מוקדם, אשר אולי יעכב את המחלה הסופנית שממנה סובלים עשרות אלפי ישראלים ומיליונים ברחבי העולם.

סיבה לדאגה: וריאנט הקורונה החדש הפך לזן הדומיננטי בישראל | פרסום ראשון
מתפשט גם אצלנו: המחלה חסרת המרפא שמשתוללת באירופה וארה"ב

במחקר החדש, שעליו דווח השבוע בכתב העת JAMA Neurology, נבדק סמן ביולוגי מרכזי של אלצהיימר בשם p-tau217, שרמתו עולה במקביל לחלבונים מזיקים אחרים, אשר נקראים ביטא עמילואיד וטאו ומצטברים במוחם של החולים.

נכון להיום, כדי לזהות את הצטברות החלבונים המסוכנים הללו במוח, החולים צריכים לעבור סריקת מוח או דיקור של עמוד השדרה. במחקר החדש נבדקו 786 אנשים שגילם הממוצע היה 66. החולים עברו סריקות מוח ובדיקת נוזל השדרה, כמו גם בדיקות דם. חלק מהמשתתפים הראו סימנים של ירידה קוגניטיבית בזמן איסוף הנתונים, ואחרים נותרו ברמת תפקוד תקינה. החוקרים, משוודיה, ארה"ב ומדינות נוספות, ניתחו את הממצאים של המשתתפים מפברואר ועד יוני אשתקד.

החוקרים גילו כי בדיקת הדם הפשוטה נמצאה מדויקת עד 96% בזיהוי של החלבון ביטא עמילואיד, ועד 97% מדויקת בזיהוי החלבון טאו. "בדיקת הדם הייתה מדויקת כמו בדיקות מתקדמות של דיקור נוזל מוחי וסריקות מוח", אמר פרופ' ניקולס אשטון מאוניברסיטת גטבורג בשוודיה, אחד ממובילי המחקר. "הבדיקה תאפשר להגיע לאבחנה מדויקת ומוקדמת של אלצהיימר, ולהוביל לטיפול מהיר ומתקדם". על פי ההערכות, מחיר הבדיקה ינוע בין 200 ל־500 דולרים.

ככל הנראה, כ־120 אלף ישראלים לוקים במחלות דמנציה, שהמרכזית בהם היא אלצהיימר. מדובר במחלה ניוונית מתקדמת, שהורסת בהדרגה את תאי המוח ומביאה להידרדרות בתפקוד השכלי, אובדן זיכרון ופגיעה ביכולות החשיבה, הריכוז, הלמידה והתקשורת. החולים סובלים לעתים גם מערנות יתר, הזיות ונדודי שינה. מרביתם של החולים הולכים לעולמם בתוך 10־15 שנים מפרוץ המחלה.