עדות נוספת לחשיבות הטיפול התרופתי בהפרעת קשב וריכוז: מחקר רחב היקף חדש מצא שהפרעת קשב וריכוז – ADHD - מגבירה את הסיכון לתמותה פתאומית מסיבות לא טבעיות כמו תאונות, התמכרויות והתאבדות, והטיפול התרופתי הצליח להפחית את סכנת התמותה המוקדמת. הממצאים פורסמו בכתב העת הרפואי היוקרתי "JAMA".

מתאפרים בפורים? עשרת כללי הבטיחות שישמרו עליכם
סקר מדאיג: עלייה בצריכת אלכוהול בקרב בני נוער שפונו מבתיהם

במחקר החדש נבדקו כמעט 150 אלף תושבי שוודיה בין הגילים 6 עד 64, שאובחנו כלוקים בהפרעת קשב וריכוז בין 2007 לשנת 2018. החוקרים עקבו אחר מקרי מוות שהתרחשו בתוך שנתיים מיום האבחנה.

החוקרים מצאו כי תועדו 48 מקרי מוות לכל 10,000 איש המאובחנים בהפרעת קשב וריכוז שאינם מטופלים תרופתית, לעומת 39 מקרי מוות על כל 10,000 שכן קיבלו תרופות. החישוב הראה שהטיפול התרופתי הוביל לירידה של 19% בסיכון לתמותה בתוך שנתיים מיום האבחנה. הטיפול בתרופות ל־ADHD הפחית במיוחד את הסיכון למוות מסיבות "לא טבעיות", שכוללות פציעות מתאונות, מנת יתר של סמים והתאבדות.

החוקרים הסבירו שמחקרים קודמים כבר הראו שאנשים עם ADHD נמצאים בסיכון גבוה יותר למעורבות בתאונות קטלניות, עישון, התמכרות לסמים, הפרעות אכילה, וגם להפרעות פסיכיאטריות, ובהן דיכאון, חרדה וסיכון לאובדנות. "התרופות מובילות לשיפור השליטה בדחפים וקבלת החלטות, ומפחיתות את התרחשותם של אירועים קטלניים", ציינו החוקרים.

"הפרעת קשב איננה בעיה פסיכולוגית אלא הפרעה נוירו־התפתחותית, שמלווה בשינויים בחומר האפור והלבן במוח", מסבירה פרופ' איריס מנור, מומחית לפסיכיאטריית ילדים מבית החולים גהה ומנהלת המרכז לקשב וריכוז של שירותי בריאות כללית. "התרופות להפרעות קשב וריכוז לא רק מסייעות לטפל בבעיית הקשב, אלא גם משפרות את התפקוד הכללי, מפחיתות את הסיכון לתאונות, לשימוש בחומרים מסוכנים וגם לאובדנות. הטיפול בהפרעת קשב גם מסייע להקפיד על הבריאות הכללית, לבצע בדיקות, ליטול תרופות ולהגיע לביקורות ופגישות עם רופאים.

ממצאים אחרונים אף גילו שלהפרעת קשב וריכוז יש בסיס דלקתי בגוף, וייתכן שהתרופות מסייעות לאפקט נוגד הדלקת, שייתכן שאף הוא מפחית את הסיכון לתחלואה ולתמותה".

הפרעת קשב וריכוז היא ליקוי שמשפיע על כ־4% מהמבוגרים ו־11% מהילדים. התסמינים רבים, וכוללים בין היתר הסחת דעת, חוסר הקשבה, קשיי התארגנות, שכחה, אימפולסיביות, פעלתנות יתר, וללא טיפול - גם הידרדרות לתאונות, התמכרויות וקשיים בלימודים, בחיי המשפחה, בזוגיות ובעבודה. את הפרעת הקשב רשאים לאבחן בישראל רופאים מומחים לפסיכיאטריה, נוירולוגיה או קשב, והיא כרוכה בהתאמה לקריטריונים הבינלאומיים ושלילת מחלות רפואיות העלולות להתבטא בתסמינים דומים, ומסתייעת גם בביצוע בדיקת "מוקסו" ממוחשבת, הנותנת אינדיקציה מדעית לקיומה של ההפרעה ולתגובה לטיפול התרופתי.