כ-600 מתמחים הגישו היום (חמישי) את התפטרותם, כחלק מעליית מדרגה במאבקם לקיצור המשמרות הארוכות בבתי החולים. יו"ר ארגון "מרשם", ד"ר ריי ביטון שוחחה עם אריה אלדד ורוני בר-און ב-103FM על מנת להסביר מה עומד מאחורי ההחלטה ותקפה: "איפה החיים של המתמחים במשוואה? למה הם פחות חשובים?".

בפתח הראיון שאל פרופ' אלדד כמה חולים צפויים למות בעקבות ההתפטרות המחאתית של מאות מתמחים, על כך השיבה ד"ר ביטון: "אני מקווה שאתה שואל את עצמך את השאלה במהלך 10 השנים האחרונות כאשר בלילה בשעה ה־22 אנחנו מקבלים החלטות הרות גורל. מי כמוך צריך לדעת שהיד רועדת. אנחנו מביאים מזור למערכת מורעבת שהוזנחה שנים ארוכות בזכות אמירות כמו שלך, להגיד ש־36 זה זמן נורמלי ואם אתה חושב שבאותן שעות נתת טיפול טוב למטופלים שלך אוי ואבוי לנו".

פרופ' אלדד טען בתגובה כי למרות שנתן טיפול רע, הוא לא קם ועזב, מה שגרם ליו"ר ארגון 'מרשם' לומר כי "זו בדיוק הסיבה שבגללה אנחנו מקבלים החלטה שלא עוד, אנחנו מבקשים שיעמדו בהתחייבויות שניתנו לנו. ממשלת ישראל חתמה בהחלטת ממשלה שחתומה על ידי שלושה שרים על קיצור התורניות, 66 מיליון שקלים תקציב, עם מתווה, לוחות זמנים, הכול היה צריך לצאת לפועל לפני חמישה חודשים וברגע האמת הפקירה את המתמחים ועכשיו בתואנה של בחירות דוחה את זה לתאריך דמיוני כשגם אני וגם אתם לא יודעים אם תהיה פה ממשלה מתפקדת שתוכל לעמוד מאחורי ההתחייבויות שלה".

לאחר שאלדד המשיך וטען כי "אף מתמחה עוד לא מת", ד"ר ביטון אמרה: "אתה טועה טעות קשה מאוד. אנשים מתים על ההגה בשעה ה־27 כשהם עושים תאונת דרכים. לפני שלושה שבועות נפטר מתמחה במהלך תורנות, לפני שלושה שבועות. הוא לא היחיד. כרופא אריה, אתה בטח מבין, כמה חוסר שינה, סטרס, חוסר השקעה בעצמך, קוראים לזה גורמי סיכון וזה מה שקורה, אנחנו מלאים בגורמי סיכון, אנחנו כל הזמן מקריבים את עצמנו והבריאות שלנו על מזבח הדאגה לאחר. כשאנחנו לא שובתים מישהו מקשיב לנו?".

יו"ר ארגון "מרשם" לא הסכימה לקבל את זה שממתמחי רפואה מצפים לתת מעצמם יותר: "זאת בדיוק הבעיה, על זה מדינת ישראל בונה כבר שנים ארוכות. היא יודעת שאנחנו לא נקום ולא נעזוב, ככה ייבשו את המערכת והביאו אותנו למקום שהביאו אותנו אליו היום. המתמחים של היום הבינו שאי אפשר אחרת ואין לנו ברירה, אנחנו עושים את הדבר הזה בלב כבד ומתוך דאגה עמוקה למטופלים שלנו, מתוך אהבה למטופלים, רצון להביא רפואה ציבורית טובה להם ולנו, שלא עולה לנו בחיים ובבריאות. אין דבר יותר ערכי ומוסרי מהאמירה הזו, ואם יש לך טענות כלפי האם תפקירו את המטופלים אתה צריך להפנות אותם לממשלת ישראל, בידם למנוע את הדבר הזה".

"אתם מבינים כמה קל לפתור את המשבר הזה? ממשלת ישראל תעביר 66 מיליון שקלים, אתם מבינים את המספר הזעום? שיכול להציל את החולים שימותו? זאת המשמעות של זה. למה אנחנו צריכים לוותר. לכן אין לנו ברירה", סיכמה ד"ר ביטון.

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו, 103FM.