ברקע המלחמה המתמשכת בין רוסיה לאוקראינה, ולקראת הבחירות הכלליות בארצות הברית בחודש נובמבר, האיחוד האירופי הציג היום (שלישי) חבילת הגנה צבאית בגובה 1.5 מיליארד יורו. הצעה זו מהווה את קו פרשת המים באירופה, שלראשונה מאז מלחמת העולם השנייה מתנהלת מלחמה בשטחה.

האם ישראל "הלכה רחוק מדי"? זה מה שחושבים האמריקאים על המלחמה
פוטין צריך לחשוש? נאט"ו החלה בתרגיל הגדול ביותר מאז המלחמה הקרה

אנליסטים מתחו ביקורת על התוכנית עם פרסומה, וטענו כי התקציב המוצע צנוע מדי. "1.5 מיליארד יורו לא יספיקו, בפועל אירופה צריכה פי עשרה מכך", אמר מקס ברגמן מהמכון לחקר אסטרטגי ברוסיה, אירופה ואירו-אסיה. "הבעיה של אירופה היא לא רק שלא השקיעה די בהגנה שלה בעת האחרונה, אלא גם שהמדינות אינן מתואמות במאמצים שלהן".

המלחמה באוקראינה (צילום: REUTERS/Stringer)
המלחמה באוקראינה (צילום: REUTERS/Stringer)

שר החוץ של האיחוד, ג'וזפ בורל, אמר עם פרסום התוכנית כי "שלום בין מדינות אירופה הוא כבר לא עובדה מובנת מאליה, מלחמת רוסיה והתוקפנות שלה באוקראינה דחקה אותנו להגביר את יכולת ייצור הנשק ולהגדיל את מערכי ההגנה".

בשבוע שעבר קיימה ברית נאט"ו את התרגיל הצבאי הנרחב ביותר על אדמת אירופה מאז תום המלחמה הקרה. בתרגיל שיימשך שבועיים יטלו חלק יותר מ-20 אלף חיילים מ-13 מדינות שיתאמנו בים, באוויר וביבשה עם נושאות מטוסים, צוללות וספינות מלחמה ויותר ממאה מטוסי קרב. "אנחנו צריכים להילחם ולעצור כל מי שמנסה לאתגר את הגבולות שלנו, את הערכים ואת הדמוקרטיה", אמר בריגדיר טרון סטרנד, מפקד מרכז המבצעים האוויריים של חיל האוויר הנורבגי. "עם המצב הביטחוני הנוכחי באירופה, התרגיל רלוונטי באופן קיצוני וחשוב יותר מאי פעם".