משתתפת בקורס הדיאטה שלי שאלה אותי האם היא תרד במשקל אם תאכל 1000 קלוריות שמורכבות משתי חבילות של שוקולד חלב. אז ברור שלעולם לא אאשר תפריט כזה, אבל התשובה היא: כן.

אם אוכלים פחות קלוריות ממה ששורפים, יורדים במשקל - לא משנה מאיפה הקלוריות מגיעות. וההיפך - אם אוכלים יותר קלוריות ממה ששורפים, עולים במשקל. אבל בואו נעצור שניה ונשאל - מה זה בכלל קלוריה? 

סוכר, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
סוכר, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

קלוריה היא יחידת אנרגיה פיסיקלית שמודדת בעצם את כמות החום הנפלטת בזמן שריפה של משהו. השריפה הזו מתרחשת במעבדה, בתנאים מבוקרים בהם אפשר למדוד את החום שנפלט.

אבל: בגוף שלנו אין תנאי מעבדה, ולא כל מה שנמדד בתנאים כאלו שווה למה שקורה בגוף. למשל, אם עודף הקלוריות הוא מסוכר – עולים במשקל יותר, מאשר אם העודף הזה מגיע משומנים או חלבונים.

קלוריות, תזונה (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')
קלוריות, תזונה (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')

למה זה קורה?

לגוף יותר קל לנצל סוכרים לאנרגיה מאשר שומנים או חלבונים. בנוסף לכך, אסור לשכוח שצריכת סוכרים ופחמימות מתוקות גורמות לתיאבון יתר, לחשק גדול יותר ל"עוד", וכתוצאה לעליה נוספת בצריכת הקלוריות המיותרות. ואולי חשוב יותר - צריכת סוכרים גדולה במשך זמן רב עלולה לגרום ל"תסמונת מטבולית", שכוללת בין היתר גם חוסר יכולת של הגוף לפרק שומן או לשרוף קלוריות.

הסוכרים המסוכנים הם בעיקר המתועשים, כולל סוכר לבן, מאפים קנויים, מיצים מתוקים. לעומת זאת, צריכת שומן כמקור אנרגיה, יחד עם חלבון, נמצאה במחקרים כתורמת לתחושת שובע ארוכה יותר, וגם להפחתה בצריכת נשנושים מיותרים ואכילה רגשית.

אז לסיכום, הקלוריות שרשומות לנו על האריזות לא בהכרח תופסות באותה מידה בגוף שלנו, והקלוריות שהכי צריך להיזהר מהן – מגיעות מסוכרים ופחמימות ריקות.

האזינו: