שוקולד ויין הם שניים מהפינוקים האהובים ביותר על אנשים רבים, במיוחד ב־14 בפברואר, הוא ולנטיינ'ס דיי, יום האהבה - עוד מועד מיובא של סיבה למסיבה.

אף על פי שבמקור ולנטיינ'ס דיי סימל אהבה בין בני אדם בכלל ולאו דווקא אהבה בין בני זוג, עם השנים הוא הפך להזדמנות למחוות רומנטיות: פרחים, מתנות, ארוחה מפנקת ובמקרים רבים יצטרף לחגיגה גם זוג נוסף: שוקולד ויין.

שוקולד ויין משויכים אצל רבים להנאות החיים, ומי אנחנו שנצמצם אותן. ניתן ליהנות משוקולד וגם מיין במידה, ואנחנו פה כדי להסביר את הערך התזונתי ואת ההשפעות הבריאותיות הפוטנציאליות של צריכתם.

מריר, חלב, לבן

יצרני השוקולד, בין שאלה תאגידי מזון בינלאומיים ובין שזה שוקולטייר בעל חנות בוטיק קטנה, משקיעים בחדשנות וביצירתיות. אנחנו זוכים לשפע סוגים של שוקולדים בטעמים ובשילובים שונים, חלקם לא צפויים, כמו שילוב עם פירות, אלכוהול, תיבול מלוח, פיקנטי וגם חריף.
מקור השוקולד הוא בקקאו. פולי הקקאו גדלים על העץ בתרמילים. צבעם ירוק וטעמם מר. מעט יותר ממחצית מפולי הקקאו זו חמאת קקאו, שמשפיעה על מרקם השוקולד. השאר אלה מוצקי קקאו: חלבונים, ויטמינים, מינרלים ביניהם מגנזיום, סיבים, נוגדי חמצון, קפאין ומעט סוכר.
לאחר הקטיף יעברו פולי הקקאו תסיסה וייבוש, שבמהלכם ישחימו ויקבלו את הטעם והריח. אלה מתעצמים לאחר קלייה במפעלי השוקולד. בערבוב חמאת הקקאו יחד עם מוצקיו נוצר נוזל צמיגי המכונה “ליקר שוקולד", שעל אף כינויו, הוא אינו מכיל אלכוהול או סוכר. לאחר שהוא מצטנן הוא מתקשה לשוקולד המוכר.

שלושת הסוגים העיקריים של השוקולד הם שוקולד מריר, שוקולד חלב ו"שוקולד לבן". האחרון אינו שוקולד ממש, משום שאין בו מוצקי קקאו אלא רק חמאת קקאו, חלב וסוכר, ולכן הוא אינו שונה רק בצבע, אלא גם חסר את היתרונות התזונתיים של השוקולד החום, שכולל מוצקי קקאו. בשוקולד חלב - לעומת המריר - יש תוספות של אבקת חלב וסוכר על חשבון מוצקי הקקאו, שהם הרכיב שתורם את האיכות התזונתית.

מחקרים מצביעים על יתרונות בריאותיים בצריכת שוקולד, כאשר מקור היתרונות התזונתיים הוא במוצקי הקקאו. הרכיב התזונתי המשמעותי ביותר במוצקי הקקאו הוא נוגדי חמצון (פוליפנולים ופלבנואידים), המסייעים בהגנה על תאי הגוף ותורמים להאטת הזדקנותם. שוקולד לבן אינו מכיל מוצקי קקאו, ולכן הוא אינו מקור לנוגדי חמצון. שוקולד מריר עם אחוז מוצקי קקאו גבוה, מעל 70%, הוא הבחירה המומלצת מבין השלושה.

היתרונות התזונתיים של השוקולד מתקיימים אם הוא נצרך בכמות מתונה של כ־30 גרם (כשלוש קוביות) ביום, ומכיל אחוזים גבוהים של מוצקי קקאו. על הקשר בין שוקולד ומצב רוח כמעט כל אחד יכול להעיד. הגורם הפיזיולוגי שאחראי לכך הוא הסרוטונין, שמופרש במוח לאחר אכילה של פחמימות וממתקים. עלייה ברמות הסרוטונין גוררת הרגשת נינוחות ורגיעה.

יין אדום ויין לבן

ליין, כמו לשוקולד, נמצא כי יש יתרונות בריאותיים פוטנציאליים, אך להבדיל משוקולד, צריכה גבוהה עלולה להשפיע לרעה באופן מיידי ולגרום לעייפות ולשכרות. יין אדום ויין לבן שונים בתכולתם התזונתית בשל הענבים שמהם הם עשויים.

יין עשוי מענבים מותססים, והוא מכיל נוגדי חמצון, במיוחד פוליפנולים. פוליפנולים אלו נקשרו להפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם. ובהקשר זה כדאי להזכיר את הפרדוקס הצרפתי: ידוע היה במשך זמן רב כי בצרפת, שבתפריטים שלה מככבים בשר וגבינות קשות עשירים בשומן ובכולסטרול, שכיחות מחלות לב וכלי דם נמוכה בהשוואה למדינות אחרות שבהן הצריכה של שומן רווי של האוכלוסייה נמוכה יותר. מחקרים רבים שבחנו את התופעה, העידו כי הסיבה לכך היא כנראה צריכה קבועה של יין אדום המהווה גורם מגן מפני מחלות אלו הודות לנוכחות פוליפנולים. אותם נוגדי חמצון שמצמצמים את הסיכוי למחלות אלה ואף לסוגים מסוימים של סרטן.

יין אדום עשוי מענבים בעלי קליפה כהה, שיש בהם ריכוז גבוה יותר של נוגדי חמצון, במיוחד רזברטרול. רזברטרול הוא פוליפנול שנקשר לבריאות הלב, מכיוון שהוא יכול לסייע בהורדת רמת הכולסטרול ולחץ דם. יין אדום מכיל גם פלבנואידים וטאנינים, שיכולים גם להשפיע לטובה על בריאות הלב.

מקורו של יין לבן בענבים לבנים או בהירים, ויש בו ריכוז נמוך יותר של נוגדי חמצון בהשוואה ליין אדום. יין לבן מכיל כמויות קטנות של נוגדי חמצון מסוג פלבנואידים.

יחד עם זאת, כמו בשוקולד, חשוב להוסיף כי צריכת יין אדום בכמויות גבוהות לאורך זמן, עלולה להוביל לעלייה במשקל ולעלייה בסיכון למחלות.

יין, נשים הרות ומיניקות

ולמי מכן שהרה או מכם שבת הזוג שלו בהריון, כדאי שתדעו כי ההמלצה של ארגון הבריאות העולמי היא להימנע לחלוטין מצריכה של אלכוהול במהלך ההריון. הסיבה לכך היא שהאלכוהול כולו עובר לשליה, עלול להזיק לעובר המתפתח ולגרום למומים מולדים חמורים ולבעיות התפתחותיות, לעלייה בסיכון להפלה, לידה מוקדמת או משקל לידה נמוך. המלצה זו להימנע לחלוטין מאלכוהול היא גורפת וכוללת גם את התקופה לקראת ההריון וגם בהנקה.

בוולנטיינ'ס דיי ובכלל, ניתן ליהנות מהטעם כמו גם מהיתרונות התזונתיים של שוקולד ואלכוהול בתנאי שהצריכה מאוזנת ומתונה.
לחיי האהבה!