חיסונים הם מתנת הרפואה לאדם: מחקר רחב היקף שיתפרסם בקרוב בכתב העת היוקרתי Lancet חושף כי החיסונים שניתנו ברחבי העולם בחמישים השנים האחרונות הצילו כ-154 מיליון בני אדם, 101 מיליון מתוכם תינוקות. עיבוד הנתונים מגלה שהחיסונים הצילו כ-6 בני אדם בכל דקה מדי שנה. 

בשל ריבוי מתנגדי חיסונים: זה האזור בו מתפרצת מחלת השעלת בישראל
שוקלים זריקות הרזיה? כדאי שתדעו איך זה באמת עלול להשפיע עליכם | ד"ר מאיה רוזמן

המחקר, אותו הוביל ארגון הבריאות העולמי, מראה כי מתן חיסונים הוא התרומה הגדולה ביותר של כל התערבות בריאותית אחרת שמבטיחה שהתינוקות ימשיכו לחיות חיים בריאים גם בבגרותם. מבין החיסונים שנכללו במחקר, לחיסון נגד חצבת הייתה ההשפעה המשמעותית ביותר על הפחתת תמותת תינוקות, והוא היווה 60% מהחיים שניצלו בזכות החיסונים. התרכיב נגד חצבת צפוי להישאר גם בעתיד התורם המוביל למניעת מקרי המוות.

חיסון לחצבת (צילום: אינג'אימג')
חיסון לחצבת (צילום: אינג'אימג')

מהמחקר עולה עוד כי במהלך 50 השנים האחרונות, חיסוני השגרה נגד 14 מחלות תרמו ישירות להפחתת תמותת תינוקות ב-40% ברחבי העולם, וביותר מ-50% באזורי אפריקה. בחיסונים הללו נכללים התרכיבים נגד המחלות הקטלניות דיפתריה, המופילוס אינפלואנזה B, הפטיטיס, דלקות קרום המוח, זיהומים בחיידק פנאומוקוק, פוליו, רוטה, אדמת, טטנוס שחפת וקדחת צהובה.

"חיסונים הם בין ההמצאות המשמעותיות ביותר בהיסטוריה, שהפכו מחלות שפעם חששו מהן לניתנות למניעה", אמר מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי, ד"ר טדרוס אדהנום גברהייזוס לרגל שבוע המודעות העולמי, "הודות לחיסונים האבעבועות השחורות נעלמו מן העולם, הפוליו על סף הכחדה, ובעזרת הפיתוחים החדשים של חיסונים נגד מחלות כמו מלריה וסרטן צוואר הרחם, אנו ממשיכים לדחוף את גבולות המאבק במחלות. עם מחקר מתמשך, השקעה ושיתוף פעולה, אנו יכולים להציל מיליוני חיים נוספים היום וב-50 השנים הבאות". 

המחקר מצא שעל כל חיים שניצלו באמצעות חיסונים, נצברו בממוצע 66 שנים של בריאות מלאה – בסך הכל 10.2 מיליארד שנות בריאות מלאות שנצברו במהלך חמשת העשורים. כתוצאה מהחיסון נגד פוליו, יותר מ-20 מיליון בני אדם מסוגלים ללכת כיום, ואילו ללא החיסון הם היו משותקים. מחלת הפוליו בזכות התרכיבים הניתנים בשגרה ברחבי העולם, עומדת כאמור על סף מיגור. לדברי הארגון הישגים אלה בהישרדות הילדים מדגישים את החשיבות בשמירה על הקפדת מתן החיסונים במועד, ובהאצת המאמצים להגיע ל-67 מיליון ילדים שהחמיצו חיסון אחד או יותר במהלך שנות מגפת הקורונה.

חיסון לקורונה (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
חיסון לקורונה (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

המחקר מדגיש עוד כי כמעט 94 מיליון מה-154 מיליון החיים המשוערים שניצלו מאז שנת  1974 היו תוצאה של ההגנה שהוענקה על ידי חיסוני חצבת. עם זאת, עדיין ישנם 33 מיליון ילדים שהחמיצו מנת חיסון נגד חצבת בשנת 2022: כמעט 22 מיליון מתוכם החמיצו את המנה הראשונה של החיסון ועוד 11 מיליון החמיצו את המנה השניה. כיסוי של 95% ומעלה עם 2 מנות חיסון נגד חצבת נדרש כדי להגן על קהילות מפני התפרצויות. נכון להיום, שיעור הכיסוי העולמי של המנה הראשונה של החיסון נגד חצבת הוא 83% והמנה השנייה היא 74%, מה שתורם למספר גבוה מאוד של התפרצויות ברחבי העולם.

חיסון. התאמה ליעד במרפאת מטיילים (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
חיסון. התאמה ליעד במרפאת מטיילים (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

כדי להגביר את כיסוי החיסונים, ארגון יוניס"ף, כאחד מרוכשי החיסונים הגדול בעולם, מממנת למעלה מ-2 מיליארד מנות מדי שנה עבור מדינות נזקקות במטרה להגיע כמעט למחצית מהילדים בעולם. הארגון פועל גם להפצת חיסונים עד לשכונות ולכפרים נידחים במטרה להבטיח שגם לקהילות מרוחקות תהיה גישה לשירותי חיסון.