וועדת הבריאות של הכנסת, דנה היום (שני) בתקלת הרישום השגוי של תרופות למטופלים בחלק מבתי החולים. יו"ר הוועדה, ח"כ יוני משריקי (ש"ס) הדגיש כי חובה לוודא מה הסיבה לתקלה, והאם כל המטופלים הרלוונטיים יודעו וטופלו. "נראה כי משרד הבריאות וחברת התוכנה מטפלים ברצינות בתקלה, אך אזרחים רבים מודאגים ובצדק – ועל המשרד להסביר היטב את ממדי התקלה, אבחנתה והטיפול בה". 

פריצת דרך: אושר חיסון נגד ״נגיף הריאות הקטלני״ | פרסום ראשון
תוכנת המחשוב קרסה בבתי החולים – למטופלים נרשמו תרופות שגויות

בשבוע שעבר דיווח משרד הבריאות על תקלת מחשוב חמורה בבתי החולים הגדולים בארץ - שגרמה להנפקה של מרשמי תרופות שגויים עבור מאושפזים. 

תקלת-תוכנה חריגה ונדירה במערכת קמיליון מקבוצת "אלעד מערכות", המותקנת ברוב בתי החולים גרמה להוספה מוטעית של תרופות לרשימת התרופות הקבועות בתיק הרפואי של חלק מן המטופלים. הטעות פגעה ככל הנראה רק במקרים בהם אדם הגיע לאשפוז חוזר באותו בית חולים. 

אריאלה אבן, מנהלת רוקחות וטכנולוגיות בחטיבת המרכזים הרפואיים הממשלתיים במשרד הבריאות, הדגישה כי בתיק הרפואי הממוחשב קיים רכיב של תרופות קבועות, המתעדכנות לפי כל ביקור. לרשימה זו, נוספו – בתקלה שלא ברור מקורה – תרופות שלא יועדו למטופל. היא הדגישה כי התרופות נוספו בטעות ע"י המחשב, אך בחלק מהמקרים הם מתאימות למטופל – והרופא היה בוחר אותם ידנית בכל מקרה. כל המקרים שבהם היה תיעוד שגוי של תרופות בבתי החולים משנת 2008 הם כ-1,200 מקרים בלבד, מתוכם לכ-120 בלבד נרשמה התרופה. זאת לאחר בדיקת כ-85% ממוסדות מערכת הבריאות. בתי החולים בודקים עתה – אלו מטופלים אכן קיבלו ונטלו תרופות נוספות אלו. כל קופות החולים קיבלו את רשימות המטופלים – והם התבקשו לוודא האם נטלו אותה. לא נמצאה הסיבה לתקלה – אך נמצאה הדרך למנוע הישנות שלה. 

פיראס חאיכ, אחראי אירועים מיוחדים במשרד, סיפר על עדכון כל בתי החולים בארץ עם גילוי התקלה, ההתייעצויות עם הגורמים הטכנולוגיים והמשפטיים, וכי בתי החולים הונחו טכנית כיצד למנוע את המשך התקלה. 

ד"ר אבינועם פירוגובסקי, ראש אגף רפואה בחטיבת בתי החולים ב"כללית" הדגיש אף הוא כי מדובר בבתי החולים של הקופה ב-98 מקרים בלבד שניתנה המלצה לתרופה מתוך הרשימה. לדבריו, נמנע המשך התקלה וכי וודאו כל המטופלים לגביהן אירעה התקלה. המידע הועבר לקופות החולים האחרות – לגבי מבוטחיהן. 

צפריר קגן, מנכ"ל אלעד פתרונות, סיפר כי המערכת מותקנת ומופעלת בכ-80% מבתי החולים בארץ, ומשתמשים בה עשרות עד מאות אלפים ביום. השימוש הרב והמגוון, עלול לגרום לתקלות והמערכת מופעלת ע"י הלקוחות-בתי החולים ולא ע"י היצרן. במקרה תקלה, הלקוח מלווה את היצרן, בתיקון התקלה – כדי למנוע חשיפת מידע רפואי. הוא הבטיח להמשיך ולעדכן את התוכנה כדי למנוע תקלות חריגות.