התקדמות נוספת במלחמה בנגיף האיידס: חברת GSK מדווחת על סיום ניסוי שלב 1 בתרופה חדשה למניעת הדבקה ב־HIV, שתינתן כחלק מפרוטוקול ה"פרפ" ועשויה להחליף את הצורך ליטול גלולות מדי יום.

התרחיש שלא נספר: מקרי אלימות של בדואים יובילו ל"שומר חומות 2" בנגב?
מתנתקים מהתלות האמריקאית: האיחוד האירופי מתכנן להגדיל את תקציב ההגנה

בישראל חיים כ־9,000 נשאי HIV. מדי שנה מתווספים לרשימה כ־450 נדבקים חדשים. טיפולי "פרפ", שקיימים כבר עשור בעולם וגם בישראל, הפחיתו משמעותית את שיעור ההידבקות ב־HIV, בעיקר בקרב גברים המקיימים יחסי מין עם גברים.

מדובר בגלולות, שבהן תרופות אנטי־ויראליות, המונעות את שכפול נגיף האיידס ושיש ליטול אותם מדי יום. אלא שחלק מהמשתמשים אינם מקפידים על הנטילה היומית, מה שגורם ל"פספוסים" ולהידבקות בנגיף בכל זאת.

לפני כשנתיים אושרה זריקה ראשונה למניעת הדבקה ב־HIV, הניתנת אחת לחודש, והיא מאושרת גם בישראל. אשתקד אישר משרד הבריאות זריקה חדשה הניתנת אחת לחודשיים. כעת מבשרת חברת התרופות GSK על תוצאות ראשונות בזריקה חדשה, המונעת את ההדבקה בווירוס, ותילקח אחת לארבעה חודשים בלבד.

מחקר קליני שלב 1 בזריקה החדשה הראה כי היא בטוחה ובעלת "זמן מחצית חיים" - כלומר משך הישרדות בגוף - של ארבעה חודשים, כפי המצופה. בחברה מעריכים כי יסיימו את שני השלבים הנוספים של הניסויים הקליניים בתוך כשנה, וכי אם ימשיכו להתקבל תוצאות חיוביות שיווקה יחל בשנת 2026.